شنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۰۴۱۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

برای کالاهای فاسد شدنی باید فکر اساسی کنیم/ رقبا جایمان را می‌گیرند

در ماه‌های اخیر تجارت ایران به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز تحت تاثیر قرار گرفت و تمایل تولیدکنندگان به صادرات افزایش یافت، لذا دولت برای تنظیم بازار داخلی، صادرات برخی کالاها را ممنوع اعلام کرد که به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا، بسیاری از این کالاها فاسدشدنی بوده و منع صادرات و ماندنشان در کامیون‌ها موجب هدر رفت آنها شده است. ضمن اینکه مشتری خارجی منتظر ما نمی‌ماند و اگر ببیند نیازش تامین نمی‌شود، از کشورهای رقیب نیاز خود را تامین می‌کند که منجر به خروج ایران از بازار رقابتی جهان

صدور بخشنامه‌هایی از سوی دولت در مورد ممنوعیت صادرات انواع کالاها و افزایش روزانه ممنوعیت اقلام جدید که به گفته فعالان اتاق بازرگانی ایران  بدون مشورت و اطلاع‌رسانی، اعلام می‌شوند، مشکلات عدیده‌ای را برای صادرکنندگان، واردکنندگان و حتی تولیدکنندگان داخل ایجاد کرده است چرا که این‌ها همه چون دومینویی به هم وابسته‌اند که افتادن یکی بقیه را نیز می‌اندازد. همچنین دولت به این نکته توجه نمی‌کند که صادرکننده متعهد است و باید طبق قرارداد خود با طرف مقابل عمل کند. اما بدون درنظر گرفتن این مسئله صادرات را ممنوع می‌کند.
طی ماه‌های اخیر تجارت ایران به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز تحت تاثیر قرار گرفت و با افزایش نرخ ارز، تمایل تولیدکنندگان به صادرات افزایش یافت که البته در برخی موارد به جای تامین نیاز داخل، اقدام به صادرات می‌شود؛ لذا در این راستا، دولت برای تنظیم بازار داخلی، صادرات برخی کالاها را ممنوع اعلام کرد.
در این زمینه فعالان اقتصادی معتقدند که درست است دولت در جهت تامین نیاز داخلی و نگرانی از بابت کمبود کالا در زمان بحران و تحریم، صادرات کالا را ممنوع می‌کند اما باید توجه داشت که ممنوعیت صادرات، بیش از همه به تولید آسیب می‌زند و اعتبار بین‌المللی را از بین می‌برد و ایران را از بازار رقابتی جهان خارج می‌کند؛ خروجی که بازگشتش به راحتی نخواهد بود.
در همین زمینه، احمد پورفلاح - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا - اظهار کرد: به دلیل نبود سردخانه‌های مناسب، بسیاری از محصولات در کامیون‌ها از بین رفته است. از طرف دیگر مشتریان کالاهای ایرانی همچون مصرف‌کننده بادمجان، کاهو و گل ایرانی منتظر نمی‌مانند و نیاز خود را از کشورهای رقیب تامین می‌کنند که این به معنی از دست دادن بازارهای صادراتی‌ برای ما است.
وی افزود: همچنین مقدار زیادی کالا داشته‌ایم که تاریخ مصرف داشته و فاسد شده و بازارشان از داخل نیز خراب شده چون مشتری و شبکه توزیع آن مختل شده است، بسیاری از واردکنندگان جنس‌شان در کشتی‌ها مانده و دموراژ دادند یا برای همین ماندن در گمرک باید هزینه انبارداری پرداخت شود و بسیاری دیگر از این موارد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین در رابطه با پرداخت مابه‌التفاوت ارزی و بخشنامه‌هایی که منجر به رسوب کالا در گمرک شده‌اند گفت: واردات و ترخیص برخی کالاها با بخشنامه ارزی جدید و بالا رفتن نرخ ارز و درخواست مابه‌التفاوت ارزی مواجه شد درصورتی که بسیاری از کالاهای ترخیص نشده از گمرک، شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌هایی هستند که این‌ها نیز فاسدشدنی بوده و تاخیر در خروج از گمرک موجب هدر رفت آن‌ها شده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا تصریح کرد: نمونه واضح مشکلات ناشی از بخشنامه‌هایی که منجر به رسوب کالا در گمرک شده و چندی  پیش به آن برخورد کردیم، این است که قهوه بدون انتقال ارز از کشور ایتالیا وارد گمرک شد که همراه این جنس ۲۰ لیوان‌ (ماگ) به عنوان هدیه با آن وارد شده است. حال به بهانه‌ای که آن ۲۰ عدد شامل تخفیف نمی‌شود، عملا کل جنس در گمرک مانده و تلاش‌های واردکننده تا امروز به نتیجه نرسیده است؛ لذا خواستار حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت هستیم که بتوان مشکلات و گرفتاری‌هایی از این دست را حل کرد.

(شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷) ۱۲:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها