پنج شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۹۹۳۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

خطر انقراض در کمین گونه‌های مختلف گاو، گوسفند و بز

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: سه نژاد گوسفند، چهار نژاد بز و چهار نژاد گاو کشور در خطر انقراض قرار دارند.

دکتر محمدحسین بنابازی اظهارکرد: به جز این، سه توده بومی مرغ مثل خزک و گردن لخت نیز در خطر انقراض قرار دارند.
وی ادامه داد: منقرض شدن یا در خطر انقراض قرار گرفتن هر یک از نژادهای دام و طیور شاخص‌های مشخص دارد و اگر اندازه موثر هر یک از نژادها از حد استاندارد مشخص شده پایین‌تر بیاید خطر انقراض جدی خواهد شد.
معاون موسسه تحقیقات علوم دامی با اشاره به فعالیت بانک ژن در موسسه علوم دامی ابراز کرد: این بانک ژن یکی از منحصر به فردترین بانک‌های ژن منطقه از نظر تعداد و تنوع منحصر به فرد است.
بنابازی توضیح داد: در حال حاضر بیش از پنج هزار نمونه DNA از نژادهای مختلف دامی در این بانک ذخیره شده که نژاد برخی از این دام ها منقرض شده است.
این مسئول اظهار کرد: هر چند احیا کردن نژاد از طریق نمونه DNA سخت‌تر از اسپرم و سایر روش‌هاست ولی ذخیره آنها ما را به این اطمینان می‌رساند که امکان احیای نژاد در زمان لزوم وجود دارد.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اجرای طرح ثبت ژنتیکی نژادهای بومی دامی کشور گفت: ثبت ۴۰ مورد از این نژادها آغاز شده و فرایند ثبت هر یک حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد.
وی ابراز کرد: هر چند وظیفه قانونی موسسه تخصیص اعتبار برای اجرای این طرح است ولی اگر حمایت لازم صورت نگیرد امکان ثبت ژنتیکی کل دام‌ها وجود نخواهد داشت.

(پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷) ۱۴:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها