شنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۸
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۷۹۷۵۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

استقبال از جشن خرما در ابوالدبس/ لزوم توجه به گردشگری کشاورزی

جشنواره خرما برای اولین بار در خوزستان به میزبانی شهرستان کارون برپا شد. اما امسال کارونی ها جشنواره ای دو روزه برای معرفی بیشتر این محصول را برپا کردند.

قاسم منصور آل کثیر: جشنواره خرما با برپایی سمیناری علمی با هدف بررسی وضعیت خرما و نخل در خوزستان شروع شد. در این سمینار که شامل یک پنل علمی بود از تعدادی کارشناسان کشاورزی برای طرح مباحث مربوط به بسته حمایتی نخل دعوت شده بود. بسته حمایتی نخل شامل ۱۱ بند بود. معرفی نخل به عنوان شهروند خوزستانی، تشویق به نخلداری با نگاه استراتژیک به خرما، ترویج کشت گونه‌ها و واریته های پر محصول و مرغوب برای تقویت اقتصاد نخلداران، خرید توافقی محصول، تخصیص کمک های بلاعوض برای احیای نخل ها، تخصیص وام طولانی مدت با بهره کم یا بدون بهره با وسیقه همان نخل از جمله بخش های بسته حمایتی نخل بودند.
همچنین راه اندازی کرسی نخلداری در دانشگاه های کشاورزی یا راه اندازی دانشکده نخل، برگزاری دوره های ترویج و آموزش و ارتقای بهره وری از نخل با استفاده از تجارب دنیا و آخرین تکنولوژی، ایجاد کارگاه های مدرن بسته بندی صنایع تبدیلی و فراوری خرما با استفاده از تجارب جهان، ورود صدا و سیما و پرداختن به مسائل نخل و خرما حداقل ۲۴ برنامه در سال، حضور تمام قد استاندار، نمایندگان مردم استان در مجالس خبرگان و شورای اسلام و مدیران کل مرتبط با آب و کشاورزی، تهیه و صدور سند چشم انداز نخل و خرما در خوزستان و اعلام یک روز به نام یوم النخل یا روز نخل از دیگر بندهای این طرح به حساب می آیند.
در این سمینار عبدالرحیم کعب عمیر عضو شورای شهر اهواز، عزیز تراهی معاون پژوهشکده ملی خرما و میوه های گرمسیری، امیری زاده، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان و عبدالحلیم کوتی مدیر پیشین باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در بخش علمی این سمینار به بررسی زوایای مختلف نخل و محصولاتش پرداختند.
معصومه خنفری فرماندار شهرستان کارون که میزبان این جشنواره بود در این باره گفت: ما به مدیریت منابع آب نیاز داریم. در شهرستان کارون آب را مدیریت کردیم. ۸۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار و کم فشار اجرا کردیم و ۴۰۰  هکتار را در دست اقدام داریم. کشاورزان حداقل آب مورد نیاز را برداشت می کنند و پمپ ها را خاموش کردند تا همسایه کشاورزشان بی نصیب نماند. هنگامی که آب برای نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان از سد رهاسازی شد، کشاورزان شهرستان کارون داوطلبانه پمپ های خود را خاموش کردند تا آب به نخیلات پائین دست برسد. خنفری افزود: یک هزار و ۲۰۰ هکتار کانال های کشاورزی را بهسازی کردیم. همچنین۲۰۰ هکتار زهکش زیرزمینی و ۱۰۰ هکتار تسطیح اراضی و ۱۰۰ کیلومتر لایروبی انهار را انجام دادیم تا هدر رفت آب کمتر شود.
 وی درباره آموزش مفاهیم مربوط به نخل به کودک توسط آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری گفت: آموزش تاثیر کلانی دارد و اگر از سنین پایین شروع شود تاثیرش بیشتر و در ذهن نهادینه می شود.
فرماندار شهرستان کارون همچنین اظهار کرد: در شهرستان کارون ما کمترین میزان کشت شلتوک به نسبت سایر شهرستان های استان را داشتیم. پارسال ۶ هزار هکتار و امسال فقط ۸۰۰ هکتار چون آب مورد نیازشلتوک چندین برابر سایر کشت ها است؛ بنابراین کشاورزان ما کشت های دیگر از جمله گندم و کلزا را جاگزین شلتوک کردند تا میزان برداشت و مصرف آب را کمتر کنند. استاندار نیز برای اینکه آب نخیلات تامین شود چندین مرتبه دستور داد تا آب از سد رهاسازی شود و به فرمانداران مسیر سپرد تا برداشت آب را کنترل کنند تا آب به نخیلات پایین دست برسد. خوشبختانه در شهرستان کارون بدون اینکه کنترل صورت گیرد خود کشاورزان داوطلبانه پمپ ها را خاموش کردند و همانطور که عرض کردم شلتوک را با کشت های دیگر جایگزین کرده بودند.
خنفری درباره جشنواره خرما توضیح داد: جشنواره ملی خرما ۱۰ سال متوالی در استان کرمان برگزار می شد. استان خوزستان رتبه دوم در تولید خرما و رتبه اول در صادرات را دارد. چون کیفیت خرمای خوزستان بهتر است به همین دلیل به رغم اینکه در تولید رتبه دوم است اما در صادرات خرما اول است. با توسعه نخیلات و حمایت از نخلداران و مدیریت آب و اجرای شبکه زهکشی می توانیم تولید را افزایش دهیم و فرصت های شغلی رونق اقتصادی منطقه را به دنبال داشته باشد.
وی گفت: روستای ابودبس همانطور که از نامش پیدا است بهترین شیره خرما را تولید می کند. چون خرمای این منطقه بسیار با کیفیت و مرغوب و شیرین است. خرمای برحی شهرستان کارون دانه درشت و شیرین و بسیار مرغوب است که در کشور نظیر ندارد. به همین خاطر روستای ابودبس شهرستان کارون برای میزبانی اولین جشنواره برداشت رطب و خرما تعیین شد.
گردشگری کشاورزی
حسن ناصر رئیس میراث فرهنگی شهرستان کارون گفت: جشنواره خرما با هدف نشان دادن ظرفیت های تابستان خوزستان و نگاه متفاوت به گرمای این استان زرخیز است و همچنین معرفی رقم های مختلف خرما و فراوری های این محصول استراتژیک است.
ناصر افزود: برگزاری سمینار علمی نخل هم برای بحث و بررسی بحران ها و تنش های آبی موجود با حضور صاحبنظران برگزار شد تا راه های مقابله و نجات نخلستان ها و استفاده از فن آوری های جدید مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: حضور شهرستان بهبهان، شوشتر، حمیدیه، شوش و اهواز برای معرفی آداب و رسوم و ظرفیت های خود از دیگر نکات این جشنواره شکرانه بود که نشان داد خوزستان توانایی میزبانی جشنواره ملی خرما را دارد و سخن از ظرفیت ها و نشان دادن آن در وضعیت کنونی یکی از معقول ترین و هدفمند ترین راه های خروج از خام فروشی و مبارزه با فقر است. استقبال بی نظیر مردم آنهم در شرجی ها بالای ۹۰ درصد نشان داد که توسعه گردشگری کشاورزی در خوزستان می بایست در برنامه ریزی مدیران دستگاه های امر قرار گیرد.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان کارون با بیان اینکه این نوع گردشگری با توجه به تنوع محصولات در خوزستان می تواند نشان دهد که این جلگه چقدر ظرفیت و چقدر حیات آن وابسته به آب است افزود: وجود حدود سه هزار هکتار نخلستان در همسایگی اهواز و نبود هیچ برنامه و عدم شناخت این ظرفیت چه توسط مردم و چه مسئولان استانی خود گواه هزاران ظرفیت خاموش در سراسر جلگه خوزستان است.
ناصر توضیح داد: آموزش چگونگی هرس نخل چگونگی برداشت و نوع ارقام و مراحل تبدیل محصول نخل به خرما بشکل زنده برای مردم و گردشگران اجرا شد تا همه در شرجی ترین ایام سال لذت ببرند و با ناگفته های شهرهای خوزستان بالاخص کارون بیشتر آشنا شوند.
رویداد بهترین راه معرفی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان نیز ضمن خرسندی از جشنواره دو روزه خرما گفت: هر رویداد یا ایونت یکی از راه های جذب و معرفی است.
علیرضا ایزدی همچنین افزود: ضمن تشکر از همه بالاخص فرماندار امیدوارم شاهد شکل گیری این اتفاقات و رویدادهای مثبت در سایر شهرستان ها باشیم.
جشنواره خرما طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته قبل به میزبانی شهرستان کارون برگزار شد که با استقبال بسیاری از گردشگران درون استانی مواجه شد.

(شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷) ۱۴:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها