شنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۸:۲۹
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۷۹۴۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

تعامل مرغداران برای افزایش قیمت مرغ زنده/ حذف مرغ از سبد غذایی قشر کم درآمد

یک مقام مسئول در اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: مرغداران با هم تعامل کرده‌اند تا مرغ را کمتر از 7600 تومان به کشتارگاه نفروشند و تا امشب این قیمت را به 7800 تومان می‌رسانند بنابراین فردا مرغ با 300 تومان افزایش به خرده فروشی‌ها تحویل داده می‌شود.

با گذشت 5 ماه از سال 97 و افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی این مواد اولیه که نیاز صنایع تولیدی دامپروری را شامل می‌شود و مستقیما با تغذیه و خوراک مردم سروکار دارد قیمت دام و طیور را به قدری افزایش داده که دیگر به راحتی در سبد خرید مردم جا نمی‌گیرد.
با شروع فصل تابستان و گرمای بی‌سابقه هوا در تمام کشور تولید محصولات دامی با مشکلات دیگری از جمله کاهش وزن دام و طیور و کاهش جوجه‌ریزی مواجه شد که با افزایش قیمت جوجه یک‌روزه تمایل تولیدکنندگان طیور به جوجه ریزی هر روز کمتر شد و کاهش عرضه در بازار، قیمت این محصول را که از اهمیت بالایی در سبد غذایی خانوار است، به نزدیک 12 هزار تومان رساند و خود به خود مرغ از سبد غذایی اقشار با درآمد متوسط و متوسط رو به پایین کشور رو به حذف گذاشت.
یک مقام مسئول در اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این خصوص اظهار کرد: افزایش قیمت جوجه یک‌روزه حتی در زمانی که فروش آن در بورس کالا و در بازار بسیار بالا رفته بود نتوانست تولیدکنندگان را به جوجه ریزی مجاب کند. بالا رفتن این قیمت نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته تولید را با مشکل مواجه کرده است.
وی ادامه داد: سال گذشته جوجه یک‌روزه با قیمت 2300 تومان عرضه می‌شد که به یک‌باره در سال جدید این قیمت به 5500 تومان افزایش یافته است که هرچه جوجه ریزی در بازار بالا هم برود تولیدکننده با این قیمت به تولید بیشتر مجاب نخواهد شد.
*تغییر قیمت به مناسبت عید قربان؛
در هفته گذشته قیمت مرغ به میزانی افزایش داشت که هیچ مقامی چه در وزارت جهاد کشاورزی و چه در اتحادیه‌های مربوطه حاضر به پاسخگویی دراین زمینه نبودند اما به یک‌باره در آستان عید قربان این قیمت کاهش حدود 500 تومانی را شاهد بود.
این مقام مسئول در رابطه با این کاهش قیمت اذعان داشت: دلیل این کاهش قیمت تنها به مناسبت عید قربان بوده است.
وی ادامه داد: با اجرای مناسک عید قربان تقاضا برای خرید مرغ بسیار کاهش یافت و همین امر باعث کاهش قیمت مرغ به مدت دو روز تا پایان مراسم عید قربان شد اما از شب پنجشنبه قیمت مرغ دوباره روند افزایشی به خود گرفت و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.
*تاثیر فروش جوجه یک‌روزه در بورس کالا برروی قیمت مرغ؛
این مقام مسئول با اشاره به تلاش بورس کالا برای کاهش قیمت مرغ اذعان داشت: بورس کالا جوجه یک‌روزه را وارد بورس کرد تا قیمت را کاهش دهد اما جوجه یک روزه هم قیمت بالایی دارد و هم کاهش تولید در این زمینه داشته‌ایم و تولیدکنندگان نمی‌توانند با این قیمت‌ها جوجه ریزی داشته باشند. اگر هم توان این کار را داشته باشند با قیمت تمام شده مرغ میلی به این کار  ندارند. البته آن دسته از مرغدارانی که سرمایه کمتری دارند قادر به جوجه ریزی نیستند.
وی قیمت فعلی مرغ را 11هزار و 500 تومان برای مصرف کننده برشمرد و خاطر نشان کرد: قیمت مرغ در کشتارگاه 10 هزار و 450 تومان و تحویل درب واحدهای صنفی 10هزار و 600 تومان است.
این مقام مسئول گفت: مرغداران با هم تعامل کرده‌اند تا مرغ را کمتر از 7600 تومان به کشتارگاه نفروشند و تا امشب این قیمت را به 7800 تومان می‌رسانند بنابراین فردا مرغ با 300 تومان افزایش به خرده فروشی‌ها تحویل داده می‌شود.
بنابراین گزارش، مرغداران که قیمت تمام شده تولید را بالا می‌دانند و تولید برایشان به صرفه نیست قیمت خود را کاهش نخواهند داد مگر اینکه تولید با افزایش چشمگیری مواجه شود و تقاضا برای مرغ آنقدر کاهش یابد که تولیدکنندگان را مجبور به کاهش قیمت کند اما در حال حاضر و با این روند کاهشی تولید ، مرغداران بیش از یک ماه است که توانسته اند این قیمت افزایشی را به نفع خود مدیریت کنند. در یک ماهی که تا فصل پاییز مانده بعید است که مرغداران به جوجه ریزی بیشتر و افزایش تولید راغب شوند و قیمت مرغ شکسته شود اما باید منتظر خنک شدن هوا و به صرفه‌تر شدن تولید ماند.

(شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷) ۱۸:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها