چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۰۱۸۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تعطیلی۱۵هزار تعاونی کشاورزی/درخواست برای مجوز واردات گوجه

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های صنایع کنسرو در نشست فعالان بخش تعاون در حوزه کشاورزی با اعضای کمیسیون کشاروزی مجلس، از درخواست به وزارت صنعت برای دریافت مجوز واردات گوجه برای مدت محدود خبرداد.

ارسلان قاسمی در نشست مشترک مدیران عامل اتحادیه های مرکزی در گرایش های مختلف بخش کشاورزی با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس که با حضور رئیس اتاق تعاون ایران در محل این اتاق برگزار شد گفت: در بخش کشاورزی در حال حاضر ۲۵ هزار تعاونی فعال تولید کننده وجود دارد که این میزان در گذشته ۴۰ هزار تعاونی فعال بود اما متاسفانه حدود ۱۵ هزار تعاونی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی راکد یا غیرفعال هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تعاونی های بخش کشاورزی در حوزه تولید فعال هستند و سهم کمی از تعاونی های این حوزه در بازار داخلی و خارجی فعالیت می کنند، گفت: در کمیسیون کشاورزی اتاق تعاونی ایران ۲۵ اتحادیه ملی در ۱۷ گرایش مختلف از جمله دام و طیور، صید و آبزی پروری، زراعت و باغبانی و صنایع مختلف حضور دارند.

در این نشست نمایندگان و مدیران اتحادیه‌های تعاونی فعال در گرایش های مختلف بخش کشاورزی به ارائه مشکلات خود پرداختند.

سیدمحمد میررضوی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های صنایع کنسرو با اشاره به افزایش قیمت رب گوجه فرنگی گفت: هر ساله یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رب گوجه فرنگی در کشور تولید می شد اما امسال حدود ۷۵۰ هزار تن رب تولید شد که دلیل آن صادرات گوجه فرنگی به کشور عراق بود.

وی ادامه داد: از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت درخواست داریم تا واردات گوجه فرنگی برای مدتی محدود شود تا بتوان نیاز داخل را تامین کرد.

آقازاده رییس اتحادیه ماهیان گرمابی در این نشست همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ماهی صید شد گفت: ۷۳۰ هزار تن از این صید در حوزه آبهای جنوب و ۴۷۰ هزار تن نیز در حوزه آبهای شمال بوده است.

وی با اشاره به اشتغال ۲۸۸ هزار نفری شیلات در کشور گفت: انتظار داریم دلالی در صنعت صیادی کشور توسط دولت کنترل شود چرا که دلالان، فعالان این حوزه را عاجز کرده اند.

همچنین آزاد رییس اتحادیه سراسری دامپروری با انتقاد از عدم آمار شفاف در هویت گذاری دام گفت: انتظار می رود با هویت گذاری توسط تشکل ها، اعتبار خوبی در بودجه ۹۸ برای این حوزه در نظر گرفته شود.

وی گفت: در حوزه تامین نهاده های دام نیز شرکت پشتیبانی امور دام کوچکترین حمایتی نکرده ضمن اینکه به دلیل اعتصاب کامیونداران، در حوزه حمل و نقل نهاده ها با مشکل مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه سراسری دامپروی با بیان اینکه ۸۰ درصد تولید شیر کشور توسط بخش تعاون تامین می‌شود، گفت: دامداران طی ۴ سال گذشته متضرر شدند و شرکت پشتیبانی امور دام نیز در این زمینه مسئولیتی ندارد.

وی با بیان اینکه تولید شیر در کشور ۱۰.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است تاکید کرد: هیچ نیازی به واردات شیر خشک نداریم و حتی متعهد می شویم که شیر مورد نیاز کارخانجات را تامین کنیم.

نماینده تعاونگران در بخش تولید میگو نیز گفت: به دلیل مشکلات ارزی در حال حاضر تولید کنندگان میگو با مشکل مواجه هستند و به رغم این مشکلات باید ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند که در صورت ادامه این روند، در سال آینده ۷۰ درصد پرورش دهندگان میگو کشور از حیز انتفاع ساقط می شوند که در این زمینه انتظار می رود با ورود کمیسیون کشاورزی مجلس چاره اندیشی شود.

در این نشست احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به ظرفیت های بالقوه بخش کشاورزی در حوزه تعاون گفت: اگر قرار باشد بخش تعاون رونق یابد و ظرفیت های بالقوه آن بالفعل شود باید بخش کشاورزی در کشور توسعه یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعدد تشکل ها، اتحادیه ها و انجمن ها در کشور و انجام فعالیت های مشابه توسط برخی تشکل ها گفت: باید با هم اندیشی فعالان بخش تعاون، تشکل های مشابه ساماندهی شوند.
(چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷) ۱۰:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها