دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۹۳۱۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

احتمال قاچاق برنج به کشورهای همسایه وجود دارد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و واردات برنج با ارز مبادله‌ای، احتمال قاچاق برنج به کشورهای همسایه وجود دارد.

مسیح کشاورزبا انتقاد از عملکرد سیاست‌گذاری‌های دولت در حوزه نظارت بر واردات برنج و برخورد سلیقه‌ای برخی ارگان‌های دولتی اظهار داشت: از یک طرف دولت از ما می‌خواهد که برای تامین مابه‌التفاوت نیاز و تولید برنج به عنوان یکی از کالاهای اساسی در کشور وارد عمل شویم و حتی به عنوان بخش خصوصی سعی کرده‌ایم تا مقداری ذخیره استراتژیک برای تحریم‌های احتمال آبان ماه داشته باشیم، اما از طرف دیگر سازمان‌هایی مانند نیروی انتظامی و تعزیرات برنج‌های وارداتی موجود در انبارها را احتکار می‌نامند.
کشاورز در توضیح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: تاجری که برنج وارد می‌کند، آن را یک روزه وارد بازار نمی‌کند، بلکه باید به مرور آن را توزیع کند، اما آقایان ابتدا انبارها را پملب می‌کنند و سپس می‌گویند مدارک و مستندات بیاورید که چه تاریخی ثبت سفارش شده،  چه زمانی وارد کشور شده و آیا در سامانه جامع انبارها ثبت شده است و تازه باید تاجر وارد کننده تمام مدارکش را بین 10 روز تا یک ماه ببرد و بیاورد تا ثابت کند که احتکار کننده نیست.
وی به این نکته اشاره کرد که امسال 900 هزار تن برنج وارد شده که 200 هزار تن آن در گمرکات در حال تخصیص ارز و ترخیص است و بخشی هم بارگیری شده و در راه است.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به سؤال که برخی می‌گویند برنجی که با ارز یارانه‌ای وارد کشور شده با شیطنت برخی فعالان بازار به صورت قاچاق از مرز عراق و با ارز آزاد کیلویی دو دلار یعنی رقمی حدود 20 هزار تومان خارج می‌شود، با رد این موضوع گفت: سازمان حمایت با توجه به نرخ ارز یارانه‌ای برنج وارداتی را کیلویی 7 هزار تومان در مبادی ورودی قیمت‌گذاری کرده که در نهایت باید 8 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد و اصلا امکان چنین موضوعی با حجم زیاد وجود ندارد، مگر اینکه در حد کم و توسط ساکنان محلی مرزی این اتفاق بیفتد. مضاف بر اینکه وقتی محموله‌های برنج از گمرکات خارج می‌شود، به سمت انبارهای اصلی در استان‌های اصفهان، تهران،‌مشهد و شهرهای استان مرکزی هم حرکت می‌کند، اما متاسفانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیروی انتظامی را توجیه نمی‌کند که ما قاچاق داخلی نداریم. بلکه باید مبادی خروجی به سمت عراق، افغانستان و ترکیه را کنترل کنیم. چرا که یک بخش اندکی از قاچاق تولیدی برنج اتفاق افتاده که جلوی آن را گرفته‌اند.
کشاورز این هشدار را هم داد که مسئولان با ایجاد التهاب در بازار و وقفه در عرضه در نهایت موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کند که باید مراقب احتکار خانگی برنج باشیم که اگر این اتفاق بیفتد تمام تولیدات هندوستان را هم که وارد کنیم، جوابگوی نیاز نخواهد بود.
طی یک ماه اخیر اخباری در رسانه ملی و رسانه‌های دیگر منتشر شد که نشان از کشف انبارهای احتکار کالاهای اساسی از جمله برنج و روغن را می‌داد که موجبات افزایش قیمت در بازار شده بود. موضوعی که اکنون دبیر انجمن وارد کنندگان برنج نگاه متفاوتی به آن دارد.

(دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷) ۱۳:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها