حبیب رادفر در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در محل وزارت جهاد کشاورزی در باره برنامه دولت برای مقابله با افزایش قیمت میوه، اظهار کرد: بخش اعظم افزایش قیمت میوه در بازار مصرف به دلیل سیستم دلالی موجود است که دستگاههایی مانند سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی و اصناف و وزارت صنعت باید بر این مسئله نظارت داشته باشند.
وی افزود: بانک مرکزی نیز در 26 مردادماه سال جاری آماری مبنی بر افزایش 70 درصدی قیمت میوه های تازه اعلام کرده است اما باید توجه داشت که این آمار اشتباه محاسباتی دارد زیرا در میانگین گرفته شده طالبی و هندوانه و خربزه را نیز محاسبه کرده است.
وی با بیان اینکه بخشی از هزینههای تولید میوه در کشور افزایش یافته است، گفت: با این وجود این افزایش 70 درصدی که بانک مرکزی آن را اعلام کرده شامل بسیاری از میوهها نمیشود به طوری که قیمت انگور حدود 45 درصد و هلو 32 درصد افزایش یافته است که بخشی از آن نیز ناشی از تورم موجود در کشور است. اما میزان افزایش قیمت محصولاتی مانند هندوانه و طالبی بالاتر است به طوری که قیمت طالبی 90 درصد رشد داشته است.
وی افزود: با توجه به اینکه گیلاس و آلبالو که دچار سرمازندگی شده است و تنها 2 درصد کل میوههای تولیدی کشور را دربرمیگیرد نباید افزایش قیمت این محصولات بر سایر محصولات تاثیر بگذارد.
رادفر افزود: در سال گذشته 300 هزار تن گیلاس و 112 هزار تن آلبالو در کشور تولید شد که میزان تولید آلبالو در سال جاری به 103 هزار تن رسیده، اما میزان کاهش تولید گیلاس بیشتر است.
وی دربخش دیگری از صحبتهای خود گفت: از صادرات آب میوه که از محصولات باغبانی مشتق میشود 106 هزار تن صادرات داشتهایم که در چهار ماهه سالجاری نیز این رقم به 42 هزار تن رسیده که از لحاظ وزنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 30 درصد و از لحاظ ارزشی 20 درصد رشد داشته است.