شنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۰۸۸۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صرفه جویی ۴۵۰ میلیون دلاری واردات دانه‌های روغنی با افزایش تولید داخل

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی کلزا ۳۴۵۰ تومان پیشنهاد شده است گفت: با افزایش تولید داخل دانه های روغنی، معادل ۴۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

علیرضا مهاجر با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا افزایش نداشت و باقیمت 2866 تومان خریداری شد افزود: قیمت خرید تضمینی به شورای اقتصاد پیشنهاد شده است که پس از بررسی و تصویب ابلاغ خواهد شد.
وی میزان تولید دانه روغنی کلزا را 340 هزار تن اعلام کرد و گفت: سال 94 یعنی سال آغاز اجرای طرح توسعه کشت میزان تولید 46 هزار تن بود که اکنون شاهد افزایش 7 برابری تولید هستیم.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی عملیات قابل قبول در خرید تضمینی، تامین بذر مناسب، تخصیص یارانه برای خرید ادوات و ماشین آلات مورد نیاز و بیمه کلزا کاران را مهمترین عوامل افزایش سطح زیرکشت و تولید این محصول راهبردی دانست.
مهاجر افزود: سطح زیرکشت دانه های روغنی در سال گذشته 170 هزار هکتار بود و امسال 250 هزار هکتار از اراضی به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص دارد.
وی گفت: با همت و تلاش کشاورزان سطح زیر کشت کلزا و دانه های روغنی بیشتر از انتظار است.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به روند توسعه کشت امیدواریم سال آینده میزان تولید 30 درصد افزایش یابد.
مهاجر گفت: هم اکنون برداشت سویا در استانهای شمالی و منطقه مغان آغاز شده و قرار است با اجرای طرحهای توسعه سطح زیرکشت دانه روغنی سویا افزایش یابد.
وی از کاهش ردیف اعتباری برای اجرای طرح توسعه دانه های روغنی انتقاد کرد و افزود: در 3 سال گذشته اعتبار و بودجه لازم تامین شد اما امسال ردیف بودجه اجرای طرح حذف شده است.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای حدود 300 میلیارد تومان است که حداکثر 50 میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت که تاکنون حتی یک ریال پرداخت نشده است.
مهاجر تصریح کرد: برای تامین امنیت غذایی، خودکفایی،­جلوگیری از خروج ارز، تولید روغن با کیفیت و سالم و بهبود تولید و کیفیت محصول گندم حمایت از طرح توسعه کشت دانه های روغنی بویژه کلزا ضروری است.
وی تاکید کرد: اعتبارات مورد نیاز برای خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین شده است و امیدواریم امسال نیز مشکلی برای خرید نداشته باشیم.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از تولید بذر دانه های روغنی بویژه کلزا در داخل خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از 70 درصد نیاز در داخل و مابقی از خارج تامین می شود و تدابیری اندیشیده شده است تا در آینده نزدیک در تامین بذر به خودکفایی کامل برسیم.
مهاجر کیفیت دانه های روغنی تولید داخل را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: از آنجاکه فاصله تولید تا مصرف کوتاه است و در تولید از بذر مناسب استفاده می شود قطعا کیفیت روغن تولید داخل در مقایسه با نمونه های تراریخته وارداتی بالاتر و سالم تر است.
وی گفت: بیشترین میزان دانه های روغنی وارداتی دانه سویا است که از کشورهای آرژانتین، برزیل، وارد می شود و تراریخته است و مابقی روغن های وارداتی نیز منشا پالم دارد که از مالزی و اندونزی وارد می شود و کیفیت مورد نظر را ندارند.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی میزان واردات دانه های روغنی را در سال 94 حدود 96 درصد اعلام کرد و افزود: با افزایش تولید و سطح زیرکشت میزان واردات به 84 درصد کاهش یافته یعنی میزان تولید از 4 به 16 درصد رسیده و معادل 450 میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.
مهاجر گفت: چنانچه روند تولید بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش رود پس از 10 سال خودکفا می شویم.

(شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷) ۱۲:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها