یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۰۵۶۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صیادان بوشهری گرفتار در تور مشکلات

صیادان، پرورش دهندگان و صادرکنندگان آبزیان در استان بوشهر می گویند: بدلیل وجود نابسامانی و تنگناهای فروان در این حوزه، به جای صید، خودمان همچون ماهی در تور این مشکلات گیر افتاده ایم.

* ضرورت پیشگیری از بحرانی شدن مشکل فعالان حوزه آبزیان
رئیس انجمن آبزیان استان بوشهر گفت: مشکل بخش آبزیان وارد مرحله بحران شده است، طوریکه اکنون از
45 واحد فرآوری محصولات آبزی در این استان تنها 10 درصد آنها فعال است که این مهم گواه مشکلات موجود است.
وی اظهار داشت: در بازار واحدهای مختلفی عرضه کننده میگوی مولد هستند که با توجه به پایان یافتن مهلت صید با این مهم برخورد قانونی نمی شود.
زارعی ادامه داد: 32 کشتی فعال در حوزه خلیج فارس که مشخص شد امتیاز آنها متعلق به برخی از مسئولان است، فعالیت آنها ذخایر ماهی ها را به میزان بسیار چشمگیری کاهش داد.
* در حوزه صید و صیادی قاچاق سوخت نداریم
وی در ارتباط با قاچاق سوخت گفت: در مدت یکماه که دریابست اعلام شد میزان سوخت کاهش پیدا نکرد و این نشان می دهد که قاچاق سوخت در حوزه فعالیت های صید و صیادی صورت نمی گیرد.
زارعی ادامه داد: باید سوخت شناروهای صیادی تک نرخی شود.
وی افزود: در استان بوشهر از مجموع 15 تن میگوی پرورشی چهار هزار تن برداشت شده که از این میزان 600 تن و آن هم بصورت قاچاق صادر شده زیرا صادر کنندگان به دلیل یک سری مسائل از جمله برگشت ارز حاصل از صادرت به سامانه نیما امکان صادرات متعارف را ندارند.
* حوزه آبزیان نیازمند مدیریت راهبردی
یک صیاد بوشهری گفت: صید و صیادی قطب و محور مهم در اقتصاد استان بوشهر است.
عبدالرسوال غریبی افزود: فعالیت های این حوزه نیازمند یک مدیریت راهبردی است زیرا در غیر این صورت نارضایتی آیندگان را فراهم ساخته ایم.
وی تاکید کرد: بخشی از تصمیم های نادرست این حوزه توسط مرکزنشینان است که بدون توجه به کنش ها و واکنش های تصمیم های خود را اجرایی می کنند.
غریبی گفت: اینکه صیادان ما در اثر ناچاری اقدام به صید در آب های کشورهای حوزه خلیج فارس می کنند این موضوع به هیچ وجه زیبنده ساحل نشینان نیست.
وی تاکید کرد: نگهداری و حراست از ذخائر دریایی باید به جای شیلات در دست محیط زیست باشد تا آمار و عملکرد آن منوط به کاهش و افزایش صید نباشد.
* کاهش ذخایر آبزی مشکل اصلی جامعه صیادی
مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادان استان بوشهر گفت: اساسی ترین مشکل جامعه صیادی کاهش شدید ذخائر صید است که عوامل عمده آن ورود پساب و فاضلاب به دریاست.
محمد کارگر افزود: در این حوزه باید با ورود دستگاه های ذیربط ترسیم استراتژی دریا صورت گیرد که اکنون در چه وضعیتی قرار داریم و این وضعیت در پنج سال آینده باید چگونه باشد.
وی گفت: در این ارتباط برگزاری کارگروه تخصصی صید و صیادی در استان بوشهر اقدامی قابل تقدیر برای حل مشکل صیادی است.
کارگر یادآور شد: افزایش چندین برابری هزینه های صید و صیادی ایجاب می کند که به فعالان این عرصه تسهیلاتی کم بهره تعلق گیرد.
* تامین سرمایه در گردش خواست اصلی پرورش دهندگان
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: در زمینه بخشودگی سود و جرائم صنعت پرورش میگوی استان تأمین منابع لازم از محل بند و تبصره 16 بودجه سال 97 توسط سازمان برنامه و بودجه، شیلات و بانک های استان بوشهر پیگیری لازم صورت گیرد.
امیر شهریاری افزود: در سنوات گذشته یکهزار میلیارد ریال به بخش پرورش میگو اختصاص یافت که این موضوع مشکلات عمده آن را حل کرد.
وی ادامه داد: نزدیک به یک دهه از عمر زیرساخت های ایجاد شده برای پرورش میگو در استان بوشهر می گذرد که در این ارتباط باید به منظور اصلاح، مرمت و بازسازی زیرساخت های سایت پرورش میگوی استان توسط سازمان برنامه و بودجه و شیلات استان بوشهر با مشارکت اتحادیه های سایت های پرورش میگو پیگیری لازم صورت گیرد.
شهریاری افزود: موضوع تامین اعتبار سرمایه در گردش کم بهره مورد نیاز صنعت پرورش میگوی استان توسط بانکهای عامل و شیلات استان بوشهر از دیگر مطالبات فعالان حوزه پرورش میگو در استان بوشهر است.
* اسناد اراضی پروش میگو به تولید کنندگان واگذار شود
وی گفت: اصلاح فرآیند صدور و تحویل اسناد زمین های واگذاری به بهره برداران حوزه صنعت پرورش میگو از دیگر مطالبات تولید کنندگان است که انتظار می رود تا حصول نتیجه توسط شیلات، راه و شهرسازی، امور اراضی و جهاد کشاورزی بوشهر پیگیری شود.
شهریاری افزود: با توجه به نیاز مبرم سایت های پرورش میگو به آب شیرین برای تامین نیاز کارگران انتظار می رود با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد تحقق این مهم باشیم.
* ضرورت اعمال معافیت بیمه ای و حل مشکل ثبت سفارش نهاده های پرورش دهندگان
وی در ارتباط با مشکل تولیدکنندگان درحوزه تامین اجتماعی گفت: موضوع معافیت سهم کارفرما تا سقف پنج کارگر برای کارگاه های تولیدی، برای تمام فصول، توسط سازمان تامین اجتماعی اجرا شود.
شهریاری تاکید کرد: با وجود صراحت قانون در باره معافیت سهم کارفرما تا سقف پنج نفر کارگر برای کارگاه های تولیدی سازمان تامین اجتماعی این معافیت را فقط در فصل های تولید برای مراکز تکثیر اعمال می کند.
وی گفت: در حوزه تولید لارو، غذا، پرورش و فرآوری نیاز است کمیته تخصصی دستگاه های ذیربط جهت بروز رسانی دانش فنی و استفاده از روش ها و تکنیک های جدید و به روز در صنعت پرورش میگو تشکیل شود.
شهریاری گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی نیز می توانند نسبت به برگزاری دوره آموزشی در زمینه ثبت سفارش کالا اقدام کنند.
وی در ارتباط با مشکلات ارزی صادر کنندگان میگوی پرورشی گفت: موضوع تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات که به دغدغه ملی تبدیل شده که باید توسط مسئولان استان بصورت مجدد پیگیری شود.
شهریاری اظهار داشت: از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز انتظار می رود نسبت به حل فوری مشکل ثبت سفارش و واردات اقلام مورد نیاز واحدهای، تولید، تکثیر، پرورش، فرآوری و بسته بندی آبزیان اقدام کند.
* تامین برق سایت های پرورش میگو در اولویت است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفت: با تصمیم پرورش دهندگان میگو برای افزایش بهره وری در واحد سطح برق مورد نیاز آنها نیز افزایش پیدا کرده است.
امرالله پاراد افزود: برقدار کردن سایت ها را در اولویت قراردادیم و نسبت به تحقق آن اهتمام جدی داریم.
وی افزود: در این ارتباط سایت های دلوار و مند شهرستان های تنگستان و دشتی به عنوان اولویت های مهم در دستور شرکت توزیع برق قرار گرفته است.
* مدیریت ذخایر آبزی اولویت شیلات باشد
نماینده شهرستان های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وقتی جمعیت جهان در هر 25 سال 2 برابر می شود این موضوع در کنار وجود زمین، دریا و آب ثابت ایجاب می کند که به جای صید سنتی به سمت آبزی پروری حرکت کنیم.
شهریاری افزود: مدیریت ذخائر از کارهای ضروری شیلات است که باید نسبت به آن توجه ویژه و لازم را داشته باشد.
وی گفت: فعالیت لنج ها مربوط به دوره قاجاریه است و با گذشت این همه سال نباید زندگی ساحل نشینان وابسته به حرکت این لنج های قدیمی باشد بلکه باید آنها به سرمایه گذاری در طرح های پرورش میگو و ماهی در قفس ترغیب کرد.
شهریاری در ارتباط با سایت پرورش میگوی مند بیان کرد: با توجه به قول هایی که در سال گذشته برای تحقق این مهم داده شده انتظار است این سایت هر چه سریع تر برق رسانی شود.
وی یادآورشد: بخشی اراضی پرورش میگوی دلوار نیز توسط راه و شهرسازی استان بوشهر تملک شده که امیدواریم با هدف حمایت از این صنعت در باره این موضوع تصمیم گیری مناسبی لحاظ شود.
* دولتی کردن مالکیت اراضی پرورش میگو اجحاف به تولید و مردم است
استاندار بوشهرگفت: انتقال مالکیت و تغییر اراضی واحدهای تولیدی اقتصادی بویژه در بخش پرورش میگو توسط دستگاه های دولتی این استان ممنوع شد.
عبدالکریم گراوند افزود: چنانچه دستگاهی مانند راه و شهرسازی قصد تملک این اراضی را داشته باشد این انتقال تابع یک سری قوانین و مقررات است و در غیر این صورت انتقال خلاف قوانین و مقررات است.
وی بیان کرد: در ارتباط با زمین های پرورش میگو که در محدوده شهرها قرار می گیرند منابع طبیعی باید برای انعقاد قرارداد با اداره کل مسکن راه و شهرسازی از انتقال مالکیت آنها خودداری کند.
گراوند تاکید کرد: انتقال مالکیت های اراضی پرورش میگو به دستگاه های دولتی اجحاف درحق مردم و تولید است.
وی ادامه داد: در ارتباط با سایت پرورش میگوی مند نیز شرکت توزیع برق استان موظف است در موعدد مقرر نسبت به برق رسانی آن اقدام کند.
استاندار بوشهر با اشاره به کاهش ذخائر دریایی ادامه داد: باتوجه به تحلیل رفتن این ذخایر شیلات باید با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و بویژه تعاونی های صیادی این موضوع را مدیریت کند.
وی گفت: آموزش با هدف توجیه آنها از جمله راهکاری است که می تواند به پایداری ذخائر دریایی کمک کند.
وی در ارتباط با هزینه های بندری نیز گفت: مقرر شده هزینه های این بخش بجای محاسبه با نرخ ارز آزاد با ارز نیمایی محاسبه شود که این مهم نقش پررنگی در کاهش هزینه های بندری ایجاد می کند.
گراوند افزود: امید است با این تعرفه ها به میزان ثابتی برسد تا دغدغه فعالان این عرصه بطور کامل برطرف شود.
وی بیان کرد: در ارتباط با موضوع سوخت شناورها نیز مشکل برطرف شده و مسایل جزئی پیرامون این موضوع نیز بزودی ساماندهی می شود.

(یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷) ۰۹:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها