چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۹۵۳۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
گزارش از کیفیت برنج تولیدی امسال اراضی شالیزاری استان

برنج مازندران، قهرمان خسته از شایعات

همیشه با فرا رسیدن زمان برداشت برنج، بازار این محصول پر مصرف رونقی دوباره می یابد، اما بیان برخی موارد در مورد کیفیت تولیدی برنج امسال موجب شد تا این موضوع را از زبان کارشناسان و مسئولان امر بررسی کنم.

امسال با توجه به گرمای 40 درجه ای و بارندگی ها شدیدی که در تیر و مرداد ماه رقم خورد بیم آن میرفت که اراضی شالیزاری دچار خسارت شوند. حتی یکی از مسئولان تشکل های استانی مربوط به تولید برنج از کاهش 50 درصدی کیفیت برنج تولید مازندران خبر داد و گفته بود که 20 درصد اراضی شالیزاری به دلیل بارش باران و گرما از بین رفته اند و شالیکوبی ها نیز نسبت به سال قبل کاهش فعالیت دارند! همچنین به گفته این تولیدکننده، شالیکوبی های استان با حداقل ظرفیت کار کرده و الان در تعطیلی به سر می برند!  
این فعال اقتصادی همچنین یادآور شده بود که نیمی از شلتوک های مازندران توسط کارخانه های شالیکوبی گیلان خریداری می شود که رکود فعالیت شالیکوبی داران را به همراه داشته است.
موارد بیان شده که بیم ان میرفت به صورت قارچ گونه ای بین مردم شایع شود موجب شد تا برای تایید یا رد آن با علی اکبریان نائب رئیس انجمن ملی برنج و از تولیدکنندگان با سابقه برنج به گفت و گو بنشینم.
* افزایش ضریب استحصال برنج مازندران نسبت به پارسال
 نائب رئیس انجمن برنج ایران با رد تمامی موارد بیان شده، اظهار کرد: امسال برنج مازندران در بالاترین کیفیت ممکن قرار دارد به گونه ای که بررسی های انجمن برنج ایران نشان میدهد کیفیت امسال برنج مازندران از پارسال بسیار بیشتر است.
وی با بیان اینکه ضریب استحصال برنج مازندران پارسال 51 درصد بوده است و امسال به 56 درصد رسیده است، خاطر نشان کرد: کیفیت برنج مازندران امسال به حدی بالا بوده که مقدار شکستگی در کارخانه های شالیکوبی سراسر استان نسبت به سال قبل کاهش بسیار چشمگیری داشته است.
اکبریان در پاسخ به این پرسش که چرا نیمی از شلتوک مازندران توسط کارخانه های شالیکوبی گیلان خریداری می شود، اظهار کرد: این موضوع مربوط به سال های قبل می شود اما در دوسال گذشته میزان فروش برنج مازندران به گیلان کاهش پیدا کرده است چون فروش برنج در مازندران صرفه اقصادی بیشتری دارد.
این تولیدکننده برنج به فعالیت شالیکوبی های استان اشاره کرد و گفت: شالیکوبی های استان به صورت مستمر در حال فعالیت هستند و خود را برای برداشت کشت دوم نیز آماده کرده اند.
وی تاکید کرد: برخی نادانسته با هدف قرار دادن کیفیت برنج تولید داخل، آب به آسیاب وارد کنندگان می ریزند.
*  70درصد  اراضی شالیزاری قبل از بارش باران برداشت شدند
این موارد را با رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیزمطرح کردم که وی نیز با رد تمامی این موارد بیان کرد: یقینا بارش شدید باران در کیفیت شالی تاثیر می گذارد اما بارش باران در مازندران زمانی رخ داد که 70 درصد اراضی شالیزاری استان برداشت شده بود.
عزیز الله شهیدی در ادامه تاکید کرد: بیان اینکه نیمی از شالی های مازندران به دلیل بارش باران کیفیت خود را از دست داد اند با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.
وی افزود: مابقی اراضی شالیزاری استان نیز برداشت و در حال برداشت است و تاکنون گزارشی مبنی بر کاهش کیفیت شالی ها از شالیکوبی های استان به سازمان جهاد کشاورزی داده نشده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه بیان کرد: با توجه به ورود سامانه های بارشی از روز های آینده ؛ به کشاورزان توصیه می کنیم برداشت شالی را زودتر انجام دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا نیمی از شلتوک مازندران توسط شالیکوبی داران گیلانی خریداری می شود، اظهار کرد: قبلا این موضوع در استان وجود داشت اما با پیگیری های صورت گرفته میزان فروش برنج مازندران به گیلان بسیار کاهش یافته  است هر چند امسال گزارشی مبنی بر فروش شالی به گیلان نداشته ایم.
* شایعه گریبانگیر تولید داخل
هر سال بروز حواشی و شایعه در زمان برداشت برنج امری طبیعی است، سال های قبل بحث آلوده بودن برنج های داخلی را شایع کرده بودند، سال قبل نیز مردم را از تراریخته بودن برنج ترساندند و امسال نیز کیفیت برنج را هدف قرار داده اند تا شاید آبی برای آسیاب وارد کنندگان آماده کرده باشند. در گذر همه ی این موارد مردم باید آگاه باشند در صورت شنیدن هر نوع شایعه ای در مورد کیفیت و بهداشت برنج های تولید داخل باید موارد را از متولیان و کارشناسان امر جویا شوند. تولید برنج از ابتدای خزانه گیری تا برداشت مورد نظارت و بازدید متداوم تشکل های خصوصی و نهادهای دولتی است و حجم بالای تولید این محصول امکان محافظه کاری را در صورت بروز کوچ کترین مشکل نمی دهد./حرف

(چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷) ۱۵:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها