دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۰۶۰۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

۷۰ درصد برنامه‌ریزی صادرات دست دولت است/ افزایش ۱۳ درصدی صادرات

یک کارشناس صادراتی گفت : اگر قصد صادرات داریم، باید از فردیت به ملیت برسیم و کشوری صادر کننده باشیم و البته مشکلات زمانی شروع می شود که یادمان می آید 70% برنامه ریزی صادارتی برعهده دولت است .

سلیمانی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت : اگر قصد صادرات داریم، باید از فردیت به ملیت برسیم و کشوری صادر کننده باشیم و البته مشکلات زمانی شروع می شود که یادمان می آید 70% برنامه ریزی صادارتی برعهده دولت است .

او به عدم شفافیت ، قدیمی بودن قوانین مملکتی ­و نبود فرهنگ مالیاتی اشاره کرد و ادامه داد : اگر این کمبودها را رفع کنیم تازه می‌رسیم به بخش تولید، تولیدات ما­ باید بر مبنای این استانداردهای بین المللی باشد، تا بتوانیم قابل رقابت با دیگر کشورها باشیم و از این مرحله به بعد تازه به حد و اندازه مالیات دادن می‌رسیم.

سلیمانی گفت : دیگر کشورها در آن سوی مرزها از ما به عنوان یک شرکت استاندارد و بین المللی انتظار دارند، پس باید کار و­ اصول تولید و مالیاتمان شفاف باشد .

یونس ژائله ­صادر کننده و صاحب برند شیرین عسل در سوی دیگر استودیو گفت : حال صادرات ما کمی خوب است، زیرا با نوسانات و افزایش نرخ ارز فرصتی فراهم آمده تا صادرکنندگان ما بتوانند محصولاتشان را به روش رقابتی ، با نرخی پایین تر از محصولات مشابه خارجی عرضه کنند، البته این شرایط دائمی نخواهد بود و بازار داخلی به زودی به روز رسانی می‌شود .

او ادامه داد: در شرایط کنونی با افزایش فاصله قیمتی­ میان ارز ; نیما و ارز آزاد دیگر برای صادر کننده انگیزه‌ای وجود ندارد که ارز حاصله از­ صادراتش را وارد بازار داخلی کند.

محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در ارتباط تصویری از­ دیگر استودیو با این برنامه گفت: با وجودی که مهمانان برنامه می گویند حال و روز اقتصاد و صادرات خوش نیست، اما طبق آمارها امروز صادرات با 13 درصد افزایش روبروست رابطه مستقیمی میان­ نرخ ارز و کارنامه صادرات وجود ندارد ، بهبود صادرات ، نیازمند تغییرات و اصلاحات داخلی و خارجی بسیاری است .

او در ارتباط با موضوع پیمان سپاری هم افزود : در این مقطع از زمان ، ما پیمان سپاری نداریم و آنچه مطرح است، تعهدات ارزی را شامل می شود. پیمان سپاری ها در سال های قبل منوط به بازگشت همه ارز هزینه شد و به داخل کشور بود . در حال حاضر بیش از هر زمانی چرخه های تولید کشورمان نیازمند بازگشت ارز به داخل است .

سلیمانی در استودیو گفت :­ به نظر می رسد دولت یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد که مشکلات صادر کنندگان را حل کند، شاید هم شرایط حل مشکل را ندارد، به نظر می‌رسد در بدنه دولت و میان تصمیم گیرندگان امر صادرات و تجارت نوعی بی ثباتی دستورالعملی وجود دارد.

ژائله در سوی دیگر گفت: ما پتانسیل صادراتی خوبی به آفریقا داریم، اما در 52 کشور این قاره صادراتی از ایران ثبت نمی‌شود، زیرا شبکه لجستیکی موثر و خاصی در آفریقا ایجاد نکرده ایم، مشاهده می شود کشتی ها و بارکشها در دریا آب می‌خورند و می‌گویند سوختی برای حمل و نقل نداریم .

او از عدم فعالیت بخش های بازرگانی سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها گفت افزود: امروزه رقابت در اقتصاد آسان نیست و این امر مستلزم ایجاد شبکه های ارتباطی منظم و منسجمی است.

مودودی در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط ناموزون اقتصادی از سوی دولت، حمایت از بنگاه های صادراتی است.

او ادامه داد: امروزه دولت ها ­و بانک های خصوصی ما باید رقابت پذیر باشند و به همان میزان هم باید لجستیک ما باید رقابت پذیر باشد، در غیر این صورت محصول رقابت پذیری نخواهیم داشت .

سلیمانی صاحب برند کاله گفت : اگر می خواهید­ کاری انجام نشود باید آن را به دست دولت مردان سپرد، زیرا آنها هر کاری می‌کنند که کار انجام نشود .

او از نصف شدن تولیدات شرکت کاله نسبت به سال قبل خبر داد و علت آن را نبود مواد اولیه متاثر از جنگ دولت مردان عنوان کرد کشور، هیچ گونه­ زیرساختی برای صادرات ندارد و تنها دلیل آن هم عملکرد هفتاد درصدی دولت مردان در این امر است.

ژائله هم با تایید گفته های مدیر عامل شرکت کاله گفت: در شهریور ماه گذشته و طبق آمار مهرماه امسال، 35 درصد کاهش ظرفیت را مشاهده کرده‌ایم، دلیل آن هم عدم تامین کارتن بوده است، زیرا تولید کننده کارتن کاغذ مورد نیازش را­ با ارز 4 هزارو دویست تومان تهیه می کند و بعد از آن تولیداتش را صادر می‌کند و بازار داخل بی نصیب می ماند. این ماجرا در بحث پتروشیمی وکالاهای مصرفی مانند رب هم وجود دارد، این یعنی ما سیستم مریضی داریم .

سلیمانی از معضل کمبود شیر و یا به زبان ساده تر عدم فروش شیر به شرکت­ کاله خبر داد و افزود: دامدار به ما شیر نمی فروشد حتی به قیمت خشک شدن شیر در دامداری‌ها، این یعنی نصف شدن تولیدات ما و در نگاه وسیعتر تعطیلی شرکت کاله در کرمانشاه، اصفهان، و ... تا کنون 2 هزار نیرو به ناچار تعدیل شده اند و همه اینها سبب شده تا شیر از کیلویی 1200 تومان به 2 هزار و چهارصد تومان افزایش یابد.

مودودی در دیگر استودیو گفت: نیابد فراموش کرد پیشترها ­­دولت پروژه های موفقی داشته و نباید تا این حد دولت را مقصر خواند، زیرا معتقدیم در جایی که دولت با نگاه توسعه ای در کنار بخش خصوصی قرار می گیرد، نتیجه مطلوبی حاصل می شود . اگر بخش خصوصی با دولت قهر کند مشکلات صادرات هیچ وقت حال نخواهد شد .

سلیمانی هم گفت: من­ تا کنون فقط 2 مرتبه به اتاق بازرگانی ایران رفته‌ام و اعتقادی هم به این اماکن ندارم، چنین جمعیت‌هایی ما را درک نمی کنند، ­زیرا آنها صادر کننده و تولید کننده نیستند.

ژائله از سنتی بودن اتاق بازرگانی گفت و افزود: این اتاق ها می توانند نقش مهمی در صادرات کشور داشته باشند، اما هیچ اقدامی نمی‌کنند.
(دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷) ۱۳:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها