سه شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۷ / ۱۷:۴۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۰۰۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کارخانه‌های شالیکوبی که برنج را از بین می‌برند!

مدیر جهاد کشاورزی فومن گفت: کشاورزان بیشتر راغب هستند، برنج مزارعشان را در واحدهای شالیکوبی سفید کنند که از تکنولوژی روز دنیا برخوردار باشند.

محمدرضا ابراهیم زاده با بیان اینکه امسال 47 هزار تن برنج سفید در شهرستان فومن تولید شده است، گفت: برخی از کشاورزان این شهرستان پس از برداشت برنج اقدام به پرورش راتون و کشت دیگر محصولات کشاورزی کرده‌اند. کشت دوم و تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری منجر به ارتقاء درآمد کشاورزان می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای ارتقای درآمد کشاورزان، کاهش ضایعات برنج است، خاطرنشان‌ کرد: در حال حاضر 20 درصد برنج برداشت شده که برای سفید شدن به کارخانه های شالیکوبی می‌روند تبدیل به ضایعات و برنج نیم دانه می‌شوند. برنج نیم دانه با قیمت بسیار کمتری از برنج کامل فروخته می‌شود و اصلا به نفع کشاورز نیست.
مدیر جهاد کشاورزی فومن ادامه داد: برای جلوگیری از کاهش ضایعات برنج کشاورزان ترجیح می‌دهند که برنج های خود را به کارخانه هایی ببرند که نوسازی شده‌اند و دستگاه‌های مدرن دارند.
وی با بیان این که شهرستان فومن 80 واحد کارخانه شالیکوبی دارد، گفت: تاکنون 15واحد کارخانه شالیکوبی در این شهرستان نوسازی شده‌اند و دو کارخانه دیگر نیز امسال تسهیلات گرفته‌اند و در حال نوسازی کردن واحدهای شالیکوبی خود هستند. کشاورزان ترجیح می‌دهند، مشتری کارخانه های شالیکوبی به روز باشند تا برنج سفید با کیفیت‌تری تحویل بگیرند.
ابراهیم زاده گفت: همکاری بیشتر بانکها موجب خواهد شد که صاحبان واحدهای شالیکوبی بیشتری برای گرفتن تسهیلات اقدام کنند و شاهد رونق اقتصادی کشاورزان و برنج‌کاران در شهرستان باشیم.

(سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷) ۱۷:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها