شنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۹۷۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

اجرای سامانه بر خط کشت سه محصول اساسی/ افزایش بیش از دو هزار هکتار گلخانه در دستور کار قرار گرفت

اصغری گفت: بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی سامانه برخط کشت سه محصول اصلی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی در 15 روز گذشته به هشت استان کشور ابلاغ شد.

حسین اصغری مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال 98-97 در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سطح زیرکشت گلخانه‌ها در سال جاری به بیش از 2 هزار و 700 هکتار افزایش می‌یابد،‌ اظهار کرد: در بخش سبزی و صیفی توسعه کشت نشایی و جابه‌جایی و انتقال محصولاتی نظیر خیار، گوجه فرنگی و بادمجان به گلخانه‌ها دنبال می‌شود.
وی افزود: سطح زیرکشت گوجه فرنگی در سه سال اخیر از 150 هزار هکتار به 120 هزار هکتار و هندوانه 35 هزار هکتار کاهش یافت که بخشی از آن ناشی از افزایش عملکرد در واحد سطح و انتقال به گلخانه‌هاست.
اصغری با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی تولید بر اساس چند فاکتور دنبال می‌شود،‌ گفت: سرانه مصرف برنامه صادرات پنج ساله و نیاز صنعت از اولویت‌های اصلی برنامه ریزی تولید به شمار می‌رود البته این موضوع منوط به آن است که کشاورزان سطح زیرکشت را رعایت کنند.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی به صورت فصلی به کشاورزان ابلاغ می‌شود، گفت: از کشاورزان تقاضا داریم به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
وی از راه‌اندازی سامانه برخط کشت محصولات سبزی و صیفی خبر داد و گفت: بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی سامانه پهنه‌بندی بهره‌برداری از محصولات کشاورزی در 15 روز گذشته برای سه محصول اصلی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی به هشت استان کشور ابلاغ شد.
اصغری درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی سیب زمینی تصریح کرد: علی‌رغم تنش‌های موجود تنها 26 هزار تن سیب زمینی از کشاورزان خریداری شده است و همواره توسعه صادرات، کاهش ضایعات و توسعه صنایع سبزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
اجرای سیاست محدودیت کشت برنج
در ادامه فرامک کریمی مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران از محدودیت کشت برنج خبر داد و گفت: سیاست محدود کردن کشت برنج به جز در دو استان گیلان و مازندران ناشی از محدودیت منابع آبی و تبخیر زیاد در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: کشت برنج در مابقی استان‌ها طی پروژه سه تا پنج ساله محدود شده و در نهایت محصولاتی نظیر کینوا، دانه‌های روغنی و غیره در این استان‌ها جایگزین می‌شوند.
کریمی ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی گزینه دیگری نداریم و قبل از اینکه وضعیت آب بدتر شود باید این طرح در سایر استان‌ها به جز در دو استان گیلان و مازندران اجرایی شود.
مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به سیاست محدودیت کشت برنج به جز در دو استان گیلان و مازندران برنامه داریم تا بتوانیم صد در صد تولید در استان‌های غیرشمالی را جبران کنیم.

(شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷) ۱۴:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها