سه شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۵
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۰۰۱۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس فرآورده های لبنی

اختلاف صنایع لبنی و دامداران عرضه شیر در بازار را کاهش داد

دست اندرکاران انجمن گاوداران ایران از تحویل روزانه بیش از 20 هزارتن شیرخام به کارخانجات لبنی خبر می دهند اما دبیر انجمن صنایع لبنی میزان شیرخام دریافتی را روزانه کمتر از 15 هزارتن برآورد می کند که به گفته او سبب کاهش عرضه فرآورده های لبنی به بازار شده است.

کانون انجمن صنفی گاوداران ایران و صنایع لبنی طی سالهای اخیر همواره بر سر قیمت خرید شیرخام اختلاف نظر داشته اند؛ ادامه این موضوع به جایی رسیده که اکنون در بازار مصرف با کاهش توزیع و افزایش مجدد قیمت شیر و فرآورده های لبنی مواجه شده ایم.
به گفته سید احمد مقدسی رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران ایران، طی سالهای اخیر روزانه 22 هزار و 500 تن معادل بیش از هشت میلیون تن شیرخام سالانه تحویل صنایع لبنی می شد که کارخانجات لبنی شیرخام را از گاوداران می خریدند و به کارخانجات شیرخشک می فروختند و کارمزدی بابت این کار می گرفتند که حاشیه سودی را برای این صنعت در پی داشت.
وی می گوید: اکنون نیز روزانه 20 هزار و 500 تن شیرخام معادل بیش از هفت میلیون تن شیرخام در سال وارد صنایع لبنی و حدود 2 هزارتن روزانه شیرخام به طور مستقیم به کارخانجات تهیه شیرخشک سراسر کشور تحویل داده می شود و کمبودی در تولید شیرخام کشور نیست.
آخرین آمار «مرتضی رضایی» معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی حاکی از تولید سالانه نزدیک 10 میلیون تن شیرخام در کشور است که بخش عمده آن به مصرف کارخانجات لبنی می رسد.
این تصمیم دولت از آنجایی اهمیت دارد که از سال 1393 تاکنون قیمت خرید شیرخام تغییری نداشته است؛ در آن سال بهای خرید شیرخام 1440 تومان تعیین شد اما کماکان کارخانجات لبنی، این محصول را زیرقیمت مصوب خریداری می کردند و در سال 1397 قیمت مصوب هرکیلوگرم شیرخام 1570 تومان تعیین شد.
در روزهای اخیر برخی از شهروندان در تماس با خبرگزاری ایرنا از کمبود برخی فرآورده های لبنی از جمله شیر پاستوریزه در فروشگاه های سطح شهر گلایه کردند؛ به گفته برخی خرده فروشی های سطح شهر، به دلیل کاهش عرضه از سوی کارخانجات لبنی، توزیع شیر کاهش یافته و طبق تجربه سال های گذشته، ممکن است قیمت این محصولات در آینده افزایش یابد.

** کارخانجات با کمبود تحویل شیرخام مواجه اند
در این پیوند «رضا باکری» دبیر انجمن صنایع لبنی ایران روز دوشنبه در گفت و گو اختصاصی با ایرنا افزود: اکنون شیرخام تحویلی به کارخانجات لبنی کاهش یافته و در چرخه تولید و بازار تاثیر گذاشته است.
وی گفت: شیرخام تحویلی به کارخانجات لبنی روزانه حدود 15 هزارتن است که نسبت به سه ماه های گذشته 25 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: به انجمن گاوداران ایران پیشنهاد داده ایم طی قراردادی روزانه 19 هزارتن شیرخام به هر قیمتی که مدنظر دامداران است به کارخانجات تحویل بدهند که روی تحویل روزانه شیرخام کنترل داشته باشیم.
دبیر انجمن صنایع لبنی بر این باور است که آمارهای تحویل شیرخام در کشور نشان می دهد که با کمبود تولید این محصول در کشور مواجه شده ایم، زیرا شیرخام زمانی برای ماندگاری و نگهداری توسط دامداران ندارد.
وی تصریح کرد: به نظر می رسد که تولید صنعت دامداری کشور با آسیب جدی روبرو شده است.
باکری اضافه کرد: کاهش سرانه مصرف شیر در کشور به طور مستقیم بر سلامت آحاد جامعه تاثیرگذار است تا جایی که حتی می تواند بیماری ها را افزایش دهد بنابراین انتظار می رود دولت برای مصرف لبنیات در سبد خانوار چاره ای بیاندیشد.
این مقام صنفی افزایش قیمت شیرخام و مواد پت را در افزایش قیمت فراورده های لبنی موثر دانست و گفت: بالارفتن قیمت فرآورده های لبنی با وجود افزایش هزینه های تولید، امری اجتناب ناپذیر است.
به گفته وی، پیش از این کارخانجات لبنی شیرخام را کیلویی 1250 تا 1300 تومان خریداری می کردند اما اکنون قیمت مصوب هرکیلوگرم شیرخام 1570 تومان تعیین شده در حالی که دامداران این محصول را با قیمتی هایی بیش از 2 هزارتومان عرضه می کنند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری امروز در جلسه شورای اقتصاد گفت: دولت در شرایط دشوار پیش رو از اقشار ضعیف جامعه صیانت کرده و اعتبارات مناسبی را برای حمایت از آنها در نظر گرفته و مردم اطمینان داشته باشند که کالاهای اساسی و نیازهای مرتبط با دارو و درمان در هر شرایطی تامین می شود.
(سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷) ۰۸:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها