جمعه / ۶ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۶
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۸۰۰۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

قاچاق مرغ به کشورهای همسایه/ تعادل بازار به هم خورد

برخی مرغداران در نبود نظارت کافی اقدام به قاچاق تولیدات خود به کشورهای همسایه می‌کنند. افزایش نرخ دلار طی ماه‌های اخیر مهم‌ترین عامل عدم عرضه مرغ به بازار داخلی و قاچاق آن عنوان می‌شود.

طی روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم مرغ از حدود 9000 تومان به حدود 11 تا 11500 تومان افزایش یافته است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به افزایش حدود 2 هزار تومانی قیمت مرغ در بازار، گفته است: دلیل این گرانی عدم عرضه مرغ به بازار توسط مرغداران است.
وی دلیل مرغداران برای توقف عرضه را کاهش قیمت مرغ و زیان ناشی از آن عنوان کرد.
اما واقعیت دیگری در حوزه مرغ و مرغداران وجود دارد که رئیس اتحادیه پرنده و ماهی سهوا یا عمدا به آن اشاره‌ای نکرده است. افزایش نرخ دلار طی ماه‌های اخیر باعث شده تا برخی مرغداران برای کسب سود بیشتر اقدام به قاچاق مرغ به کشورهای همسایه کنند.
یکی از فعالان این بخش در خصوص افزایش قیمت مرغ و دلایل آن به خبرنگار تسنیم، گفت: متاسفانه در برخی جاده‌ها عده‌ای اقدام به سد معبر خودروهای حامل مرغ کرده و باعث کُند شدن روند عرضه مرغ به خصوص طی هفته اخیر شده‌اند.
وی با بیان این‌که این افراد خود را کامیون‌داران معترض معرفی می‌کنند، ادامه داد: در صورت مقاومت رانندگان خودروهای حامل فرآورده‌های گوشتی، با سنگ و ... به خودرو آنها حمله می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که این حملات بیشتر در جاده های منتهی به شمال روی داده است، تصریح کرد: اما مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ، قاچاق توسط مرغداران به کشورهای همسایه است. مرغداران به صراحت می‌گویند دلیلی نمی‌بینند مرغ را با قیمت 7 تا 8 هزار تومانی بفروشند و در عوض آنرا با نرخ روز دلار به برخی کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند که سود بسیار زیادی را نصیب آنها می‌کند.
به نظر می‌رسد پس از نابسامانی در بازار سیب زمینی و گوجه فرنگی به واسطه صادرات قانونی، حال نوبت به بازار مرغ رسیده تا نه از مسیر قانونی بلکه از طریق قاچاق تعادل قیمت‌ها را در کشور بر هم بزند.

(جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷) ۱۲:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها