چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۷:۱۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۷۹۸۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس اقتصاد

بانک مرکزی دستورالعمل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را اصلاح کرد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل و ضوابط اجرایی «رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور» را اصلاح و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد.

بر اساس دستورالعمل جدید، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است «همزمان» با اظهار الکترونیک صادرات در پنجره واحد تجارت فرامرزی تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات را به طور سیستمی از صادرکننده یا نماینده قانونی وی به شرح تعهدنامه پیوست بگیرد.
گمرک باید اطلاعات پروانه‌های صادراتی موضوع بند پیشین را به صورت برخط و سیستمی به بانک مرکزی ارسال کند. این اقدام به منزله‌ دریافت تعهدنامه یاد شده از صادرکننده از سوی گمرک است.
** ملاک محاسبه؛ ارزش گمرکی کالای مندرج در پروانه صادراتی
صادرکنندگان کالا مکلفند سه ماه پس از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی، حداقل 95 درصد «ارزش گمرکی کالای مندرج در پروانه صادراتی» را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و از طریق سامانه جامع تجارت به بانک مرکزی اظهار کنند.
پنج درصد باقیمانده به منظور تامین هزینه‌هایی از قبیل بازاریابی، تبلیغات و دفترهای خارج از کشور و نظایر آن در اختیار صادرکننده می ماند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت مصادیق بازگشت ارز حاصل از صادرات برای مدت بیشتر (بیش از سه ماه) را تعیین می کند.
** شروطی برای کالاهای پتروشیمی و فلزی
نحوه بازگردانی ارز به چرخه‌ اقتصادی کشور و رفع تعهد ارزی برابر مقررات و سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند به یک یا ترکیبی از شکل‌های زیر صورت گیرد:
الف‏‏‏- واردات خود در مقابل صادرات خود
ب‏‏‏-‏‏ واردات اشخاص ثالث در مقابل صادرات
ج‏- پرداخت اقساط بدهی ارزی تسهیلات فاینانس، ریفاینانس و یوزانس خود
د ‏‏‏- فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز
هـ‏‏‏- سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها
صادرکنندگان کالاهای پتروشیمی، فرآورده‌های پایه نفتی، میعانات گازی و کانی‌های فلزی فقط با تایید مقام عالی وزارتخانه‌های ذیربط به استفاده از بندهای 'الف' و 'ب' مجازند.
** انواع خدمات و تسهیلات برای صادرکنندگان
ارائه خدمات و تسهیلات به صادرکنندگان در همه دستگاه‌های اجرایی به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان منوط است.
منظور از خدمات و تسهیلات در گمرک عبارت است از مسیر سبز و فعالان مجاز اقتصادی.
در وزارت صنعت، معدن و تجارت خدمات و تسهیلات شامل تمدید کارت بازرگانی و جوایز و مشوق‌های صادراتی، سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی می شود.
خدمات و تسهیلات در وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز معافیت‌های مالیاتی را دربرمی گیرد.
بانک مرکزی موظف است به صورت «هفتگی» همه اطلاعات تعهدات ارزی ایفادنشده‌ صادرکنندگان را به همه دستگاه‌های متولی اجرایی و نظارتی ارسال کند.
جزییات دستورالعمل و ضوابط اجرایی «رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور» (نوزدهم شهریورماه) منتشر شد که بر پایه ابلاغ جدید، برخی تغییرها در آن اعمال شده است.
بر اساس مصوبه شانزدهم مردادماه دولت، همه صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و باید برای این موضوع بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی تعهد بسپارند.
کارگروهی متشکل از وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و بانک مرکزی میزان تعهدات را مشخص می کند؛ این تعهدات باید در سه ماه به خزانه واریز شود.

(چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷) ۰۷:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها