دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۷:۳۵
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۷۹۲۸۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

32 هزار و 500 استاندارد ملی در کشور تدوین شده است

‌معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران گفت: تاکنون بیش از 32 هزار و 500 استاندارد در سطح ملی در کشورمان تهیه و تدوین شده است.

سودابه یحیی‌زاده در گردهمایی منطقه‌ای تدوین و ترویج استاندارد در سرعین اظهار کرد: ما همه ساله نشست‌های منطقه‌ای را به صورت تخصصی در حوزه تدوین و ترویج استاندارد برگزار می‌کنیم که این گردهمایی دومین نشست منطقه‌ای است که در سالجاری با حضور استان‌های شمالغرب کشور شامل آذربایجان شرقی، غربی، زنجان، قزوین و اردبیل برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: سازمان استاندارد در رویکرد نوین خود توجه به تدوین و ترویج استانداردهای ملی و منطقه‌ای را در دستور کار قرار داده تا از ظرفیت استان‌ها در این زمینه بهره‌ گرفته شود.
معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران اصلی‌ترین ماموریت سازمان ملی استاندارد را در تدوین و ترویج استانداردها حوزه نظارت بر اجرای استانداردها، ارزیابی کیفیت واردات و صادرات و صدور گواهینامه در این زمینه و همچنین حوزه اندازه‌گیری و اوزان و کالیبراسیون اعلام کرد.
یحیی‌زاده گفت: در بخش تدوین و ترویج استانداردها تاکنون 32 هزار و 500 استاندارد ملی در کشور تدوین شده که قابلیت دسترسی و استفاده از آن برای تولیدکنندگان در همه حوزه‌ها فراهم است.
وی در ادامه به فعالیت 34 کمیته ملی و تخصصی در حوزه تدوین استاندارد اشاره و تصریح کرد: متناسب با هر رشته‌ای ما استانداردهای ملی را تدوین و ابلاغ می‌کنیم به طوری که در سطح بین‌المللی نیز تاکنون 28 استاندارد توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه و تدوین شده است.
معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران جایگاه کشورمان را در سطح بین‌المللی و در بین سازمان ایزو با 163 عضو بیست و دوم اعلام کرد و افزود: برای اولین بار کشورمان ایران به عنوان عضو هیئت مدیره فنی سازمان ایزو انتخاب شده تا در جمع 15 عضو این هیئت قرار گیرد.
یحیی‌زاده با قدردانی از فعالیت خوب استاندارد در استان اردبیل و مدیریت توانمند این استان در تهیه، تدوین و ترویج استاندارد گفت: ما در این استان با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و فناوری اطلاعات داریم باید به تناسب این ظرفیت در تدوین استانداردها تلاش و جدیت داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بالاترین سهم تدوین استاندارد مربوط به صناعی غذایی و محصولات متنوع کشاورزی است که ما به لحاظ ارتباط این حوزه با ایمنی و سلامت مردم نسبت به تهیه استانداردها و تدوین آن حساس هستیم تا سلامت مردم تضمین شود.
معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران در مورد استاندارد موادغذایی عرضه شده به صورت فله‌ای نظیر رب گوجه فرنگی و پنیر و کره بیان کرد: در این زمینه به دلیل گستردگی تولید در مناطق روستایی امکان عملیاتی کردن استانداردها وجود ندارد، هر چند که ما استاندارد این کالاها را تهیه کردیم.
یحیی‌زاده افزود: باید از ابزارهای نظارتی در این زمینه استفاده کنیم تا تولیدات روستاییان با سلامت کامل به بازار عرضه شود.
وی همچنین به تدوین استانداردهای تشویقی و اختیاری نیز اشاره کرد و گفت: ما برای برخی از کالاها و مایحتاج مردم نظیر نان استانداردهایی را تدوین کردیم که با همکاری وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم تا بر نحوه تهیه و عرضه نان باکیفیت به مردم نظارت کنیم و قطعا در این باب با همکاری دستگاه‌های مرتبط با خاطیان برخورد خواهد شد.

(دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷) ۰۷:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها