دوشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۰۱۳۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس فرآورده های لبنی

بازهم گرانی لبنیات در سایه غفلت سازمان حمایت

کارخانه‌های لبنی طبق عادت همیشگی در چند روز گذشته به بهانه‌های مختلف قیمت محصولاتشان را افزایش داده‌اند.

کارخانه های لبنی طبق عادت همیشگی در چند روز گذشته به بهانه های مختلف قبل از آنکه مجوز بگیرند،قیمت محصولاتشان را افزایش دادند،این درحالی است که دو ماه بیشتر از زمان اعلام رسمی افزایش نرخ لبنیات از سوی ستاد تنظیم بازار نمی گذرد؟
 
با توجه به آنکه مسئولان اذعان می کنند که ستاد تنظیم بازار مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش مجدد قیمت لبنیات نداشته است،اما مشخص نیست که چرا با این تخلفات برخورد نمی شود؟ تا این افزایش های پی در پی منجر به کوچک شدن سفره خانوار نشود.
 
البته ناگفته نماند که صنایع لبنی در طول سنوات گذشته قیمت محصولاتشان را خودسرانه افزایش داده اند و پس از آنکه تخلفشان از سوی دستگاه های ذی ربط و متولی محرز شد،اقدام به دریافت مجوز کرده اند.
 
بررسی وضعیت قیمت لبنیات طی روزهای گذشته نشان می دهد که قیمت برخی برندهای محصولات لبنی در سایه غفلت سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بیش از 15 تا 20 درصد در بازار افزایش یافته که طبق اعلام دبیر انجمن صنایع لبنی این افزایش قیمت بدون مجوز صورت گرفته است.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که پس از سر و صدای افزایش خودسرانه قیمت لبنیات در رسانه ها،سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده اعلام می کند که تا زمان بررسی دفاتر قانونی،کارخانه های لبنی که قیمت خود را غیر قانونی افزایش داده اند مکلف به بازگرداندن نرخ به حالت قبل هستند. از موضوع دیری نمی گذرد که مجددا تمامی برندها قیمت خود را افزایش می دهند و سازمان حمایت اعلام می کند که این افزایش نرخ قانونی است چرا که قیمت تمام شده تولید افزایش پیدا کرده است.اما جای این سوال مطرح است که قیمت لبنیات در طول سال چند بار باید افزایش یابد؟ چرا که کارخانه های لبنی چندین بار در طول سال قیمت محصولاتشان را افزایش می دهند و پس از رسانه ای شدن این موضوع اقدام به دریافت مجوز می کنند که این امر بیانگر شگرد یا راه حل افزایش قیمت لبنیات است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت دلایل افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی در بازار با خبر شویم:

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی در بازار خبر داد و گفت:افزایش قیمت شیرخام،مواد بسته بندی و پتروشیمی موجب شده تا بهای تمام شده محصولات لبنی بالا رود.

وی افزود: با توجه به آنکه امکان تهیه مواد بسته بندی از پتروشیمی وجود ندارد، از این رو خرید آن با نرخ های متفاوت از بازار آزاد،افزایش حداقل 1500 تومانی هر بطری شیر را به همراه داشته است.

باکری افزایش قیمت خرید شیرخام از دامدار و ظروف بسته بندی را دو عامل اصلی گرانی مجدد محصولات لبنی در بازار اعلام کرد.

این مقام مسئول از توقف خطوط تولید برخی کارخانه های لبنی خبر داد و گفت: افزایش هزینه های تولید و کاهش 25 درصدی ورودی شیرخام منجر به کاهش تولید ، تعطیلی برخی خطوط و بیکاری کارگران شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش مجدد قیمت لبنیات با مصوبه ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است،بیان کرد: ستاد تنظیم بازار از مرداد ماه به بعد مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش قیمت محصولات لبنی اعلام نکرده است.

به گفته باکری انجمن طی نامه ای به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده که مواد پتروشیمی و شیرخام طبق نرخ های مصوب  به تولیدکنندگان عرضه نمی شود، از این رو کارخانه های لبنی چاره ای جز تعطیلی خود و بیکاری پرسنل یا افزایش قیمت  نهایی محصول ندارند.

دبیرانجمن صنایع لبنی بازار لبنیات در آینده را پیش بینی کرد و گفت: تا زمانی که سیاست پولی و مالی نتواند ثباتی به بازار ارز ببخشد، از این رو تمامی عوامل تولید تحت تاثیر این موضوع قرار خواهند گرفت و گرانی ها پی در پی اتفاق می افتد.
قیمت محصولات لبنی تناسبی با نرخ شیر خام در بازار ندارد

حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از افزایش قیمت شیرخام خبر داد و گفت: اگرچه قیمت خرید شیرخام از دامدار تا حدودی افزایش پیدا کرده است،اما این دلیلی نمی شود که کارخانه های لبنی قیمت محصولات خود را دوبرابر بالا ببرند.

وی افزود: با توجه به آنکه حداقل 70 درصد محصولات لبنی را شیرخام تشکیل می دهد،حال جای این سوال مطرح است که چرا یک سطل ماست یک کیلویی یا دوغ یک لیتری باید به قیمت های 9 هزار و 5 هزار و 500 تومان در بازار عرضه شود؟

نعمتی با انتقاد از فاصله چشمگیر قیمت شیرخام با محصولات لبنی در بازار گفت: اگر نرخ خرید هر کیلو شیر از دامداران 50 تومان بالا رود، کارخانه های لبنی 500 تومان به قیمت محصولات خود اضافه می کنند که این امر بی انصافی و اجحاف در حق مصرف کننده است.

این مقام مسئول متوسط نرخ خرید هر کیلو شیرخام از دامدار را یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که مسئولان صنایع لبنی تنها قیمت خرید شیر از گاودار صنعتی را ملاک قرار می دهند.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه 70 تا 80 درصد  محصولات لبنی را شیرخام تشکیل می دهد،جای این سوال مطرح است که صاحبان صنایع چطور محاسبه می کنند که برخی محصولات خود را با نرخ 15 هزار تومان در بازار عرضه می کنند؟
گرانی ظروف پتروشیمی بهانه جدید کارخانه های لبنی برای افزایش مجدد

علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از افزایش بالای 10 درصدی قیمت برخی محصولات لبنی در بازار خبر داد و گفت: در روزهای اخیر،برخی کارخانه های لبنی به بهانه های مختلف قیمت محصولات خود را در بازار افزایش داده اند.

وی افزایش نرخ خرید شیرخام از دامدار و گرانی ظروف پتروشیمی و بسته بندی را عامل اصلی افزایش مجدد قیمت شیرخام از سوی صنایع لبنی اعلام کرد.

رجبی در پایان تصریح کرد: قیمت برخی محصولات لبنی نظیر شیر،شیرکاکائو،ماست و دوغ از 2.70 تا 18.64 درصد در بازار افزایش یافته است.
(دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷) ۰۹:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها