چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۰۱۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی
دبیر انجمن همگن صنایع غذایی و دارویی استان مازندران خبر داد:

برگزاری متفاوت جشن روز جهانی غذا در مازندران / گفت و گوی رو در رو به جای سخنرانی یک طرفه

احمد مهدی زاده با بیان اینکه هر ساله به مناسبت روز جهانی غذا در مازندران جشنی تحت عنوان غذا برگزار می شود، گفت: امسال ششمین سال از برپایی این جشن در استان است و به دلیل همزمانی با ماه محرم به جای جشن غذا همایش روز جهانی غذا برگزار خواهیم کرد‌‌.

وی با اشاره به اینکه در این همایش ها از منتخب ها و برترین های صنعت غذا تهیه میشود ادامه داد: ۲۱ فروردین ماه امسال جلسه ای با عنوان عید دیدنی ها از صاحبان صنایع غذایی در تهران برگزار شد و پیگیری کارها برای برپایی این مراسم از اردیبهشت آغاز شد.
مهدی زاده با ابراز تاسف ازاینکه در حال حاضر در جایگاهی قرار داریم که وضعیت صنعت مطلوب نیست، افزود: دو ماه اخیر 507 پروانه صنعت غذا را بعد از انقلاب در مازندران داشتیم به گونه ای که صنعت در استان ما تا دو سال قبل یا سرپا بودن یا نیم سرپا بوده و امسال مقرر شد این کارخانه ها را دوباره آپدیت کنیم اما باتوجه به وضعیت موجود، امسال نمی توان این امر را عملیاتی کرد چراکه در حال حاضر مشکلاتی از جمله تعدیل نیرو در صنعت غذا وجود دارد .
وی اضافه کرد: با تعطیلی کارخانه ها تمام خرید های کارخانه جات نقدی شده یعنی سرمایه در گردش کارخانه به گونه ای است که نمیتوان مواد اولیه تهیه شود.
دبیر انجمن همگن صنایع غذایی و دارویی استان مازندران درباره قیمت لبنیات گفت: کشور و مردم در بحث لبنیات حساس هستند و صحبت هایی که در مجامع عمومی به میان می آید که شیر و ماست گران شده و بر این اساس مردم می گویند مگر شیر و ماست به دلار بستگی دارد که افزایش قیمت پیدا می کند.
این مسوول با بیان اینکه سه سالی است که قیمت لبنیات افزایش پیدا نکرد و بعد این مدت امسال ۳۰ درصد افرایش قیمت پیدا کرد، ادامه داد: ۷۰ درصد هزینه تمام شده برای لبنیات خود شیر است قیمت شیر خر کیلوگرم یک هزار و ۵۳۰ تومان بود که امسال در ستاد تنظیم بازار مصوب شد به یک هزار و ۵۷۰ تومان افزایش یابد.
وی اضافه کرد: به دلیل اختلافاتی که بین وزرای دولت وجود دارد آنها دامداران را تحریک کردند و قیمت شیر را مقرون به صرفه ندانستند به گونه ای که اکنون قیمت شیر در کارخانجات هر کیلوگرم شیر را دو هزار ۱۰۰ تا دو هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می کنند.
مهدی زاده بیان کرد: برخی از برندهای معتبر لبنیات خود را در فروشگاهها عرضه نمیکنن و به دلیل اینکه از یک طرف شدت قیمت و از طرفی برخی کارخانه ها شیر به اندازه کافی ندارند
دبیر انجمن همگن صنایع غذایی و دارویی استان مازندران درباره قیمت گرانول گفت: قبل از مشکلات اقتصادی هر کیلوگرم گرانول ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در شرکت های پتروشیمی در بورس به قیمت گذاری شد و اکنون به32هزار تومان افزایش پیدا کرد.
وی اظهار کرد: اخیرا با قیمت 24 تا 26 هزار تومان نوسان در بورس عرضه میشود
مهدی زاده در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت گرانول ربطی به تحریم دارد گفت: خیر هیچ گونه ربطی به بحث تحریم ندارد و محصولات پتروشیمی از خوراک تا کارخانه داخل کشور است.
مهدی زاده به برگزاری ششمین سال روز جهانی غذا در مازندران اشاره کرد و گفت: هرساله تعدادی از واحد ها و کارشناسان را به عنوان واحد های برتر و کارشناس برتر انتخاب میکنیم
و از سازمانها نظارتی مانند غذا و دارو ، استاندارد و دامپزشکی لیستی از واحدهایی که به لحاظ کیفیت بتواند استانداردهای این سازمانها را انجام بدهد در اختیار ما قرار دهد و 35 واحد در سطح مازندران به عنوان واحد های منتخب معرفی شدند و29 کارشناس برتر فنی را که از سوی سازمان های نظارتی اعلام شده انتخاب کردیم.

دبیر انجمن همگن صنایع غذایی و دارویی استان مازندران خاطرنشان کرد: امسال شرایط انتخاب برترین ها را با این اصل انجام دادیم که هر کارخانه 2نفر و یک نفر را مسئول کنترل کیفی معرفی کنند و رای گیری می شود و اساتید دانشگاه که مرتبط با صنعت غذا هستند در فرایند رای گیری حضور دارند.
این مسوول بیان کرد: امسال در یک اقدام جدید از خبرنگارانی که در بخش های اقتصادی و با صنعت غذا همکاری دارند 15 سهمیه به خبرنگاران اختصاص دادیم که ای قشر می توانند در فرایند رای گیری ما شرکت کنند و به برترین رای دهند.
وی خاطرنشان کرد: در برگزاری این مراسم به واحد های نظارتی هم اختیار دادیم که این گروه هم میتوانند نظر های سازمانی خود را اعلام کنند.
مهدی زاده گفت: امسال علاوه بر سازمانها نظارتی تشکل ها هم در جشن روز غذا حضور دارند و به عنوان نمونه انجمن آرد به صورت تخصصی در مورد آرد اظهارنظر کند و از شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو خواستیم در مورد مسایل مربوط به آرد نظر دهد.
وی ادامه داد: همچنین انجمن کشتارگاه میتوانند در فرآیند این مراسم در مورد کشتارگاههای موجود در سطح استان نظر دهند

(چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷) ۱۱:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها