سه شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۰۳۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران خبر داد:

آغاز طرح سرشماری زنبورستان های مازندران

سید محی الدین میر محمدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران مازندران درباره آمارگیری از کندوهای زنبور عسل و زنبور داران استان گفت: سالانه آمارگیری از زنبورستان های کشور از اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز برگزار می شود و به مدت یک هفته نقل و انتقال کلونی های زنبور عسل ممنوع میشد و بر این اساس مراکز جهاد کشاورزی با همکاری اتحادیه زنبور داران و شرکت های تعاونی شهرستانها اقدام به آمار گیری از زنبورستان ها میکنند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته اطلاعات زنبورستان ها در سامانه جامع خدمات پهنه ثبت شد ادامه داد: کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی از 14 مهر تا 30 مهر ماه اقدام به آمارگیری دقیق از زنبورستان های هر شهرستان می کنند.
میرمحمدی بیان کرد: با توجه به اینکه اتحادیه زنبورداران مازندران به عنوان پاشنه آشیل حل مشکلات صنعت زنبورداران بشمار می آید و حل مشکلات تمام تولیدات و واحدهای تولیدی آمار در دست است تلاشمان بر این است با انجام آمارگیری از زنبورستان ها بتوانیم آمار دقیقی از تولید کنندگان، میزان تولید ، تعداد کلونی ها و مسایل بیمه ای داشته باشیم.
مدیر عامل اتحادیه زنبورداران مازندران اظهار کرد: در سال های گذشته آمارگیری از زنبورستان ها از سوی تعاونی و جهاد کشاورزی انجام می شد و اکنون به دلیل ثبت در خدمات پهنه از سوی کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی انجام می شود.
این مسوول ادامه داد: زنبورداران از ۱۴ تا ۳۰ مهرماه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی یا شرکت های تعاونی شهرستان خود مراجعه و اقدام به ثبت نام برای آمارگیری کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زنبورها کوچ رو هستند و مکانشان متغیر است در گام نخست زنبوردار باید به جهاد کشاورزی یا مراکز خدمات و یا شرکت های تعاونی مراجعه کند تا بتوانیم اطلاعاتشان را ثبت کنیم.
میرمحمدی ادامه داد: در مرحله بعدی مراکز شرکت تعاونی به همراه مراکز خدمات جهاد کشاورزی به مکان های ثبت شده از سوی زنبورداران مراجعه می کنند و آمارگیری دقیق از کلونی ها را انجام می دهند.
وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد زنبوردارانی که اطلاعات خود را ثبت می کنند عضو شرکت های تعاونی و زنبور دار هستند اما افرادی که تازه زنبور داری را آغاز کرده و اطلاعات خودش را ثبت می کند اتحادیه زنبورداران بازدیدی از زنبورستان های آنان دارد و در سامانه ثبت می کنیم و به عنوان زنبور دار شناخته می شود.
وی اظهار کرد: سال گذشته 515 هزار کلونی در استان وجود داشت که بیش از ۶ هزار نفر زنبور دار و بیش از دوهزار نفر کارگر هستند.
میرمحمدی متوسط تولید عسل را 10 کیلوگرم اعلام کرد و افزود:  باتوجه به اینکه مازندران عسل هایی مانند عسل مرکبات و عسل ییلاق دارد از نظر تولید رتبه 5، تعداد کلونی رتبه 4 و تنوع عسل رتبه یک را در کشور به خود اختصاص داده است.

(سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷) ۱۳:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها