شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۵
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۸۰۲۴۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

ضرورت هدفگذاری در اصلاح و نوسازی بازار زعفران

معاون وزیر و رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با بیان اینکه زعفران دارای بازاری با قدمت بیش از 210 سال در ایران است، اظهار داشت: این محصول جزء محصولات سالم و ارز آور کشور است که در جهان طرفداران و مشتریان خاص خود را داشته اما هدفگذاری در اصلاح و نوسازی ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنایع غذایی فودنا، حسین شیرزاد گفت: ایران نزدیک به ۸۵ درصد تولید زعفران جهان را در اختیار دارد و به عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول شناخته می شود و قابلیت توسعه صادرات این محصول در بازار جهانی می تواند منجر به افزایش درآمدهای ارزی شود و به همین دلیل آن را از جایگاه ویژه ای برخوردار کرده است. 
وی افزود: با برنامه ریزی مدون و ایجاد زیرساخت ها، این محصول می تواند سهم مهمی در صادرات بخش کشاورزی کشور را داشته باشد که یکی از اهم وظایف سازمان تعاون روستایی، تقویت و بهره گیری از ظرفیت تشکلهای بخش کشاورزی در کشور است. 
شیرزاد با تاکید به اینکه سال گذشته در یک مداخله هدفمند بازاری و با هدف حمایت از زعفران کاران استان های خراسان رضوی و جنوبی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی اجرای سیاست حمایتی خرید توافقی زعفران را در دستور کار قرار داد، گفت: در قالب این طرح، میزان 67 تن انواع زعفران رشته ای بریده شامل نگین و شبه نگین (یا سرگل)، رشته ای درجه یک شامل پوشال مرغوب و پوشال معمولی بر اساس استانداردهای ملی از کشاورزان خریداری شد. 
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه، 65 تن زعفران در بورس کالا فروش رفته و بخش قابل توجهی نیز صادر شده است، افزود: هدف دولت از ورود هدفمند به بازار زعفران، اصلاح و نوسازی این بازار است . 
 
وی درباره برنامه نهایی و بلند مدت این سازمان و وزارت جهاد کشاورزی برای محصول زعفران در دو قالب خرید حمایتی و عرضه صادراتی گفت: علاوه بر حضور در این دو عرصه که به ویژه برای حفظ و افزایش منافع کشاورزان و همچنین مصرف کنندگان تدوین شده، یکی از اقداماتی که لازمه تشکیل و راه اندازی بورس بین المللی زعفران در ایران است، تشکیل بازار آتی زعفران در بورس کالا بوده که با همکاری شرکت بورس انجام شده و به گونه ای غیر منتظره مورد توجه و اقبال فعالان صنعت زعفران قرار گرفته است. 
 
 شیرزاد در زمینه چگونگی روند عرضه زعفران بر روی تابلوی بورس توسط سازمان تعاونی روستایی در آینده نیز گفت: یگانه مرجع تعیین قیمت زعفران در جهان، کشور جمهوری اسلامی ایران و بورس بین المللی آن خواهد بود و در عین حال شاهد یک شفافیت کم نظیر در قیمت و کیفیت زعفران کشور عزیزمان در دنیا خواهیم بود که شهرت و اعتمادسازی حاصل از آن برای ما بزرگترین سرمایه خواهد بود. 
  
وی خاطر نشان کرد: در آینده با ایجاد و تجهیز بستر مناسب جهت حفظ و نگهداری، موجبات تعادل (قیمت و بازار) این محصول را فراهم می کنیم تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان در خرید به موقع هنگام پیک برداشت، منافع مصرف کنندگان را نیز مد نظر قرار داده و از طریق صادرات آن در جهت تقویت تراز تجاری قدم موثری برداریم. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: چشم انداز ما همین شهرت و اعتماد بازار جهانی نسبت به برند زعفران ایران و قیمت و کیفیت اعلامی در بورس بین المللی آن است و انشاالله به گونه ای عمل خواهیم کرد که از این پس، صادرات زعفران فقط با گواهی بورس امکان پذیر باشد
(شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷) ۱۱:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها