سه شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۸۰۶۳۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صادرات صنایع غذایی می‌تواند یکی از برگ‌های برنده اقتصاد کشور

رییس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی گفت: توجه به بخش کشاورزی که تأمین‌کننده امنیت غذایی است یکی از مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی است.

مهدی کریمی تفرشی با بیان اینکه توجه به صادرات غیرنفتی و اقدامات مؤثر در جهت بهبود و ایجاد ارزش افزوده نیازمند ایجاد محیط رقابتی برای پیشبرد آن است،گفت: تولید کالاها و خدمات در صورتی رقابتی هستند که در مقایسه با کالاها و خدمات مشابه در کشورهای دیگر با قیمت مناسب‌تر و کیفیت بالاتر تولید شوند.

وی افزود: رشد صادرات اثر مستقیم بر درآمدهای ارزی کشور داشته و از این طریق با تامین منابع ارزی کشورامکان سرمایه‌گذاری‌های لازم برای قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه را فراهم می‌سازد. از طرف دیگر توسعه صادرات امکان استفاده از امکانات بازارهای جهانی برای رشد تولیدات داخلی را مهیا کرده و از این طریق واحدها و بنگاه‌های تولیدی را قادر می‌سازد از محدودیت‌های بازار داخلی رهایی یافته و با توسعه مقیاس تولید به منظور صادرات بیشتر به بازارهای خارجی علاوه بر کسب درآمدهای ارزی از صرفه‌های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید نیز بهره کافی ببرند.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی تصریح کرد: صادرات صنایع غذایی می‌تواند یکی از برگ‌های برنده اقتصاد کشور باشد. مزیت رقابتی کشورها در تولید و صادرات صنایع غذایی، به‌عنوان یک نقطه تعالی استراتژیک شناخته می‌شود. کشورها از طریق صادرات و ایجاد وابستگی غذایی و ذائقه‌ای با محصولات خود، تاثیری مهم و استراتژیک در امنیت غذایی کشورهای هدف دارند. این رقابت در بخش تولید و توزیع صنایع غذایی و کشاورزی یکی از شاخصه‌های اصلی در توسعه اقتصادی است.

وی درادامه گفت:برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و چرخش به سمت اقتصاد چند محصولی در صادرات با توجه با پیامدهای منفی تکیه‌ی اقتصاد ایران به درآمدهای حاصل از فروش نفت و محدود بودن ذخایر نفتی، جهت گیری سیاست های صادراتی باید به سود کالاهایی تغییر یابد که ایران در آنها مزیت نسبی دارد.

 عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان افزود: ایران دارای پتانسیل‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف تولیدی کشاورزی ازجمله تولید گندم، دانه‌های روغنی، شکر، علوفه، ذرت و... است که می‌تواند به عنوان ابزار نیرومند صادرات غیرنفتی به رونق اقتصاد کشور کمک کند.

وی تاکید کرد: با توجه به چهارفصل بودن کشور و شرایط مناسب جغرافیایی، تنوع محصولات زراعی، وجود افراد متخصص و با تجربه و دانش فنی در کشور می توان از پتانسیل های موجود در این بخش به نحو مطلوبی بهره برداری نمود و با استفاده از توان کارشناسی و انتقال دانش به بخش کشاورزی و صنعت می‌توان باعث افزایش عملکرد محصولات زراعی و غذایی ومتعاقبا واردات ارز به کشور به جای خروج ارز گردید.

 رییس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران بیان کرد: پسته، زعفران، خشکبار و صنایع تبدیلی از جمله پتانسیل‌های مثبت صادراتی کشور محسوب می‌شود که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان از آنها به‌عنوان اقلام صادراتی جایگزین نفت بهره‌برداری کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه با وجود تمامی تلاش‌ها به دلیل وجود مشکلات ساختاری، توسعه این بخش با تنگناهایی مواجه است. بی‌تردید صادرات بخش کشاورزی با چالش های بسیاری مواجه بوده است که یکی از بزرگترین این چالش ها در سازمان تجارت جهانی (WTO) بحث یارانه هایی است که به بخش کشاورزی در اروپا و آمریکا پرداخته می شود و این کشورها با این یارانه ها عملاً بازارهای جهانی را تحت سلطه خود در آورده‌اند.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران ادامه داد: از دیگر چالش‌های موجود عدم قدرت رقابت پذیری بسیاری از محصولات ما از لحاظ کیفیت و تکنولوژی بسته بندی ، ماشین آلات پیشرفته مورد استفاده و دانش به کار رفته در تولید در مقایسه با برندهای قدرتمند بازارهای جهانی است .

مشاور عالی در کمیته فناوریهای نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خشکسالی‌ها و عدم توجه کافی دولت به بخش کشاورزی باعث شد که برخی برنامه‌های مورد انتظار  در زمینه افزایش تولید محصولات استراتژیک محقق نشود. مسائلی چون بهره‌وری کم و زیاد بودن هزینه‌های مالی تولید و چالش‌های رقابتی و الزامات قانونی در روند صادرات تأثیر منفی برجا می‌گذارد.

وی همچنین یادآورشد: مشوق‌های صادراتی و ارائه تسهیلات مناسب، کم‌بهره و بلندمدت، کاهش تعرفه های گمرکی ، تسهیل الزامات فنی و تکنولوژیکی و قوانین دست و پاگیر و موانع موجود بر سر راه صادرکنندگان و توجه به مزیت‌های بالقوه و بالفعل در صادرات کشور، فراهم کردن بسترهای مناسب برای تجارت بیشتر واحدها با خارج از کشور، ایجاد واحدهای بازاریابی در بخش‌های دولتی و سفارتخانه‌ها و واگذاری اعتبارات ارزی می‌تواند به توسعه صادرات در این بخش و خروج از رکود کمک شایان توجهی بنماید.همچنین برای تسخیر بازارهای منطقه‌ای و جهانی وجود مراکز بازاریابی و فروش نقش اساسی دارند.

تفرشی گفت: باید به نوعی از صنایع غذایی داخلی حمایت به عمل آید تا این صنایع توان رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند. علیرغم تمام چالش ها و مشکلات موجود افق روشنی پیش روی صادرات و حضور موفق کشورمان در بازارهای جهانی قرار دارد و تحقق هدف مهم توسعه پایدار صادرات نیازمند یک عزم ملی و مدیریت درست و کارشناسانه در تمامی عرصه‌هاست.

(سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷) ۰۹:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها