جمعه / ۶ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۰۰۸۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دام های تشنه

خشکسالی متوالی و کم آبی از آب شرب، صنعت و کشاورزی به دام رسیده و خشک و کم شدن آب چشمه ها و قنوات روستاها شرایط را بیشتر از سال های قبل برای دامداران خراسان جنوبی سخت کرده است.

در سال زراعی گذشته خراسان جنوبی همانند سال های قبل، جزو کم بارش ترین استان های کشور بود و خشکسالی همچنان 100 درصد مساحت این استان پهناور را در برگرفته است.
هر سال تیغ خشکسالی در خراسان جنوبی برنده تر می شود و امسال ابعاد تازه تری به خود گرفته و نابودی دام روستائیان را هدف قرار داده و باعث کوچ اجباری بسیاری از دامداران شده است.
تامین آب دام روستائیان با اقتصاد و اشتغال مردم گره خورده و بی آبی شدید به خصوص در شهرستان های مرزی خراسان جنوبی موجی از نگرانی را برای روستانشینان ایجاد کرده است.
خراسان جنوبی یکی از قطب های دامداری در کشور است به طوری که هم اکنون دامداران این استان یک میلیون و 654 هزار و 823 راس دام سبک و بیش از 90 هزار راس دام سنگین را پرورش می دهند و بحران کم آبی بیشتر دام سبک روستائیان را به دلیل خشک و کم شدن آب قنوات تهدید می کند.
به گفته روستائیان با وجود شرایط بد خشکسالی در صورت تامین رایگان آب دام توسط دولت نیز می توانیم در چرخه تولید بمانیم و بخشی عظیمی از محصولات لبنی و گوشت استان را تولید کنیم.
**کوچ اجباری دامداران
مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: در سال جاری بیش از سال های گذشته دامداران این شهرستان با کمبود آب مواجه هستند و درخواست های مکرر برای تامین آب دامشان دارند.
محمد مالکی بیان کرد: امسال کمبود شدید آب و نبود اعتبار برای ارسال آب، دامداران شهرستان را با چالش جدی مواجه کرده است، کمبود آب ضعیف شدن دام ها و سقط جنین آنها را در پی دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید دولت در این شرایط بحرانی برای دام روستائیان اعتبار اختصاص دهد، اضافه کرد: سال های نخست دهه 90، دولت برای تامین آب دام روستاییان به جهاد کشاورزی اعتبار اختصاص می داد ولی چند سال است که این اعتبار قطع شده و با توجه به کمبود شدید آب در روستاها باید دوباره این ردیف بودجه احیا شود.
مدیر جهاد کشاورزی نهبندان افزود: در این شرایط بحرانی حمل آب با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای دام روستائیان انجام می شود که به دلیل نبود اعتبار حجم آب ارسالی نیاز آبی دام دامداران را رفع نمی کند.
مالکی ادامه داد: نمی توانیم در این شرایط بحرانی برای تمام دامداران شهرستان آب ارسال کنیم و آنان مجبور به تامین آب از بخش خصوصی می شوند و برای خرید هر تانکر آب میانگین 150هزار تومان پرداخت می کنند.
وی گفت: همچنین برای رفع مشکل بحران کم آبی دامداران از دستگاههای اجرایی شهرستان خواسته شده ناوگان های حمل آب خود را در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهند.
مدیر جهاد کشاورزی نهبندان عنوان کرد: در این روزگار سخت کم آبی مردم نهبندان باز هم 420 هزار واحد دامی را پرورش می‌دهند و سهم مهمی در تولید گوشت استان دارند.
مالکی اظهار داشت: بر اثر خشکسالی های چندین ساله 35 درصد جمعیت دام شهرستان کاهش یافته و تعدادی زیادی از دامداران نیز مجبور به کوچ اجباری و یا حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ شده اند.
وی با بیان اینکه اجرای طرح انتقال آب برای بخشی از دامداران منطقه از روستای چاهداشتی به چاه رویی در حال انجام است، گفت: چاه این طرح تجهیز شده و برای اجرای طرح انتقال آب به یک میلیارد و800 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.
وی ادامه داد: در صورت اجرای ضربتی این طرح مشکل کم آبی سه هزار نفر شتر و چهار راس دام شهرستان رفع خواهد شد.
** رفع تشنگی دام در گرو تامین اعتبار
مدیر جهاد کشاورزی درمیان هم گفت: در دهگردشی های مختلف تامین آب دام یکی از خواسته های اصلی روستائیان این شهرستان از مسئولان جهاد کشاورزی است.
وحید ضیائیان احمدی بیان کرد: در زمینه آبرسانی به دام روستائیان شهرستان هیچ اعتباری اختصاص نمی یابد و با حرکت جهادی کار آبرسانی به دام روستائیان را به صورت نیم بها انجام می دهیم و برخی اوقات آب ارسالی، نیاز دامداران را تامین نمی کند و مجبور به خرید آب از بخش خصوصی می شوند.
وی عنوان کرد: در برخی روستاهای شهرستان کشاورزان صاحب اصلی قنوات هستند و به دلیل کم شدن حجم آب قنوات از دادن آب به دامداران خودداری می کنند که این موضوع دامداران را درمانده کرده است.
ضیائیان احمدی افزود: هم اکنون دامداران شهرستان با بحران کم آبی مواجه هستند و حل مشکل آنان نیازمند تخصیص اعتبار از مرکز است، در سال 93 از محل بودجه حوادث غیرمترقبه استان، اعتباری برای تامین آب دامداران پرداخت میشد که چند سالی است این ردیف اعتباری حذف شده است.
وی ادامه داد: در صورت تخصیص اعتبار آمادگی تامین آب دامداران شهرستان را داریم تا در چرخه تولید بماند و از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری شود.
مدیر جهاد کشاورزی درمیان اظهار داشت: جمعیت دام شهرستان بر اثر خشکسالی از 240 هزار راس به 160 هزار راس کاهش یافته و هرساله بر اثر خشکسالی جمعیت دامی کمتر می شود.
**بی پولی جهاد و تشنگی دام
یکی از دامداران روستای گیت گفت: حجم آبدهی قنات روستا به شدت کاهش یافته و کشاورزان به عنوان مالکان آب، از دادن آب به دامداران خودداری می کنند.
حسین حسینی بیان کرد: کم آبی و خشکسالی های چندین سال باعث شده که در سال جاری تعدادی زیادی از دام های خود را با دریافت چک های بلند مدت به دلالان بفروشم.
وی عنوان کرد: اگر جهاد کشاورزی آب دام روستائیان را همانند چند سال گذشته به صورت رایگان تامین کند، باز هم در این شرایط بحرانی می توان به سختی به شغل دامداری ادامه دهیم.
این دامدار خراسان جنوبی گفت: جهاد کشاورزی شهرستان هفته ای 2 تانکر آب به قیمت هر تانکر 50 هزار تومان برای دام ما ارسال می کند که این مقدار نیاز آبی دام را تامین نمی کند و برخی وقت ها، آب دام خود را از بخش خصوصی خریداری می کنیم.
حسینی افزود: درخواست ارسال آب بیشتری از جهاد کشاورزی شهرستان داشته ایم که جهاد کشاورزی می گوید پول نداریم این در صورتی است که کمبود آب نابودی دام روستائیان را نشانه رفته است.
وی گفت: مردم این روستا در چند ساله گذشته تعداد سه گله گوسفند پرورش می دادند که بر اثر خشکسالی به تعداد 2 گله کاهش یافته و امسال نیز به دلیل شرایط نامناسب، دامداران در حال فروش دام های خود هستند.
وی اظهار داشت: بسیاری از دامداران روستا با فروش دام خود به شهر مهاجرت کرده اند و تنها افراد مسن که توان تامین هزینه های زندگی خود را در شهرها ندارند در روستا ساکن هستند.

(جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷) ۱۲:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها