شنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۳
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۷۹۷۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فراورده های روغنی

عدم اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات روغن زیتون عاملی برای قاچاق روغن‌های پومیس

یک مقام مسئول گفت: قرار دادن روغن زیتون در کالاهای لوکس و عدم اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات، قاچاق روغن‌های پومیس را به همراه دارد.

نادر جلالت عضو شورای ملی زیتون درباره آخرین وضعیت تولید زیتون در کشور اظهار کرد: امسال به سبب سال ناآور زیتون و بحران کم آبی، در برخی از مناطق با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.
وی افزود: با توجه به درشت بودن سایز زیتون تولیدی در مناطق شمالی، اکثر باغداران سعی می‌کنند که تولید خود را به سمت کنسروی ببرند، به همین دلیل مقداری زیتون کنسروی از سال گذشته روی دست تولیدکنندگان مانده است؛ بنابراین باغداران برای کنسروی کردن نباید تعجیل کنند.
جلالت با انتقاد از قرار دادن روغن زیتون در لیست کالاهای گروه دو گفت: عدم اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات روغن زیتون موجب می‌شود تا بسیاری از خانوارها آن را از سفره خود حذف کنند که این امر زنگ خطری برای سلامتی مردم است.
بیشتر بخوانید: کاهش 50 درصدی تولید زیتون در راه است/ زنگ خطر حذف روغن زیتون از سفره خانوار به صدا درآمد
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه روغن زیتون جزء کالاهای لوکس وارداتی نیست؛ بنابراین انتظار می‌رود دولت به جای اختصاص ارز یارانه ای به واردات روغن پالم، به میزان مورد نیاز ارز به واردات روغن زیتون که تضمین کننده سلامت آحاد جامعه است، اختصاص دهد.
وی با اشاره به اینکه سالانه 18 تا 20 هزار تن روغن زیتون در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: این درحالی است که تنها هزار تن معادل یک دهم نیاز کشور در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.
عضو شورای ملی زیتون در پایان با بیان اینکه افزایش قیمت روغن زیتون زنگ خطری برای کشور به شمار می‌رود، گفت: افزایش قیمت روغن زیتون ناشی از عدم اختصاص ارز یارانه‌ای، قاچاق و توزیع روغن‌های پومیس در داخل را به همراه دارد.

(شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷) ۰۸:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها