شنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۹۵۶۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

پایان توزیع فله ای برنج ایرانی با شناسنامه دار کردن آن

حسینی گفت:برای حمایت از برنج با کیفیت ایرانی باید به بحث شناسنامه دار کردن این محصول راهبردی بیش از گذشته توجه کرد.

مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: در حال حاضر بخش عمده برنج تولیدی در ایران بصورت فله ای توزیع و به فروش می رسد.

وی همچنین اظهارداشت: توزیع برنج در قالب فله فروشی مشکلات زیادی به همراه دارد که اختلاط ارقام با کیفیت بالا و پائین یکی از بزرگترین این موارد است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: توزیع فله ای برنج به نفع واسطه ها و به ضرر کشاورزان و تولیدکنندگان است از اینرو ضرورت ایجاب می کند جلوی فله فروشی این محصول راهبردی در مملکت گرفته شود.

وی در ادامه بر لزوم ایجاد فرهنگ خرید برنج بسته بندی در جامعه تاکید کرد و افزود: برنج امروز در قالب فله فروشی بصورت مخلوط، بی کیفیت و حتی قاچاق به بازار مصرف عرضه می شود.

حسینی تصریح کرد: بدون شک با برندسازی و بسته بندی استاندارد و بهداشتی برنج می توان جلوی بسیاری از این مشکلات را سد کرد.

وی ­اظهارداشت: موسسه مزبور برای کمک به برندسازی و افزایش کیفیت بسته بندی برنج در جهت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همواره در کنار فعالان این حوزه خواهد بود.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: برای حمایت از برنج با کیفیت ایرانی باید به بحث برندسازی و شناسنامه دار کردن این محصول راهبردی بیش از گذشته توجه کرد.

معرفی ۵۰ رقم برنج در کشور
رئیس موسسه تحقیقات برنج گفت: این موسسه تاکنون ۵۰ رقم برنج در سطح کشور معرفی کرده است.

مریم حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد­افزود: موسسه تحقیقات برنج کشور سال ۱۳۷۳ به عنوان یک موسسه ملی تک محصولی در رشت تاسیس شد.

وی همچنین اظهارداشت: وظیفه اصلی این موسسه معرفی ارقام جدید برنج به عرصه و تولید هسته های اولیه بذور این ارقام است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: برای ارتقای تولید برنج به لحاظ کمی و کیفی باید بسته های بهزراعی در کنار معرفی ارقام جدید تهیه و در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

وی افزود: این بسته شامل تخصص های مختلف از قبیل گیاهپزشکی، آفات و بیماری ها، علف های هرز، آب و خاک و غیره است.

حسینی تصریح کرد: معرفی ارقام جدید برنج یکی از مهمترین وظایف همه­­تخصص های مرتبط است.

وی­ گفت: برای معرفی ارقام جدید و متناسب با نیاز روز جامعه باید تمامی تخصص ها با یکدیگر همکاری جدی داشته باشند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور فرآیند معرفی یک رقم جدید را بسیار طولانی و زمان بر توصیف کرد و گفت: معرفی یک رقم جدید ۱۰ تا ۱۲ سال زمان نیاز دارد.

وی افزود: خوشبختانه در­سال های اخیر با استفاده از تکنولوژی های مدرن و دیگر فعالیت های صورت گرفته روند پروسه معرفی رقم های جدید برنج در کشور کوتاهترشده است.

حسینی اظهار داشت: فعالیت موسسه تحقیقات برنج در دهه ۶۰ بصورت ایستگاهی و هدف تنها ارتقای کمیت تولید برنج بود و به همین جهت ارقام با کمیت و وزن­بالا به عنوان ارقام پر محصول معرفی کرد که در سطح وسیعی هم ضریب نفوذ داشت.

وی گفت: کیفیت برنج به لحاظ پخت، عطر و طعم امروز حرف اول را می زند چرا که به مرور زمان و تغییراتی که در جامعه رخ داد ذائقه مصرف کنندگان نیز دچار تغییر شده است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور افزود: پروسه معرفی ارقام برنج از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش به سمت معرفی ارقام با کیفیت پخت مطلوب همراه با مقاومت به آفات و بیماری ها، خوابیدگی و در عین حال عملکرد بالای تولید در واحد سطح سوق پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: موسسه تحقیقات برنج همواره تلاش دارد متناسب با ذائقه مصرف کنندگان ارقام جدید برنج را معرفی کند.

(شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷) ۰۸:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها