جمعه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ / ۲۰:۵۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۹۹۴۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

واردات 20 میلیون دوز واکسن آنفلوانزای حاد پرندگان در سال جاری/ کانون‌های وقوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان کاهش یافته است

یک مقام مسئول گفت: از مجموع واردات 20 میلیون دوز واکسن،9 میلیون پرنده در برابر بیماری واکسینه شدند.

علیرضا اکبرشاهی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی درباره آخرین روند بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در کشور اظهار کرد: اگرچه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت مواردی از کانون بیماری در ادامه موج سال گذشته داشتیم، اما میزان آن نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش معناداری داشت.
وی با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر گزارشی از بیماری در استان‌ها اعلام نشده است، افزود: این درحالی است که در تیر ماه سال جاری گزارشی از شیوع بیماری در 3 واحد مرغ تخم گذار، 5  واحد صنعتی و 6 واحد طیور اعلام شد و خوشبختانه در مرداد به حداقل خود رسید و هم اکنون مشکل خاصی در کشور نداریم.
اکبرشاهی روند شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در ماه‌های آتی در کشور را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به اقداماتی نظیر تقویت ساختار امنیت زیستی و کاهش تراکم مرغداری از استان‌های پرخطر به کم خطر، ساماندهی طیور بومی و رنگی و اجرای بحث واکسیناسیون  پیش‌بینی می‌شود که روند بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته باشد.
این مقام مسئول از واردات 20 میلیون دوز واکسن خبر داد و گفت: تاکنون 9 میلیون پرنده دربرابر بیماری واکسینه شدند، ضمن آنکه مقداری دیگری واکسن در حال ترخیص از گمرکات است.
بیشتر بخوانید: مرغداران جرأت جوجه ریزی ندارند/ضرورت تامین ارز واکسن مورد نیاز طیور
وی با اشاره به اینکه سالانه 150 تا 200 میلیون دوز واکسن نیاز داریم، بیان کرد: این میزان واکسن جوابگوی 80 درصد جمعیت مزارع مرغ مادر و تخم گذار در استان‌های پرخطر است.
به گفته اکبرشاهی، تولید واکسن در داخل در دستور کار قرار گرفته است که پیش‌بینی می‌شود ظرف 6 تا 7 ماه آینده، واکسن‌های تولید داخل به بازار عرضه شود.
مدیرکل دفتر بهداشت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی در پایان با بیان اینکه امکان ریشه کنی بیماری به سهولت میسر نیست، تصریح کرد: سازمان دامپزشکی بحث پیشگیری از طغیان بیماری را با همکاری نیروی انتظامی، معاونت امور دام، اتحادیه‌ها و صندوق بیمه محصولات کشاورزی در دستور کار خود قرار داده است، اما بحث ریشه‌کنی نیازمند عوامل دیگری است که به راحتی نمی‌توان به آن دست یافت، کما اینکه بسیاری از کشورها تنها توانستند این بیماری را کنترل کنند.

(جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷) ۲۰:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها