شنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۶:۳۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۹۴۱۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

دعوت از بخش خصوصی برای حضور در تصمیم‌گیری‌ها

شریعتمداری گفت: انتظار دولت حضور فعالانه نمایندگان باتجربه بخش خصوصی در فرایند تصمیم‌گیری‌های استراتژیک است.

محمد شریعتمداری در دیدار با پیشکسوتان اتاق بازرگانی گفت: رئیس جمهوری کابینه دولت را موظف کرده‌ است با مراجع فکری جامعه گفت و گوی نزدیک داشته باشند؛ از این رو، به نمایندگی از صنعت گزارش صحبت‌های دلسوزانه شما را به دولت ارائه خواهم داد.
وی بیان کرد: تلاشگران بخش خصوصی بیش از دولت به نظام و حفظ آن با همه خصوصیاتی که دارد، علاقمند هستند؛ به خصوص شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی که همه آنچه راکه در اختیار داشتند، سال‌های متمادی در طبق اخلاص گذاشتند و از هیچ چیز حتی جوانی خود دریغ نکردند.
شریعتمداری افزود: مسائل و مشکلات در عرصه اقتصاد کشور وجود دارد اما نگاه منصفانه این است که در چند ماه اخیر تشدید شده و علت آن هم روشن و واضح است.
 تزریق عدم قطعیت در جامعه، علت اصلی نوسانات اقتصادی کشور
شریعتمداری با بیان مشکلاتی که در اثر خروج آمریکا از برجام و کارشکنی ترامپ برای اقتصاد کشور رخ داده است، افزود: واقعیت این است که اتفاقی در کشور رخ داده است و باید برای عبور از این شرایط فضا را به سمت همدلی سوق داد و با همراهی شما می توان این مشکل را مدیریت و از آن عبور کرد. دوره ای که دولت جدید روی کارآمد عدم ثبات در اقتصاد ایران حاکم بود. شما با امید پای صندوق‌های رای آمدید و  رای دادید و شاهد بودیم سال 92 در مدت کوتاهی تغییرات مثبتی هم اتفاق افتاد.
وزیر صنعت بیان کرد: علت اصلی تغییرات مثبت در آن زمان نگاه امیدوارانه همه مردم خصوصا فعالان اقتصادی به آینده کشور بود، در واقع قبل از حضور رسمی روحانی و اجرای سیاست های اقتصادی در کشور، قیمت ارز سیر نزولی پیدا کرد و قبل از استقرار وی در اداره دولت روند تغییرات قیمت‌ها کند شد و تورم نقطه به نقطه در مدت کوتاهی به زیر 10 درصد کاهش پیدا کرد.
به گفته وی، عاملی که باعث این اتفاق شد چیزی جز تزریق ثبات در کشور، آرامش و امید به آینده سیاسی و اقتصادی نبود. در واقع این همان اکسیر ارزشمندی بود که کشور را به آن سمت هدایت کرد. بعد از آن حضور افراد متخصص در کابینه به انتخاب رئیس جمهوری نیز شرایط کشور را به سمت بهتری سوق داد.
وزیر صنعت همچنین در ادامه شرایط کنونی را ناشی از پمپاژ عدم ثبات و قطعیت در آینده ایران ارزیابی و تصریح کرد: امروز با شرایطی مواجه هستیم که باید به منطق سال92 بازگردیم. آنچه باعث شده است در این شرایط خاص اقتصادی باشیم، وجود نااهلی بر سر راه است که عدم قطعیت را در فضای سیاست خارجی کشور تا مرز جنگ تزریق می کند و گمان می کند که شرایط هم برای ایجاد این ناهماهنگی و تشویش به علت شرایط اجتماعی و سیاسی کشور فراهم است و راه حل آن را هم راه حل اقتصادی می داند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دشمن تلاش می‌کند فشار را عمدتا در فضاهایی ایجاد کند که اشتغال را تحت تاثیر قرار دهد و کشور را به لحاظ اجتماعی از مسیر درست خود خارج کند.
شریعتمداری افزود: ما باید هوشیار باشیم و صیانت از کشورمان را در اولویت قرار دهیم؛ به طور مثال تحریم خرید فرش به همین منظور بود زیرا فرش سهم بالایی در درآمد اقتصاد ایران ندارد اما 2 میلیون نفر در گوشه و کنار کشور به این کار مشغول هستند و بنابراین این مساله را هدف قرار می‌دهد.
وی گفت: صنعت خودروسازی در تحریم های گذشته تحریم آخر بود، اما این بار تحریم اول است و علتش این است که حجم عظیمی از اشتغال در این حوزه وجود دارد و خودروسازان بزرگی هستند که در این زمینه اشتغال ایجاد کرده‌اند.
شریعتمداری ادامه داد: در ایجاد این شرایط عدم قطعیت، همه ما هم مسئولان و هم مردم در چندماه گذشته کارنامه خوبی نداشتیم و باید برای اصلاح و ایجاد امید تلاش کنیم.
لزوم کمک همه جانبه برای عبور از شرایط بحرانی در اقتصاد
وزیر صنعت با اشاره به اینکه همه بخش‌های کشور لازم است در این شرایط کمک کنند، افزود: این کمک افراد معمولی راکه همه دارایی‌های خود را تبدیل به دلار می کند تا فعالان بزرگ اقتصادی را شامل می شود. ما امتحان خوبی در این زمینه پس نداده ایم.
وی همچنین با اشاره به تصمیماتی که دولت در زمینه ارز اتخاذ کرده است، توضیح داد: باید درک کنیم برخی تصمیمات در شرایط و موقعیت خاص اتخاذ شد؛ زیرا هر لحظه قیمت آن بالا می‌رفت و پیش بینی اینکه اگر تصمیمی نگیریم این روند ادامه پیدا می کند، باعث شد دولت تصمیم به وضع برخی محدودیت ها بگیرد و در آن شرایط فرصت نبود و تصمیمی بود که باید با تمام جوانب چالشی که داشت اتخاذ می شد.
شریعتمداری با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی قابل تغییر هستند، افزود: برای مثال فهرست ممنوعه واردات به کشور که اعلام شده برای محصولاتی است که در داخل تولید و مواد اولیه آنها در داخل وجود دارد و مساله ای نیست که نتوان آن را تغییر داد. همچنین آنچه از آن به عنوان مواد اولیه تولید یاد می شود 100 درصد آزاد است و به هیچ وجه ممنوع نیست و با پیشنهاد و درخواست افراد صاحب نظر جلوی ممنوعیت واردات گرفته خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود آمده است، توضیح داد: آنچه تصمیم گرفته شده این است که درباره کالاهای اساسی به علاوه دارو و تجهیزات پزشکی به سمت کنترل برویم اما درباره دیگر اقلام می‌گوییم که ضوابط قیمت گذاری را بخش خصوصی باید وضع کند و تنها انتظار دولت ایجاد هماهنگی در اعلام قیمت ها است.
ثبت در سامانه انبارها ضروری است
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره برخوردهایی که به عنوان احتکار صورت می‌گیرد، توضیح داد: اگر کسی می خواهد کالایش احتکار محسوب نشود، باید مشخصات کالا را در سامانه جامع انبارها ثبت کند و اگر این کار را کرد دیگر احتکار نیست.
شریعتمداری همچنین درباره ورود موقت کالاها اضافه کرد: درباره ورود موقت هم باید تاکید شود که ورود موقت هیچ کالایی ممنوع نیست و هیچ بخشنامه‌ای در این زمینه صادر نشده است و هر کس جلوی این کار را بگیرد، خلاف قانون است.

(شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷) ۰۶:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها