دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۴
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۷۹۸۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

محصولی که سیاه است اما روسفیدتان می‌کند

فرماندار سردشت گفت: حمایت از محصولات ارگانیک باید راهبردی باشد.

نژادجهانی در دومین جشنواره انگور سیاه که درمنطقه چشمه گراوان سردشت برگزار شد، افزود: باید نگاه راهبردی در حمایت از محصولات ارگانیک داشته باشیم  تا زمینه ساز ارزش آوری تولید محصولات شود.
جهانی خاطرنشان کرد: سردشت با داشتن 5500 هکتار تاکستان انگور و با تولید 35 هزار تن انگور سیاه رتبه اول تولید انگور سیاه در استان را دارد.
فرماندار سردشت به ایجاد صنایع بسته بندی و برندسازی برای ایجادتوسعه اقتصادی منطقه اشاره کرد و افزود: نگاه دولت نگاه مدیریتی و خرد اقتصادی به انگور سیاه نیست بلکه نگاه راهبردی برای ارزش آوری است. هدف از برگزاری جشنواره شناساندن این منطقه بکر و محصول ارگانیک آن و ازبین بردن موانع تولید و فروش است.
وی همچنین در نشست خبری تصریح کرد: کشاورزان شهرستان با دوچالش عمده افزایش زمان ماندگاری محصول برای تازه خوری و گسترش قابلیت سردخانه‌ها برای افزایش زمان تازه خوری مواجه هستند.
محصول انگور سردشت با قیمت واقعی به فروش نمی‌رسد
 محمودزاده، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: معضلات و مشکلات بسیاری سرراه محصول انگورسیاه وجود دارد ولی شوروشوق مردم برای شناساندن این محصول و منطقه در قالب جشنواره زیاد است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مراکز پیدایش انگور در دنیا، شهرستان سردشت است، اظهار کرد: انگور سیاه سردشت یک محصول اختصاصی منطقه بوده و سردشت با بیش 5000 هکتار انگور دیم، رتبه چهارم تولید انگور سیاه در کشور را دارد.
وی با اشاره به اینکه محصول انگور سردشت با قیمت واقعی به فروش نمی‌رسد، تصریح کرد: باید با برنامه ریزی و تحقیق، جایگاه محصول را شناسانده و به حد جهانی برسانیم.
 ایستگاه تحقیقاتی برای محصولات کشاورزی ایجاد شود
 اسمعیل کریم زاده، رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در دومین جشنواره انگور سیاه سردشت افزود: آذربایجان غربی با بیش از ۲۳ هزار هکتار تاکستان قطب اول تولید انگور بوده و سردشت با بیش از 5000 هکتار، 35 هزار تن انگور سیاه به صورت خودرو و جنگلی تولید می‌کند.
کریم زاده با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره‌ها باعث شناساندن استعدادها و توانمندی‌های بالنده مناطق مرزی خواهد شد، اظهار کرد: باید از مازاد تولید انگور سیاه به فکر بازاریابی خارجی برای صادرات باشیم.
وی با تاکید به اینکه در استان نزدیک به ۶.۵ میلیون تن محصول مختلف کشاورزی تولید می‌شود اظهارکرد: باید به دنبال ایجاد ایستگاه تحقیقاتی درحوزه محصولات کشاورزی به ویژه انگور برای رسیدن به جایگاه واقعی محصولات کشاورزی در جهان باشیم.
کریم زاده با اشاره به اینکه دولت با تخصیص تسهیلات با سود کمتر تلاش در توسعه کشاورزی مناطق مرزی دارد، اظهار کرد: سردشت در بین سایر شهرستان های استان به دلیل ظرفیت بالا برای جذب تسهیلات با سود ۶ درصد دارد.
انگور سیاه به جیب زده می‌شود
به گفته احمد علی پور، مدیر جهادکشاورزی سردشت، کشاورز با زحمت چند ماهه محصول باکیفیتی تولید می‌کند اما به دلیل نبود سیاست‌گذاری صحیح و مدون در قیمت گذاری، دلالان با خرید یک سوم قیمت محصولات و فروش در استانهای دیگر و تهران با چندین برابر قیمت، سود سالانه کشاورز را به جیب می‌زنند.
زمان برداشت انگور سیاه سردشت با توجه به تفاوت اقلیمی این شهرستان متفاوت است و  این محصول ارگانیک از 15 مرداد تا 15 مهر برداشت می‌شود. انگور سیاه ارگانیک سردشت به صورت دیم آبیاری می‌شود و از بابت کمبود آب مشکلی وجود ندارد.
 باغات و تاکستانهای سردشت در شیب نزدیک به 70درجه ایجاد شدند؛ برای رشد و بزرگتر شدن هسته انگورهای سایر مناطق هورمون تزریق می‌کنند اما انگور سیاه سردشت کاملا طبیعی و بی هیچ کود و سم و هورمونی رشد می‌کند که به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین و باکیفیت ترین محصولات باغی دنیاست.
 شیره انگور یا دوشاب، مویز، روغن گیری از هسته از مهم ترین محصولاتی است که به صورت سنتی در روستاها و منازل از این محصول به دست می آید. انگور سیاه تسکین دهنده فشارهای عصبی، افزایش دهنده شیر مادران، پاک کننده معده و روده از مواد زائد و همچنین از بین برنده چین و چروک پوست است.
آنچه که مسلم است باید با سیاست گذاری‌های موفق در جهت تعادل بین عرضه و تقاضای انگور سیاه سردشت گام برداشت و با فروش تازه خوری این محصول و برپایی نمایشگاه در جهت تقویت ارزش افزوده آن اقدام کرد.

(دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷) ۱۶:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها