شنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۲۰:۴۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۹۷۶۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

شناسنامه‌دار کردن دام‌ها راهی موثر برای مقابله با قاچاق و گرانی گوشت

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به معضل قاچاق دام از ایران گفت: کشورهای دیگر به اندازه ما مبتلا به قاچاق دام نیستند و دلیل آن این است که دام ها در کشورهای توسعه یافته هویت و شناسنامه دارند ولی در کشور ما، شناسنامه دار کردن دام ها جدی گرفته نشده است.

فرهاد آگاهی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ضمن ریشه یابی نوسانات قیمت گوشت قرمز در بازار کشور اظهار داشت: مشکلات امروز در حوزه اقتصاد و علی الخصوص در رابطه با اقتصاد کشاورزی و دامپروری به این موضوع باز می گردد که دنیا تغییر کرده ولی دولتمردان ما نمی خواهند خود را با تغییرات جهانی تطبیق دهند و تصور می کنند که با همان دانسته های قبلی و ابزارهای سنتی می توانند بازار را اداره کنند.
وی ادامه داد: در دهه های اخیر تصور عمومی در جهان در خصوص دولت و وظایفش در حوزه صنعت، تجارت و کشاورزی به کلی تغییر کرده است ولی متاسفانه دولتمردان ما می خواهند دستاوردهای جدید دنیا را بر اساس رویکردها و دیدگاه های تاریخ مصرف گذشته تحصیل کنند.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افزود: با اینکه دنیا بر ضرورت برنامه ریزی بر اساس آمار و اطلاعات منسجم، یکپارچه و دقیق تاکید می کند، سازمان های دولتی در ایران همچنان آمارهایی را مد نظر قرار می دهند که چندان با واقعیت ها هم راستا نیستند و کسی هم بابت این آمارهای ناهمگون پاسخگو نیست.
وی گفت: کسی بابت ارائه آمار و اطلاعات نادرست، بازخواست نمی شود و هیچ مدیر دولتی حاضر نیست ساختارهای مناسب برای بازبینی آمارهای قبلی تدارک ببیند و به همین جهت خطاهای سال های قبل، بازهم تکرار می شود
به گفته آگاهی، همه می دانند که تنظیم بازار بر اساس آمار و اطلاعات تاریخ گذشته، نتیجه بخش نخواهد بود ولی با این اوصاف، حاضر نیستند که از آمارهای مبتنی بر برآوردهای ذهنی دست بردارند.
وی با اشاره به معضل قاچاق دام از کشورمان به کشورهای همسایه تصریح کرد: وقتی وضعیت دنیا را بررسی می کنیم، به وضوح می بینیم که کشورهای دیگر به اندازه ما مبتلا به قاچاق دام نیستند و دلیل آن، این است که دام ها در کشورهای توسعه یافته، هویت و شناسنامه دارند ولی متاسفانه در کشور ما، شناسنامه دار کردن دام ها چندان جدی گرفته نشده است.
به گفته آگاهی، اگر سال های گذشته برای شناسنامه دار شدن دام ها، فکر اساسی شده بود و سرمایه گذاری لازم صورت می گرفت، امروز نباید به این میزان نگران قاچاق دام باشیم.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از کندی بروکراسی اداری، تصریح کرد: در کشور ما، تامین کنندگان کالاها اسیر بروکراسی اداری و درهم تنیده ای شده اند که جز خستگی و فرسایش فعالان اقتصادی، نتیجه دیگری برای کشور به دنبال ندارد و بازهم شاهد هستیم که دستگاه های دولتی دست از سر تولید میزهای جدید و ممیزی های دوباره بر نمی دارند.
به گفته آگاهی، به محض اینکه صحبت از افزایش نظارت و کنترل می شود، ذهن ها به سمت ایجاد دستگاه جدید وکمیته جدید سوق پیدا می کند. این درحالی است که دولت در طول این سال ها به اندازه کافی بزرگ وفربه شده است و برای مبارزه با فساد و تقویت کنترل ها، بهتر است میزها کمتر شده و تعدد امضاها کاهش پیدا کند.
وی افزود: در شرایط امروز، به جای اینکه انرژی آن مردان اقتصادی، صرف ماموریت اصلی بنگاه خود شود، در دست اندازهای اداری گرفتار شده اند و دغدغه ایشان، تیک زدن سامانه های اداری تازه متولد شده، شده است.
آگاهی ادامه داد: هر روز یک تیک جدید در سامانه های اداری دستگاه های دولتی ایجاد می شود و بعد از آن، از فعالان اقتصادی می خواهند که سلسله وار به دنبال تکمیل فرم ها و زدن تیک ها بروند و هیچ کس به فکر این نیست که بلاخره صاحبان بنگاه، باید زمانی را هم برای اصل تجارت یا تولید خود در نظر بگیرند.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افزود: علی رغم همه ادعاهایی که در خصوص مشارکت تشکل ها و انجمن ها در فرایند تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های دولتی می شود، هنوز رای و نظر تشکل ها از سوی دولتمردان، چندان جدی گرفته نمی شود و تجربیات شکل گرفته در تشکل های صنفی و تخصصی مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.
وی ادامه داد: درخواست مشخص ما از دولت و دولتمردان این است که دولت، نظارت و سیاستگذاری را با قدرت و شدت در پیش بگیرد ولی با اعتماد به توان تشکل ها، از سایر امور و موضوعات کنار بکشد و اجازه دهد مردم، خودشان کار خودشان را پیش ببرند.

(شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷) ۲۰:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها