یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۳
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۰۵۶۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

انتقاد از لغو یک باره صادرات کالا/ ارائه ارز به سامانه نیما با قیمت واقعی باشد

رئیس اتاق بازرگانی ایران در مراسم روز ملی صادرات با انتقاد از ممنوعیت یک شبه صادرات کالا از سوی دولت، گفت: الزام صادرکننده به ارائه ارز در سامانه نیما باید بر اساس ارزش واقعی کالای صادراتی باشد.

غلامحسین شافعی امروز ۲۹ مهر در مراسم بیست و دومین سالروز ملی صادرات با تشکر از مقام معظم رهبری گفت: ایشان در جلسه‌ای با دولت تاکید فرمودند که توجه ویژه‌ای به نظرات بخش خصوصی در تصمیم گیری داشته باشند.

وی افزود: این بیانات مقام معظم رهبری حاکی از آن است که این توجه از سوی دولت به درستی انجام نمی‌شود که ایشان تذکر داده‌اند و حتما نظرات بخش خصوصی و بخشی از مردم را در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار دانسته‌اند که این تاکید را فرموده‌اند و من به نمایندگی از اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی خاضعانه از ایشان سپاسگزارم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: از معاون رئیس جمهور هم برای اجرای درست ماده دو و سه قانون کسب و کار تشکر می‌کنم و البته می‌خواهیم که معاون اول رئیس جمهور دستور دهند که این موارد در سازمان‌های مختلف به کار گرفته شود. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: این احساس وجود دارد که یک نوع تعجیل در تصمیم گیری‌ها وجود دارد و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها نیازمند یک پیوست کارشناسی است، اما این پیوست غایب است و این تعجیل و دست پاچگی در بسیاری از تصمیمات نتایج مثبتی را در بسیاری اوقات در مرحله اجرا ندارد و ما از جهانگیری خواهش داریم که دستوری که صادر کرده‌اید، تاکید بر اجرای آن داشته باشید.

وی خطاب به جهانگیری اظهار داشت: شما همیشه به اجرای قانون تاکید داشته‌اید و همیشه از اینکه لطمه‌ای بر اعتماد وارد شود، حساس بوده‌اید، ما باید در قانون فضای کسب و کار در ماده 24 این بحث آمده است که هر گونه تغییر در رویه های قانونی باید با یک پیش آگهی به فعالان اقتصادی و قبل از اجرا باید از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع فعالان اقتصادی برسد، اما ما امروز مرتب سورپرایز می شویم و هر روز دعا می‌کنیم که بخشنامه‌ای جدید صادر نشود.

شافغی اظهار داشت: وقتی صبح از خواب بلند می شویم، بنا به مصلحت -به درست و غلط آن کار ندارم-  صادرات یک کالایی را ممنوع می کنند؛ که مشکلاتی برای کشور دارد، در حالی که آن کالا یا در راه گمرکات کشور است یا به گمرکات وارد شده است. 

وی با اشاره به اینکه از صادرکنندگان می‌خواهند که ارز را به کشور برگردانند گفت: هر فردی عدم اجرای این کار را خیانت می‌داند و صادرکنندگان بخش قابل توجهی متعهد به این کشور هستند و متعهد به حرفه کاری هستند و خیلی ها این بحث را مطرح می‌کنند که اگر یک صادرکننده حرفه ای ارز را به کشور برنگرداند، چگونه کار را انجام دهد. 

وی گفت: آقای شریعتمداری و جهانگیری به خاطر دارید که پیمان سپاری ارزی برقرار شد و خیلی از افراد غیر حرفه‌ای و حق‌العمل کارها در روز ملی صادرات به عنوان صادرکننده نمونه از رئیس جمهور لوح گرفتند، در حالی که در طول عمر یک کیلو کالا صارد نکرده بودند،‌ اما این افراد بعدا گرفتار شدند و برخی هم از کشور رفتند، برخی را هم دستگیر کردند.

وی اظهار داشت: حرفه‌ای‌های تجارت به دلیل تعهداتی که دارند، کنار می روند و یک عده افراد غیر حرفه‌ای به سرکار می آیند. 

شافعی اظهار داشت: قیمت پایه صادراتی ما اشتباه است، زمانی در دولت نهم و دهم از قیمت پایه‌های صادراتی حمایت شد که قیمت های پایه های صادراتی با دلار ۳ یا ۴ هزار تومانی، قیمت پایه با دلاری سه هزار تومان با دلار نرخ هشت هزار تومانی متفاوت است. 

وی افزود: مثلا اگر قیمت یک لیوان برای صادرات ۲ دلار است و من آن را به ۱.۲ دلار می‌فروشم ، مابقی آن را از کجا بیاورم که به سامانه نیما بریزم، لازم است قیمتها واقعی شود.

وی افزود: من اگر اختلاف تجاری پیدا کردم و پول کالای صادراتی را نتوانستم بگیریم، برای این کار باید ساز و کاری اندیشه شود که البته این مسائل در آسیای میانه فراوان است و بسیاری از صادرکنندگان خیلی از چیزها را از دست دادند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اگر اصرار بر پیمان سپاری ارزی است، این موارد باید مد نظر شود.
(یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷) ۱۰:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها