شنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۹۵۷۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

اعلام قیمت کمتر از ۲۰۰۰ تومان برای هر کیلو گندم پذیرفتنی نیست

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران استان سمنان بابیان اینکه طبق قانون باید تا آخر شهریور قیمت گندم اعلام شود، گفت: اعلام قیمت کمتر از دوهزار تومان برای هر کیلو گندم پذیرفتنی نیست.

محمدحسین خنکال ضمن بیان اینکه ۵۰درصد افرادی که سال ۹۶- ۹۷ گندم تحویل دادند وجه خود را دریافت کردند، ابراز داشت: مقررشده بود بعد از تحویل گندم با تاخیر ۱۰ الی ۱۵ روزه مابقی وجه پرداخت شود اما اکنون دولت ۹۰روز در پرداخت این وجه عقب است لذا کشاورزان انتظار دارند این پرداخت‌ها تعیین تکلیف شود.

وی افزود: برای افزایش قیمت گندم سخنگوی دولت اعلام کرد با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم بوده و مصرف‌کنندگان بیشتری دارد لذا قیمت گندم را امسال افزایش ندهیم و بهانه آن‌ها برای عدم افزایش گران نشدن انرژی در بخش کشاورزی بود در صورتی که بین ۲۰ الی ۳۰ درصد رشد قیمت انرژی را شاهد هستیم.

دولت منافع کشاورز را تامین کند

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران استان سمنان بابیان اینکه برای چاه‌های آب کشاورزی دو پارامتر عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده ۹ درصد اضافه شده است، ابراز داشت: مصرف برق ما را گران نکردند و ما نیز آن را تایید می‌کنیم اما عوارضی که از سال ۹۶ و ۹۷  بر گرده ما کشاورزان سوار شده بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است.

خنکال در ادامه تصریح کرد: هزینه برق چاه کشاورزی حدود یک‌میلیون تومان تمام می‌شد اما اکنون باید رقمی اضافه‌تر پرداخت کنیم، انتظارمان این است که دولت باید طبق قانون تا آخر شهریور و اول مهرماه قیمت محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو، چغندر، کلزا و ذرت را اعلام کند.

وی افزود: از دولت انتظار می‌رود همانند سال پیش با تاخیر هشت‌ماهه نرخ محصولات استراتژیک را اعلام نکند تا کشاورز بداند منافع او کجاست و چه محصولی را کشت کند لذا با همه این تفاسیر کشاورزان انتظار دارند با توجه به عدم رشد قیمت گندم دولت این محصول را حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش دهد لذا ما کشاورزان راضی به این نیستیم که کمتر از دو هزار تومان قیمت گندم را اعلام کنند.

لزوم تقویت کشاورزان گندم کار

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران استان سمنان بابیان اینکه نگاه‌ها نباید به واردات ارزان قیمت کالای استراتژیک نظیر گندم باشد، ابراز داشت: اگر در شرایط و تحولات سیاسی از نظر گندم دچار تحریم شویم فاجعه بزرگی در کشور رخ خواهد داد لذا رویکرد باید به این سو باشد که گندم قوت غالب مردم وملاک نان است و باید کشاورزان این حوزه تقویت شوند.

خنکال ضمن بیان اینکه با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آب شاهد رشد تولید ۱۰ الی ۲۰ درصدی گندم خصوصا در شاهرود بودیم، تصریح کرد: در استان سمنان بهترین گندم از نظر پروتئین و کیفیت پخت نان متعلق به بخش کالپوش میامی است که متاسفانه مستقیم به خارج از شهرستان ارسال می‌شود و می‌خواهیم گندم خوب منطقه در همین شاهرود و میامی به مصرف برسد.

وی افزود: الان یکی از مشکلات حوزه کشاورزی کود اوره است در دولت قبلی صنایع از جمله پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شد و امروز همان‌ها یقه دولت را می‌گیرند که برای ما نمی‌صرفد لذا در ارتباط با تامین کود اوره در کشور هیچ مشکلی نداریم  و باید پرسید کشوری که پتروشیمی و کود اوره برای صادرات دارد چرا حدود ۴۰ روز دسترسی به محصول امکان‌پذیر نباشد؟

(شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷) ۱۳:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها