دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۹۶۴۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

خرید تضمینی، پشتوانه تعادل در بازار برنج

پشتوانه بازار خرید تضمینی برنج سبب شد تا قیمت این محصول راهبردی در اوج عرضه تعادل خود را حفظ کرده تا حدی که کشاورزان نیز راضی باشند.

اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی کشت رایج برنج طارم محلی پیش از آغاز برداشت، دغدغه و نگرانی شالی کاران را به صورت چشم گیری کاهش داد و آنان با اطمینان محصول خود را در بازار عرضه می کنند.
قیمت بهترین رقم برنج شمال یعنی طارم محلی و هاشمی در حال حاضر در شالی کوبی های استان مازندران به طور متوسط هر کیلوگرم 103تا 107هزار ریال است که هفت تا 10 هزار ریال از قیمت خرید تضمینی اعلامی دولت بیشتر است.
بر اساس تصمیم شورای اقتصاد، هر کیلوگرم برنج طارم محلی مازندران ٩ هزار و ٨٢٨ تومان، برنج شیرودی پنج هزار و ٨٨6 تومان و رقم ندا و نعمت کیلویی پنج هزار و ٢٢٨ تومان قیمت گذاری شده است.
خرید تضمینی برنج ارقام کم محصول با هدف حفظ منافع کشاورز در حالی در دستور کار قرار گرفت که با رویکرد خوداتکایی تولید برنج در تضاد است، چرا که عملکرد ارقام محلی به مراتب کمتر از ارقام پرمحصول است.
بر اساس طرح خوداتکایی برنج، تا پایان برنامه ششم توسعه سطح زیر کشت ارقام پر محصول در استان های مازندران و گیلان باید به 255 هزار هکتار افزایش یابد در حالی که اکنون در کمتر از 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری شمال برنج رقم پر محصول کشت می شود.
عملکرد برنج رقم شیرودی و فجر که از ارقام پرمحصول هستند در هر هکتار هفت تن شلتوک است و رقم ندا هم به هشت تا هشت و نیم تن می رسد، اما میزان عملکرد ارقام سنتی مانند طارم محلی و هاشمی حدود پنج تن شلتوک است.
کمبود آب و خشکسالی سبب شده است تا حمایت از کشت ارقام پرمحصول به دلیل طولانی بودن دوره رشدشان که حدود 25 تا 35 روز بیشتر از ارقام محلی است و نیاز آبی بیشتر آنها که سه هزار متر مکعب در هکتار بیشتر است، از دستور کار خارج شود و امسال برای نخستین بار با هدف حفظ منافع کشاورز، خرید تضمینی ارقام کم محصول در دستور کار قرار گیرد.
** خلوتی مراکز خرید برنج در مازندران
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور در باره وضعیت بازار برنج و خرید تضمینی این محصول گفت: مراکز خرید توافقی برنج در مازندران از حدود یک ماه پیش فعال شد ولی شالی کاران محصول خود را به مراکز خرید تحویل نمی دهند که این نشانه رضایت و بالا بودن قیمت برنج در بازار است.
سید محمد جعفری در عین حال گفت که دولت برای خرید برنج چهار ماه مهلت تعیین کرد که این مدت تمدید نخواهد شد .
خرید تضمینی برنج از کشاورزان استان مازندران تا 15 آذر ماه سال جاری ادامه دارد.
وی از برنج کاران خواست تا در صورت تصمیم به تحویل محصول به مراکز خرید در آمل، بابل، فریدونکنار و نکا، معرفی نامه از جهاد کشاورزی این شهرستان ها دریافت کنند.
** تنظیم بازار برنج
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم وضعیت بازار برنج را ایده آل و مناسب توصیف کرد و گفت: با اعلام به موقع خرید تضمینی برنج توسط دولت و با وجود عرضه یکباره این محصول استراتژیک، نوسان قیمت نداریم.
عزیزالله شهیدی فر با بیان اینکه دولت با انجام به موقع خرید تضمینی کمک زیادی به شالی کاران کرده است، افزود: اکنون بیش از 80 درصد شالی استان برداشت و عمده آن وارد بازار شده است.
وی توضیح داد: خوشبختانه امسال اعلام قیمت تضمینی سبب شد تا نگرانی شالی کاران از احتمال کاهش قیمت از بین برود و به همین دلیل نیز بدون دغدغه و بر اساس رضایت مندی و نیازشان برنج مازاد را به فروش می رسانند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: یکی از مزیت های قیمت تضمینی اعلام شده این است که 750 تومان در هر کیلوگرم بیشتر از قیمت سال گذشته است و با توجه به این که به موقع هم اعلام شده، دست دلالان و واسطه ها را کوتاه کرده است.
شهیدی فر با اشاره به اینکه این قیمت تا حدود زیادی برای شالی کاران مقرون به صرفه و رضایت بخش است، افزود: قیمت خرید تضمینی با هدف تعیین کارشناسی کف قیمت بازار بوده و به طور یقین برنج در بازار بیشتر از قیمت اعلام شده خرید و فروش خواهد شد.
دولت تدبیر و امید از سال 93 با ممنوع کردن واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی، گام مهمی را برای ایجاد تعادل در بازار برداشت تا دلالان با همدستی وارد کنندگان، بازار برنج را همزمان با برداشت محصول داخلی اشباع نکنند.
قیمت برنج مازندران تا سال 93 و پیش از اجرای سیاست ممنوع کردن واردات در فصل برداشت و عدم خرید توافقی و یا تضمین ارقام محلی، همواره در اوج برداشت شالیزارها به پایین ترین حد خود می رسید به گونه ای که در بعضی از سال های دهه 80 کشاورزان محصول خود را به قیمت کمتر از هزینه تولید فروختند که تبعات آن فروش دهها هکتار شالیزار و تغییر کاربری آنها بوده است .
امسال 208 هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفت و برداشت شالی هم از اواخر تیر آغاز شد و بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف تا پایان شهریور ادامه می یابد.


(دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷) ۱۵:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها