سه شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۹۹۲۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی تا نیمه مهرماه مشخص می شود

معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی تا پیش از نیمه نخست مهر ماه در شورای اقتصاد مطرح و مصوب می شود.

«عبدالمهدی بخشنده» گفت: در جلسه امروز شورای اقتصاد که به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، لزوم تصویب هرچه سریع تر قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال جاری و ابلاغ آن به کشاورزان و تولیدکنندگان را مطرح کرد.
وی افزود: در این جلسه وزیر جهادکشاورزی خواستار آن شد که قیمت های پیشنهادی این وزارتخانه هر چه زودتر مصوب شود.
به گفته بخشنده، معاون اول رییس جمهوری نیز در این نشست به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا در نخستین جلسه بعدی شورای اقتصاد که تا قبل از نیمه اول مهرماه سال جاری تشکیل خواهد شد، قیمت های تضمینی محصولات زراعی مطرح و مصوب شود.
به گزارش ایرنا، طبق قانون دولت باید هر ساله نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک را در آغاز فصل زراعی (شهریور تا مهر ماه) و تا پیش از شروع فصل کشت برای حمایت و اطمینان بخشی کشاورزان اعلام کند؛ نرخ خرید تضمینی برحسب نرخ تورم هر سال از سوی وزارت جهادکشاورزی محاسبه و به شورای اقتصاد اعلام می شود و پس از تصویب این شورا قابلیت اجرا دارد.
28 محصول زراعی راهبردی مشمول قانون خرید تضمینی دولت هستند که مهمترین آن گندم است؛ گندم معمولی و دوروم، جو، ذرت دانه‌ای، چغندر قند، پنبه (وش)، دانه سویا، دانه آفتابگردان، دانه کلزا، دانه گلرنگ، عدس، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز 2، برنج گروه یک (خزر، شیرودی، فجر و کشوری)، برنج گروه دو (سپیدرود و گوهر)، برنج گروه سه (ندا، کوهسار،‌دانیال)، سیب‌زمینی، پیاز، برگ سبز چای و پیله طرح کرم ابریشم 181اقلامی هستند که دولت خرید آن را از کشاورزان تضمین می کند.
در سال زراعی جاری (97-96) نرخ خرید محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته افزایشی نداشت و ثابت بود اما به گفته «محمد شفیع ملک زاده» رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران انتظار می رود که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با توجه به رشد نرخ تورم، با افزایش روبرو شود.
در قانون بودجه 1397 کل کشور بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.


(سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷) ۱۳:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها