سه شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۰۴۷۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

قبول دارم ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی عجولانه و نادرست بود

وزیر جهادکشاورزی گفت: نمی توانستیم به صادرات گسترده محصولات کشاورزی که منجر به افزایش قیمت این محصولات در بازار داخل شد، بی تفاوت باشیم.

محمود حجتی در جلسه صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران که هم اکنون در محل اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، در واکنش به مباحث مطرح شده در این جلسه، مبنی بر اینکه ممنوعیت ناگهانی صادرات محصولات کشاورزی طی هفته های گذشته اقدام درستی نبوده است، اظهارداشت: ما ٥ میلیون تن تولید گوجه فرنگی در کشور داریم که امسال طی دو الی سه ماه نزدیک به یک میلیون تن گوجه و رب آن از کشور صادر شد، آیا این اتفاق نیازمند عکس العمل بود یا خیر؟

وی افزود: شما می گویید عکس العمل ما نادرست و عجولانه بوده؛ این مساله را قبول داریم اما بهرحال این مساله نیازمند واکنش بود چراکه ما نمی توانستیم شرایط را رها کنیم، ما مسئول هستیم. اگر این روند ادامه می یافت اتفاقات خوبی رخ نمی داد. در این صورت رسانه های داخلی، خارجی، مجازی و غیرمجازی ایجاد وحشت می کردند و روان مردم را بهم می ریختند.

حجتی با بیان اینکه وضعیت ذخایر کالاهای استراتژیک خوب است و مشکلی نداریم، گفت: ٨٠ میلیون نفر می خواهند از محصول گوجه استفاده کنند، البته عده ای از این تصمیم(ممنوعیت صادرات) آسیب دیدند ولی حتی اگر تصمیم درست هم می گرفتیم باز عده ای آسیب می دیدند.

ادعا نمی‌کنیم اقدامات‌مان بی‌عیب و نقص است

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما مدعی نیستیم که هرآنچه فکر می کنیم درست و آنچه انجام می دهیم بی عیب و نقص است، اظهار داشت: سرنوشت همه ما یکی است و ما همه در یک کشتی نشسته ایم بنابراین نباید طوری اظهار نظر کنیم که فقط منافع خودمان را در نظر داشته باشیم.

حجتی با اشاره به اینکه شرایط خاصی در مملکت ایجاد شده و این شرایط در روند کارها اختلال ایجاد می کند، گفت: این اختلال فقط مربوط به بخش خصوصی نیست و حتی بخش دولتی نیز درگیر شده است.

وی افزود: ما می گوییم در جنگ اقتصادی سختی هستیم و دوران دشواری را پشت سر می گذاریم. بنابراین مقرراتی که بر خود ما حکومتی ها نیز ناظر است تحت تأثیر این مسائل، پس و پیش می شود.

اخم نکنید؛ مدارا کنید

وزیر جهاد کشاورزی خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در جمع تصریح کرد: زیاد در برابر این ناملایمات نباید اخم نشان دهیم؛ باید کمی مدارا کنیم تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم.

حجتی گفت: در سطح بین الملل شاهد هستیم با وجود آنکه نابسامانی هایی در داخل کشور ایجاد کرده اند که عمدتا روانی بوده است، اما به اهداف مورد نظر خود نرسیده اند و آرام آرام در برخی موارد در حال عقب نشینی هستند.

در همه دنیا بیشترین میزان آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می شود

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به مشکلات مطرح شده در زمینه آب در کشور اظهار داشت: در دنیا بیشترین میزان آب شیرین برای کشاورزی مصرف می شود. آیا شما جایی را سراغ دارید که این آب برای بخش دیگری مصرف شود؟ ضمن اینکه کشاورز ایرانی بیشتر از کشاورزان همه دنیا قدر آب را می داند و تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد کشاورز استثنا در این زمینه داریم که به بحث آب بی تفاوت هستند و تاریخ نیز این مسئله را نشان داده است.

وی  ادامه داد: ممکن است در دهه های اخیر به دلیل پول نفت، رفاه و واردات بی رویه، ما بی تفاوت، تنبل و کم توجه شده باشیم اما به طور کلی همواره این مسئله مورد توجه قرار داشته است.

حجتی با بیان اینکه متأسفانه با برداشت بی رویه از  سفره های آب زیرزمینی مواجه هستیم، گفت: ۶۱۰ دشت در کشور داریم که در هر دشت باید طبق فرمول خاص آن عمل شود؛ همه ذینفعان باید در این زمینه تصمیم بگیرند و براساس این فرمول عمل کنند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در طول ۵ سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش بهره وری سالانه در حوزه آب داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ حدود ۹ هزار میلیارد تومان در مزرعه در بخش آب و خاک سرمایه گذاری شد.

ثبت رکوردهای تازه در تولید محصولات کشاورزی/لزوم توسعه کشت دیم

حجتی با اشاره به توفیقات حاصل شده در زمینه تولید محصولات کشاورزی اضافه کرد: ما در تولید گندم با یک میلیون تن افزایش مواجه بودیم و امسال ۹.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم که این عدد در سال گذشته ۸.۵ میلیون تن بود. همچنین تولید شکر در سال جاری، دو میلیون تن را رد کرد. ضمن اینکه تولید کلزا در دو سال گذشته ۶۰ هزار تن بود اما امسال ۳۴۰ هزار تن کلزا تولید کرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان بارش ها در کشور ما یک سوم متوسط جهانی است، تأکید کرد: ۹۰ درصد تولید محصولات کشاورزی کشور، آبی است در حالی که در دنیا ۳۵ درصد تولید محصولات کشاورزی آبی است و ۶۵ درصد آن دیم است. بنابراین اگر ما بخواهیم کشاورزی و تولید پایدار بماند باید به پایداری منابع آب توجه کنیم.

وی افزود: اما این مسئله به معنای این نیست که قیمت آب را برای کشاورز گران کنیم. من در این زمینه بحث دارم چرا که ما باید به کشاورزان کمک کنیم و آنان را راهنمایی کنیم تا آب را به بهترین نحو استفاده کنند. در تمام دنیا نیز به همین صورت است و بخش کشاورزی با یارانه های مستقیم و غیر مستقیم حمایت می شود.

حجتی با اشاره به اینکه باید سفره های آب زیرزمینی حفظ شود گفت: واردات آب مجازی نیز در دستور کار دولت بوده و آمار و ارقام این مسئله را نشان می دهد. به عنوان مثال ذرت علوفه ای در داخل تولید می شود اما ذرت دانه ای را وارد می کنیم و سیاست آن ابلاغ شده است.

وزیر جهاد کشاورزی  تصریح کرد: اصرار بر این است که ذرت دانه ای در چارچوب کشت فراسرزمینی تهیه شود تا ارزش افزوده برای ایران و ایرانی داشته باشد.

(سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷) ۱۱:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها