جمعه / ۴ آبان ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۰۷۱۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش ۵ برابری صادرات سویای آمریکا به ایران در بحبوحه جنگ تجاری با چین

درحالی که چین به دلیل بالا گرفتن جنگ تجاری، واردات دانه سویا از آمریکا را متوقف کرده است طبق اطلاعات وزارت کشاورزی آمریکا، از ماه جولای ۱۱ محموله آمریکایی سویا معادل ۷۵۰ هزار تن به سوی ایران حرکت کرده است .

افزایش تنش‌ها بین آمریکا و ایران تجارت دانه های سویا را متوقف نکرده است. دلیل آن هم تصمیم چین برای جلوگیری از محموله‌های آمریکایی به عنوان بخشی از نزاع تجاری دو کشور است.
طبق اطلاعات وزارت کشاورزی آمریکا، از ماه جولای 11 محموله آمریکایی سویا معادل 750602 تن به سوی ایران حرکت کرده است .این مقدار 5 برابر سال گذشته است.
طبق آخرین آمار آمریکا مقدار سویای تحویل داده شده به ایران در 9 ماهه منتهی به 31 اوت 166348 تن بوده است.
چین، بزرگترین خریدار دانه های روغنی، در ماه جولای بر دانه های سویای آمریکایی عوارض وضع کرد. از آن زمان آمریکا به دنبال بازارهای دیگری برای سویاي خود بوده که ایران در این بین پنجمین وارد کننده محموله های آمریکایی است .
این افزایش در فروش آمریکا به ایران در بحبوحه تنش های بین دو کشور اتفاق افتاده است. این تنشها پس از تصمیم دونالد ترامپ به عقب‌نشینی از معاهده اتمی ایران در سال 2015 شدت یافت. آمریکا در ماه اوت تحریم‌های تجاری علیه ایران را اعلام کرد ولی کالاهای کشاورزی را از این تحریم‌ها معاف نمود .
10محموله از 11 محموله دانه‌های سویا به ایران از سیلوهای صادراتی منطقه می سی سی پی بوده که با قایق از رودخانه می سی سی پی یا با قطار از مناطق کشت سویا در مرکز آمریکا منتقل میشوند .
امسال در شیکاگو قیمت دانه سویا 9.3 درصد کاهش یافت. دولت ترامپ تصمیم دارد 12 میلیارد دلار برای کمک به کشاورزان آمریکایی که از جنگ تجاری با چین ضربه خورده اند اختصاص دهد. 170 هزار تن محموله‌های آمریکایی هم در راه آرژانتین است. خشکسالی باعث کاهش تولید در این کشور آمریکای جنوبی شده است این کشور بزرگترین تولید کننده غذای حیوانات از دانه های روغنی است .


(جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷) ۱۲:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها