یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۹۵۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

واردات برنج در فصل برداشت به کشاورزان آسیب می‌زند

یک عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: لغو ابلاغیه ممنوعیت واردات برنج باعث شده تا در فصل برداشت شاهد واردات برنج باشیم که بیشترین آسیب را به کشاورز می‌زند.

علی‌محمد شاعری در نطق میان دستور جلسه امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: از حضور رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی و رفتار نمایندگان در هفته گذشته تشکر می‌کنم که بار دیگر بلوغ سیاسی کشور به نمایش گذاشته شد.
وی در ادامه با خطاب قرار دادن رییس جمهوری، اظهار کرد: شما در صحبت‌های خود فرمودید فشار اقتصادی وجود دارد و مردم را در مضیقه قرار داده است لذا من خواهش می‌کنم تیم اقتصادی دولت هرچه سریع‌تر اقدامات موثری برای برون رفت از وضعیت اقتصادی تدوین کرده و به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. شاید نمایندگان به دلیل مراعات وضعیت کشور از پیگیری سوال از مراجع قضایی منحرف شوند، اما این دلیل بر این نیست که انتظارات مردم و صدای آنها نادیده گرفته شود. هرچه سریع‌تر برای برون رفت از وضعیت اقتصادی اقدامات لازم انجام شود.
نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروز نمایندگان تصمیمی در خصوص تشکیل منطقه ویژه اقتصادی و مناطق آزاد گرفتند که بنده موافق آن هستم، اما از رییس مجلس شورای اسلامی و رییس جمهوری می‌خواهم هیات ویژه‌ای را به منطقه امیرآباد اعزام کنند و به این پرسش پاسخ دهند که آیا امیرآباد این ظرفیت را نداشت که جزو مناطق ویژه باشد؟ بهتر بود قبل از این‌که این مطلب به صحن مجلس شورای اسلامی می‌آمد کار کارشناسی بر روی آن انجام می‌شد.
وی افزود: منطقه ویژه امیرآباد ۲۰ سال است که ایجاد شده و دارای ۲۰۰۰ نفر متخصص است. بیش از ۱۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در آن انجام شده و ظرفیت ۷.۵ میلیون تن بارگیری و تخلیه را دارد. بنده از آقای ترکان پرسیدم که چرا این تصمیم ناعادلانه گرفته شده است و ایشان در پاسخ گفتند بنده معذور هستم و رییس اینگونه صلاح دیدند. مادامی که تصمیمات غیرکارشناسی در کشور گرفته شود، وضعیت اینگونه خواهد بود.
شاعری در ادامه گفت: از وزیر نیرو تشکر می‌کنم که به منطقه نکا آمدند و سد بزرگ گلور را افتتاح کردند، اما حدود یک سال است از افتتاح این سد می‌گذرد که پول مخازن سد تملک شده به صاحبان آن پرداخت نشده است. کارگرانی که در آنجا کار کرده‌اند هنوز پول خود را دریافت نکرده‌اند. لطفا هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود.
نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای رییس جمهور شما ابلاغیه‌ای برای منع واردات برنج صادر کردید اما بلافاصله این ابلاغیه لغو شد و اکنون که زمان برداشت برنج در کشور است شاهد واردات برنج از خارج هستیم. این امر بیشترین آسیب را به کشاورزان وارد می‌کند. چرا مطالبات گندمکاران پرداخت نمی‌شود؟ نرخ خرید گندم نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است. حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان باید به گندمکاران پرداخت می‌شد اما ۱۰ هزار میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است. در صورت تداوم این امر خودکفایی گندم در معرض آسیب قرار می‌گیرد.
وی در پایان گفت: در خصوص مرکبات نیز اینگونه است. در سال جاری بیش از پنج میلیون تن مرکبات در استان گیلان و مازندران خواهیم داشت. حدود یک میلیون و ۳۰۰ تومان جایزه صادراتی در بودجه سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی شده است که تاکنون پرداخت نشده است به این موضوع نیز رسیدگی شود. در خصوص مطالبات معلمان حق‌التدریسی اقدامات لازم صورت گیرد.

(یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷) ۱۰:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها