جمعه / ۲ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۹۴۰۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کشت برنج در لرستان رودخانه چالان‌چولان را خشکاند

در حالی که کشور با کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کند و رودخانه‌ها و دریاچه ها درحال خشک شدن هستند همچنان برخی استان‌ها محصولات پرآب‌بر را با وجود کمبود آب کشت می‌کنند.

با وجود تاکید وزارت جهاد کشاورزی به اصلاح الگوی کشت و استفاده از کشت جایگزین در مناطقی که با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه هستند اما بازهم خبرها حاکی از آن است که مناطق مختلفی از کشور همچنان با حفر چاه‌های عمیق محصولاتی را کشت می‌کنند که کشت آن توسط این وزات‌خانه ممنوع اعلام شده است.
یکی از مناطقی که همچنان با وجود تاکید وزارت‌خانه به اصلاح الگوی کشت مبادرت به کشت برنج می‌کند منطقه چالان چولان لرستان است که شرایط کشت برنج را با خشک شدن آب دریاچه چالان‌چولان از دست داده است اما کشاورزان این منطقه با حفر چاه‌های عمیق در اطراف این رودخانه تولید برنج را ادامه می‌دهند و به اخطارهای جهاد کشاورزی هم توجهی ندارند.
در  این خصوص سید حمیدرضا کاظمی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت باید در زمینه الگوی کشت و کشت جایگزین برای کشاورزان استان لرستان برنامه مدونی داشته بباشد. کشاورزان برای امرار معاش و گذران زندگی دست به کشت محصولاتی می‌زنند که سالیان سال ابا و اجدادی آن را در مزارع خود کاشته‌اند.
وی افزود: کشت برنج در منطقه چالان‌چولان باعث خشکی رودخانه شده اما درآمد و معاش مردم آن منطقه به کشاورزی وابسته است و این وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است تا با طرح و ابلاغ کشت جایگزینی که کم‌آب‌بر بوده و قابلیت کشت در این منطقه را داشته باشد شرایط منطقه را بهبود بخشد. نمی‌توان مردمی را که تنها راه امرار معاششان کشاورزی است از این کار منع کرد، لذا باید به دنبال راه حل مشکل بود.
کاظمی تصریح کرد: در طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی که به تازگی به مجلس ابلاغ شده این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و در خصوص این مشکل و راه‌حل‌هایی که باید پیش پای این کشاورزان قرار بگیرد باید پاسخگو باشند. حفر چاه عمیق برای کشت برنج نمی‌تواند مدت طولانی مشکل کشاورزان را حل کند و این کار برای کشت محصول پرآب‌بری مانند برنج که کشت آن تنها مختص استان‌های شمالی است اصلا به صلاح نیست.
بنابراین گزارش، در حال حاضر کشت برنج در منطقه چالان‌چولان بیش از پیش انجام می‌شود و این برداشت بی‌رویه از رودخانه باعث خشکی این رودخانه و تلف شدن آبزیان شده است درحالی که طبق ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج تنها در استان‌های شمالی کشور مجاز بوده و در این بین حتی استان گلستان هم مستثنی قرار گرفته است اما مردم این منطقه همچنان به کشت برنج و حفر چاه ادامه می دهند.

(جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۷) ۱۲:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها