یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۰۵۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

گندم‌ سبز بدون قیمت‌گذاری مناسب طلایی نمی‌شود

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: نرخ‌گذاری ثابت قیمت گندم، خطری برای گندمکاران است و این عامل برای کشاورزان مشکلاتی در تولید ایجاد و این خود مانع کشت گندم خواهد شد.

«علی اکبر مهقانی» درباره کشت گندم و مشکلات این حوزه، اظهار کرد: امسال سطح ابلاغی کشت گندم از وزارتخانه به استان حدود ۳۵۸ هزار هکتار است که در مقایسه با سال گذشته که ۳۷۱ هزار هکتار بود، کاهش داشته است.
وی افزود: در سال زراعی گذشته میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شد که خرید تضمینی آن حدود ۹۳۰ هزار تن بود و مابقی آن توسط بخش خصوصی و مرغداران خریداری و بخشی نیز برای خود مصرفی نگهداری شد.
مشکلات گندمکاران
مهقانی، بیشترین مشکلات گندم‌کاران را در زمینه قیمت‌گذاری دانست و تصریح کرد: حدود دو الی سه سال قیمت گندم همچنان در حدود سه هزار و ۳۰۰ تومان باقی‌مانده است.
مدیر زراعت استان گلستان یادآور شد: قیمت نهاده‌های کشاورزی افزایش یافت و در واقع کشاورز از کشت گندم سودی عایدش نمی‌شود. امسال از آنجایی که قیمت گندم بسیار پایین و ثابت مانده بود، اکثر کشاورزان اقدام به فروش آزاد گندم کردند.
وی با بیان این‌که دولت باید از گندم‌کاران حمایت کند و اگر این حمایت به موقع باشد شرایط مساعد خواهد شد، اظهار کرد: هم‌اکنون گندمکاران بلاتکلیف هستند. آن‌ها منتظر نرخ‌گذاری سال آینده گندم هستند که اگر قیمت تغییر نکند آنان اقدام به کشت محصول دیگری کنند، چون آنان دچار ضررهای مالی فراوان می‌شوند و از کشت این محصول ناامید خواهند شدند.
تأمین بذر و چگونگی استفاده از نهاده‌ها در مزارع کشاورزی
مهقانی گفت: امسال حدود ۳۶ هزار تن بذر در ۱۲ رقم مختلف برای کشت گندم و تحویل به کشاورزان آماده تحویل است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش‌های شمالی استان گلستان میزان بارندگی حدود ۳۵۰ میلی‌متر بوده و شرایط برای آبیاری وجود ندارد و باید به شکل دیم کشت شود که شامل مراوه تپه، گمیشان، آق‌قلا و گنبدکاووس به‌عنوان شرایط دیم برای کشت گندم در نظر گرفته می‌شود. حدود دو سوم استان شرایط کشت دیم در آن فراهم است.
 مدیر زراعت استان گلستان با بیان این‌که در مناطقی که گندم دیم کشت می‌شود، ارقام کوهدشت، کریم، قابوس، لاین۱۷ در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ارقام گندمی که در مناطق آبی کشت می‌شود(احسان، ان۹۱۹ و ان۹۱۱۷) و ارقام فرانسوی نیز همانند کولکتور و ردیا و مروارید است.
این مسئول تصریح کرد: میزان مصرف کودهای شیمیایی در مناطق آبی کشت گندم حدود ۲۵۰ کیلوگرم کود اوره، حدود 100 کیلوگرم فسفر و به همین میزان پتاس به خاک اضافه می‌شود در حالی که در مناطق دیم میزان مصرف کود کمتر بوده و در حدود ۲۰۰ کیلوگرم اوره، ۷۵ کیلوگرم فسفر و همین میزان پتاس به خاک افزوده می‌شود.
وی درباره مشکلات مصرف کود شیمیایی در این حوزه، افزود: مجوز برای کود داده می‌شود اما در حال حاضر در تامین کود با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم که مشکل حمل کود رفع شود. سازمان جهادکشاورزی گلستان، خرید کود را انجام داده اما در زمینه حمل به استان دچار مشکل شده است. معمولا کودهای فسفره وارداتی بوده، چون در داخل کشور سنگ فسفات موجود نیست.
چالش‌های تولید گندم و موفقیت‌های کشت در استان گلستان
مهقانی با اشاره به این‌که در طی سال‌های اخیر به پایداری تولید نسبی در تولید گندم رسیدیم، گفت: در استان گلستان در زمینه رقم و سیستم‌های کشت به موفقیت نسبی دست پیدا کردیم. با توجه به آن‌که از سال ۹۲ تا کنون سطح کشت تولید گندم کاهش و کشت کلزا افزایش یافت اما تولید گندم در واحد سطح شرایط مناسبی دارد.
مدیر زراعت استان گلستان یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد کشت گندم استان به جز اراضی خرده مالکی به شکل مکانیزه و نوین کشت می‌شود.

(یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷) ۱۴:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها