یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۹۷۶۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

۹ استان درگیر آنفلوآنزای حاد پرندگان/ تلاش برای مهار بحران تا ۱۴۰۰

معاون سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ۹ استان کشور امسال احتمالا درگیر بیماری آنفوآنزای حاد پرندگان باشند، گفت: در ۶ هفته اخیر هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: در 6 هفته اخیر هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در حیات وحش و در بخش طیور بومی در روستاها و بخش صنعتی گزارش نشده است.
علی اصغر ماکن علی با اشاره به اینکه آنفلوآنزای حاد پرندگان از ابتدای سال 97 تاکنون نسبت به پارسال در زمان مشابه کاهش داشته است افزود: در خرداد امسال 95 درصد نسبت به پارسال و اردیبهشت امسال 70 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
وی افزود: رشد و پایش اعمال موازین امنیتی زیستی و یکسری معیارهای کنترلی، جابجا کردن واحدهایی که در معرض ابتلا هستند به مناطق امن، ارتقاء ساختار امنیتی زیستی مزارع مرغ تخم گذار ، آموزش بیش از 3 هزارنفر از مدیران مرغداری برای جلوگیری از ورود بیماری به واحدهای آنها ، توسعه شبکه تشخیص در سطح 16 استان، برگزاری دوره های هماهنگی بین بخشی و اجرای برنامه های ارزیابی و مراقبت از عملکرد همکاران در سطح استان ها از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات و مواجه با آنفلوآنزای پرندگان است.
ماکن علی افزود: در سال جدید زراعی که از اواخر شهریور آغاز می شود با اقدامات ذکر شده حداکثر 20 تا 30 درصد نسبت به پارسال کمتر درگیر آنفلوآنزا باشیم.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: 7 استان آذربایجان شرقی ، قزوین ، البرز ، تهران ،قم ، مرکزی و اصفهان جزو استانهایی هستند که امکان درگیری و مواجهه آنان به بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان نسبت به سایر استان ها بیشتر است.
وی اضافه کرد: در استان های خراسان رضوی و فارس نیز چنین امکانی وجود دارد و در سال 96 نوعی ویروس آنفلوآنزای پرندگان وارد کشور شد که در منطقه بوجاق گیلان مهار شده و اجازه ورود به کشور ندادیم.
ماکن علی ابراز امیدواری کرد در یک دوره سه ساله که از امسال آغاز می شود، تا سال 1400 با توجه به تدابیری که اندیشیده شده است بحران آنفلوآنزای حاد پرندگان نداشته باشیم.
وی گفت: ارتقای ساختار مدیریت نرم افزارها، واکسیناسیون هدفمند و ارتقای سطح دانش و نگرش مرغداران باعث می شود مدیریت بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان را در این دوره سه ساله به دست گیریم.

(یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷) ۰۸:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها