چهارشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۷ / ۱۸:۰۸
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۸۰۰۵۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

افزایش 6 برابری قیمت مواد اولیه بطری آب معدنی/ تعطیلی شرکت تعاونی پروچشمه سوادکوه در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی پرو چشمه سوادکوه با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه بطری آب معدنی افزایش 4 تا 6 برابری داشته است، گفت: اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، کارخانه پروچشمه سوادکوه در آینده نزدیک تعطیل خواهد شد.

محمود رعیتی با اشاره به اینکه با وجود داشتن پروانه بهره‌برداری برای تهیه آب معدنی، تنها آب آشامیدنی تولید می کنیم، اظهار کرد: مشکل تهیه مواد اولیه بطری آب آشامیدنی همچنان وجود دارد و حتی پیچیده‌تر نیز شده است.
وی با بیان اینکه در یک دوره ای، پتروشیمی در بورس، مواد اولیه بطری را به تولیدکنندگانی که دارای خط تولید پریفرم و شکل اولیه بطری بودند و یا اینکه سهمیه داشتند می فروخت، تصریح کرد: پتروشیمی، این مواد اولیه را با قیمت 5 هزار و 200 تومان به تولیدکنندگان دارای سهمیه می فروخت و آنها در بازار آزاد این مواد را تا 24 هزار تومان به مشتریان تحویل می دادند.
مدیرعامل شرکت تعاونی پرو چشمه سوادکوه، افزود: این فاصله وحشتناک قیمت برای رانت‌ها و دلالانی که وجود داشتند مناسب بود و صادرکنندگان از این اختلاف قیمت وسوسه‌انگیز استفاده فراوانی کردند کما اینکه دادستانی و مجلس هم هفته پیش به این موضوع اشاره کرد.
صادرات 60 درصد مواد پتروشیمی بورس به خارج از کشور
رعیتی با بیان اینکه مجلس در روزهای گذشته اعلام کرد که 60 درصد مواد پتروشیمی داخل بورس توسط دلالان به خارج از کشور صادر شده است، گفت: این موضوع موجب شده تا تولیدکنندگان نهایی متضرر شوند و با وجود دستور وزیر در مردادماه مبنی بر اینکه سهمیه به این تولیدکنندگان داده شود، این موضوع در عمل اجرایی نشد.
افزایش 6 برابری مواد اولیه نسبت به سال گذشته
وی با اشاره به اینکه بیش از 120 تولیدکننده آب معدنی فاقد سهمیه خرید از بورس هستند که مشکل خرید مواد با قیمت 4 تا 6 برابر سال گذشته را دارند، اظهار کرد: بخش اعظمی از تولیدکنندگان آب معدنی که پریفرم را هم خودشان تولید می کردند و دارای سهمیه بودند توانستند بازار را در دست بگیرند، بنابراین تقریبا از بازار حذف شدیم و در حال حاضر که بازار به دلیل سردی هوا در تولید آب معدنی محدود می شود مشکلات تولیدکنندگان نهایی مانند شرکت تعاونی پروچشمه چندین برابر شده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی پرو چشمه سوادکوه، تصریح کرد: در هفته گذشته به تمام مسئولان رسمی کشوری و استانی به صورت رسمی اعلام کردیم که شرکت تعاونی پروچشمه در حال تعطیل شدن است و در نهایت تا دو هفته آینده تمامی نیروهای خود را به اداره کار معرفی خواهیم کرد.
بی تاثیری نوسانات ارز بر گرانی مواد اولیه
وی با اشاره به اینکه ارز که این روزها در بدترین شرایط چندماه گذشته قرار دارد هنوز 4 برابر نشده است اما مواد پتروشیمی 6 برابر شد، گفت: در زمانی که ارز 2 برابر و دلار حدود 8 هزار تومان بود مواد پتروشیمی 4200 را در بازار آزاد 24 هزار تومان خریداری می کردیم و و این امر نشان می دهد نوسانات ارزی خیلی به گران شدن و مشکلات پس از آن ربطی ندارد.
رعیتی اظهار کرد: زمانی که مواد اولیه در بورس 5 تا 6 هزار تومان اما در بازار آزاد 24 هزار تومان است عده زیادی هستند که به هر شکلی تلاش می کنند خود را در بورس جای دهند و یا در داخل کشور آن را به بازار آزاد بفروشند در حالیکه بر اساس نظر مجلس حدود 60 درصد این مواد به خارج صادر شده است.
افزایش توان رقابت با حذف سقف نظارت در بورس
مدیرعامل شرکت تعاونی پرو چشمه سوادکوه، افزود: پس از 4 ماه، هفته گذشته سقف نظارت را در بورس حذف کردند و مواد اولیه در بورس بین 15 تا 21 هزارتومان به فروش رسید، این امر باید از سوی دولت حدود 4 ماه پیش اتفاق می افتاد و موجب شد تا توان دوباره تا حدودی رقابت را به دست آوریم.
وی افزود: یک مشکل عمومی وجود دارد و اینکه چرا موادی که تولید داخل خودمان است با وجود 4 برابر شدن ارز با 6 برابر قیمت در بازار آزاد به فروش می رسد.
رعیتی با اشاره به اینکه زمانی که قیمت تمام شده افزایش یابد، این محصول از سبد خرید عده زیادی از مردم خارج می شود، گفت: با این اوصاف تولید کارخانه ها کاهش می یابد و موجب افزایش رکود در بازار می شود و حذف نیرو صورت می گیرد.
تعدیل 80 درصد نیروهای شرکت پروچشمه
مدیرعامل شرکت تعاونی پرو چشمه سوادکوه با بیان اینکه در سال‌های قبل در فصل پائیز و زمستان 50 درصد نسبت به فصل تابستان، تولید کمتری داشتیم، اظهار کرد: در حال حاضر 10 درصد ظرفیت کارخانه نیز تولید نمی کنیم و این امر موجب شده تا با 15 پرسنل خود در پایان تابستان امسال تسویه حساب کرده و حداقل 8 نفر دیگر را تا پایان این هفته به اداره کار معرفی کنیم و اگر این روال پیش برود مجبوریم بیش از 80 درصد نیروهای خود را تعدیل کنیم.
رعیتی افزود: با این سیاست های اعمالی، ضررهای متعددی را متحمل شده‌ایم و به نظر می رسد مشکلات از سوی مسئولان به ویژه مجمع نمایندگان مازندران قابل حل شدن باید و امیدواریم یک مسئول برای این امر پیش قدم شود.

(چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷) ۱۸:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها