دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۹۷۹۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید عسل دارویی مازندران کاهش یافت

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که خشکسالی سبب از بین رفتن شهد گیاه گون و آویشن به عنوان مهمترین میزبان زنبورها و کاهش میزان تولید عسل زنبورداران در مناطق ییلاقی شده است.

xهمه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل بهاره ( مرکبات) عسل تابستانه ( جنگلی ) و عسل ییلاقی ( آویشن، گون ) توسط زنبورداران استان مازندران برداشت می‌شود.
عسل مناطق ییلاقی مازندران که عمدتا با شهد گیاهان دارویی از جمله آویشن درست می شود به عسل دارویی هم معروف است.
زنبورداری از مشاغل زیر بخش کشاورزی است که با حساسیت و زحمات زیادی همراه است اما در سال های اخیر با چالش هایی مواجه شده که حلاوت و شیرینی تولید محصول را از زنبورداران گرفته است.
علیرضا عطایی نژاد روز دوشنبه گفت که خشکسالی و کمبود گل و گیاه بویژه در ییلاقات استان مازندران تولید عسل ییلاقی را نسبت به سال گذشته کم کرده است ولی میزان آن هنوز مشخص نشده است.
مازندران با تولید پنج هزار و 647 تن عسل، رتبه پنجم تولید این محصول را در کشور دارد.
وجود مزارع کلزا و باغات مرکبات، جنگل‌های میان بند و مراتع ییلاقی در یک دهه گذشته زنبورداری را در مازندران گسترش داد، اما تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا تغذیه و زاد ولد زنبورها را بویژه تابستان امسال با مشکل مواجه کرده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه حدود 6 هزار و 68 زنبوردار در زمینه پرورش زنبور عسل در استان فعالیت دارند، اظهار داشت: در چند سال اخیر استقبال خوبی از سوی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی برای زنبور داری شده است.
وی به طرح اشتغال روستایی دولت تدبیر و امید سال گذشته و امسال اشاره کرد و توضیح داد: شماری زیاد از طرح های کشاورزی که با پرداخت تسهیلات کم بهره همراه بوده، در بخش زنبورداری است.
عطایی‌نژاد با اشاره به اینکه بیش از 579 هزار کلنی زنبور عسل در استان مازندران وجوددارد، افزود: حدود 99 درصد از این کلنی ها، مدرن است.
تحلیل آماری دفتر مطالعات اقلیمی اداره کل هواشناسی مازندران نشان می دهد که شدت خشکسالی سال گذشته در 7.6 درصد از گستره استان حفیف ، 69.8 درصد متوسط ، 19.9 درصد شدید و حدود 1.7 درصد بسیار شدید بوده است .
با توجه به اعلام خشکسالی بسیار شدید در 38 درصد از ارتفاعات استان ، بیشترین اثرگذاری خشکسالی از طریق کاهش ذخایر آبی سدهای استان که آب آنها از بارندگی های مناطق کوهستانی تامین می شود ، خودنمائی کرد.
به اعتقاد کارشناسان ، کاهش بارندگی در جلگه و به تبع آن کاهش بارش برف در نواحی کوهستانی به صورت موازی بر جریان خشکسالی در دشت و کوهستان به صورت همزمان اثرگذاری خواهد کرد.
بنابر این گزارش شرکت آب منطقه ای مازندران، کاهش برف در نواحی کوهستانی باعث کاهش دبی آب رودخانه ها ، پائین رفتن منابع آبی یا کاهش نفوذ آب در نواحی کوهستانی شده و در نتیجه به افزایش خشکسالی در این مناطق در سال های اخیر دامن زده است.
دمای هوا نیز در مناطق کوهستانی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.5 درجه گرم تر شد و بر اساس گزارش هواشناسی میانگین دمای هوا در مناطق کوهستانی مازندران سال گذشته 13.2 درجه سانتیگراد بالای صفر بود .
**افزایش تولیدات عسل تغذیه ای در مازندران
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه خشکسالی و کمبود گل و گیاه در ییلاقات سبب شد تا تولید عسل تغذیه ای در بین برخی از زنبورداران افزایش بیابد، گفت: شماری از آنان حتی برای حفظ زنبورها و جلوگیری از کاهش زاد و ولد اقدام به تهیه تغذیه دستی کرده اند.
عسل تغذیه ای عسلی است که به وسیله ی تغذیه کلنی های زنبور عسل با محلول آب و شکر تولید می شود، اما عسل طبیعی عسلی است که با جمع آوری شهد گلها و فرآوری آن توسط زنبورعسل بدون افزودن هیچ گونه ماده خارجی دیگر تولید می شود.

(دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷) ۱۴:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها