یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۷ / ۰۷:۵۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۰۲۶۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۷۰ درصد محصولات کشاورزی به صورت تازه خوری مصرف می‌شود

شاعری گفت: بیش از 20میلیون تن میوه در کشور تولید می شود و کمتر از 30 درصد این محصولات فرآوری شده و مابقی به صورت تازه خوری مصرف می شود.

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره علت خام فروشی در محصولات کشاورزی، اظهار کرد: بسیاری از مواد غذایی به صورت تازه و خام در بازار عرضه و مصرف می شوند؛ دلیل اصلی این خام فروشی ها در کشور  سرمایه گذاری محدود در بخش صنایع تبدیلی است؛ خرما، گوجه فرنگی و کشمش از جمله محصولاتی  هستند که فرآوری نشده بفروش می رسند.
وی ادامه داد:هم اکنون بیش از 20 میلیون تن میوه در کشور تولید می شود این در حالی است که کمتر از 30 درصد این محصولات فرآوری شده و مابقی به صورت تازه خوری مصرف می شود؛ این امر تبعات منفی زیادی از جمله کاهش ارزش افزوده ناشی از مواد غذایی و عدم اشتغالزایی را به دنبال دارد.
شاعری افزود: با وجود تولید 120 میلیون تنی در بخش کشاورزی، سهم کشور ما در بخش اشتغالزایی تنها 18 درصد است و علت این امر عدم سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی است.
بیشتر بخوانید:توسعه صنایع تبدیلی با کندی پیش می‌رود
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی علت سرمایه گذاری محدود در بخش کشاورزی را ریسک بالا در این زمینه دانست و تشریح کرد: تدبیر لازم برای صادرات محصولات کشاورزی و تبدیل آن ها به فرآورده های صنعتی وجود ندارد .هم چنین سود بالای بانکی بر روی عدم سرمایه گذاری در این بخش تاثیر بسزایی دارد.
وی به مدت زمان محدود استفاده از محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: محصولات کشاورزی به دلیل ماندگاری کم و حمل و نقل غیر استاندارد برای صادرات مناسب نیستند و کشور هایی که در این زمینه موفق بوده اند، در زمینه توسعه صنایع تبدیلی هم کارنامه قابل قبولی دارند.
شاعری در پایان تصریح کرد:در این باره با وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت ،معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشته ایم؛ همچنین از دولت خواستار ارائه یک بسته کامل اقتصادی، جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شده ایم.

(یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷) ۰۷:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها