شنبه / ۵ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۰۷۲۳
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایلنا
سرویس اقتصاد

صادرکنندگان به افغانستان و عراق ملزم به واگذاری امتیاز ارز صادراتی هستند/ تعدد بخشنامه‌ها ذات نظام چند نرخی ارز است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ما باید با تعدد بخشنامه‌ها کنار بیایم زیرا این امر ذات نظام چند نرخی ارز است که مدام نظارت و تغییر سیاست‌ها را می‌طلبد.

مجتبی خسروتاج در خصوص مشکل صادرکنندگان به عراق، افغانستان و آذربایجان و الزام آنها به بازگشت ارز حاصل از صادرات و گرفتن تعهد ارزی گفت: برخی از صادرکنندگان این مسئله را عنوان می‌کنند که صادرات به این کشورها ریالی است پس چطور ما دلار یا یورو به سامانه نیما برگردانیم که این حرف درست نیست در واقع این افراد اینجا از صرافی‌ها ریال می‌گیرند، من طی هفته‌های گذشته با صرافانی که با این سه کشور کار می‌کنند جلسه گذاشتم و در جریان امور قرار دارم.

معاون صادراتی وزیر صنعت گفت:حرف صرافی‌ها این است که ما نمی‌توانیم ارز را به ایران منتقل کنیم اما هر جای دیگر بخواهید آن را منتقل می‌کنیم، پس می‌شود امتیاز ارز صادراتی را در نیما عرضه کرد و به واردکننده داد اگر هم معامله با پول واحد کشور مقصد باشد می‌شود آن را تبدیل کرد.

وی اظهار داشت: عراق و افغانستان دو مقصد مهم صادراتی ما هستند و پیش بینی می‌کنیم که صادرات به عراق تا پایان سال به 9 میلیارد دلار و افغانستان 3.5 میلیارد دلار برسد.

وی در خصوص تبدیل پول به یورو یا دلار و هزینه آن گفت: تحریم نمی‌تواند تعامل و ارتباط ما را با دنیا قطع کند فقط هزینه‌ها را افزایش می‌دهد ما طی این سال‌ها یاد گرفتیم که چگونه تحریم ها را دور بزنیم اما این کار هزینه دارد.

خسروتاج افزود: امروز اگر از فرماندار اروند بپرسید وضعیت چگونه است کمال رضایت را دارد چون عراقی‌ها هر روز به آنجا می‌روند و مایحتاج خود را که بیشتر کالاهایی است که مشمول ارز یارانه است را خرید می‌کنند و بازار رونق پیدا کرده اما بانک مرکزی این امر را نمی‌پسنددد.

وی تاکید کرد: ما باید با تعدد بخشنامه‌ها کنار بیایم زیرا این امر ذات نظام چند نرخی ارز است که مدام نظارت و تغییر سیاست‌ها را می‌طلبد.

(شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷) ۱۱:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها