چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۷ / ۱۶:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۰۵۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

راه‌اندازی دامداری‌های صنعتی خُرد در مناطق محروم

مدیرعامل شرکت زیرمجموعه بنیاد مستضعفان با تاکید بر برنامه‌های گسترده این نهاد برای اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی در سراسر کشور،گفت: در این راستا با پرداخت تسهیلات یارانه‌ای دامداری‌های صنعتی خُرد در مناطق محروم راه‌اندازی می‌شود.

بنیاد مستضعفان در راستای اشتغالزایی در مناطق محروم با هدف محرومیت‌زدایی از سال 94 اقدام به برنامه‌ریزی برای واردات بُز نژاد مورسیا از اسپانیا کرد. در گام اول منطقه قلعه گنج به عنوان منطقه پایلوت انتخاب شد. در این راستا تاکنون طی سه مرحله حدود 5000 رای بز وارد کشور شده که دو مرحله آن برای منطقه محروم قلعه گنج کرمان و یک مرحله (حدود 2000 راس) برای قزوین بوده است. بر اساس اظهارات مسعود نیکدل مدیرعامل یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان قرار است منطقه قزوین به پایلوت بخشی از کشور برای راه‌اندازی دامداری‌های صعنتی خُرد در مناطق محروم تبدیل شود.
وی با بیان این‌که هدف بنیاد واردات دام سبک  استفاده حداکثری و بهره‌وری در راستای اشتغالزایی و محرومیت زدایی بوده است، گفت: تاکنون در کشور 15 دامداری صنعتی خرد راه‌اندازی شده و 10 دامداری دیگر در شرف راه‌اندازی هستند. ضمن این‌که کار راه‌اندازی 50 دامداری دیگر نیز در مراحل مختلف قرار دارد.
وی با بیان این‌که برای راه‌اندازی این کسب و کار کوچک باید بنیاد مستضعفان وام کم‌بهره یارانه‌ای برای احداث دامداری، خرید دام‌ها و ضمانت خرید شیر پرداخت می‌کند، افزود‌: یکی از شروط صدور مجوز برای ایجاد این دامداری‌ها داشتن تحصیلات عالی از سوی متقاضیان است.
نیکدل همچنین با بیان این‌که برای راه‌اندازی منطقه پایلوت دامداری صنعتی خُرد در قزوین حدود 24 میلیارد تومان هزینه شده است،‌ افزود: از این مبلغ حدود 11 میلیارد تومان برای خرید دام و  7 میلیارد تومان برای ساختمان و تاسیسات و  6 میلیارد تومان برای تجهیزات و ماشین ‌آلات هزینه شده است.
وی با اعلام این‌که حدود 1000 هکتار اراضی را در اختیار داریم، گفت: یکی از پرژه‌های ما پرورش بز مورسیای اسپانیایی است که سن آنها در زمان ورود 5 تا 9 ماه بوده است. سن بلوغ این بزها 7 ماهگی است که انتظار داریم تا 5 ماه دیگر اولین زایش‌ها و تولید شیر انجام شود.
وی با بیان این‌ بز‌ها روزانه 2.5 تا 3.5 کیلوگرم است که درصد چربی آن 5.6 تا 5.8 درصد است،‌گفت: این شیر برای افرادی که آلرژی دارند، نوزدان و افراد مسن بهترین کیفیت را دارد. 80 درصد غذای این دام‌ها بز است که ارزان‌ترین ماده غذایی است و مهم‌ترین هدف بنیاد مستضعفان برای ورود به این پروژه محرومیت‌زدایی است.
این مقام مسئول بنیاد مستضعفان با اشاره به این‌که ظرفیت کل بزداری 5000 راس است که 3000 شیری خواهد بود، اظهار کرد: امیدواریم سال آینده به این ظرفیت برسیم و فروش بزها را شروع کنیم. با توجه به کیفیت بسیار بالای شیر بُز مورسیا می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر مادر و شیرخشک شود.
نیکدل با بیان این‌که قیمت این بُزها حدود 3 تا 4 میلیون تومان است، افزود: فروش شیر به کارخانجات لبنی یکی از دغدغه‌های ماست، از آنجاییکه می‌خواهیم تابع کارخانجات لبنی نباشیم. پیشنهاد داده‌ایم کارخانه‌ای لبنی با ظرفیت 10 تن در روز راه‌اندازی شود. این کارخانه باید بسیار مدرن باشد که بتواند تولید انواع و اقسام فرآورده‌های شیری از جمله انواع پنیر را داشته باشد.
وی با اشاره به این‌که این پیشنهاد به ستاد بنیاد ارائه شده که در حال بررسی است، اظهار کرد: یک متقاضی برای راه‌اندازی دامداری‌های صنعتی خُرد، 15 تا 20 راس بُز مورد نیاز است که حدود 60 تا 70 میلیون تومان هزینه دارد.


(چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷) ۱۶:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها