یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ / ۲۱:۳۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۹۲۸۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
گزارش فودنا از برگزاری دوره زالوپروری در مازندران

پرورش زالو پیچیده اما پر سود

مدتی است که حرفه زالو پروری طرفداران زیادی در کشور و به خصوص مازندران پیدا کرده است، حتی در پایگاه های اینترنتی نیز تبلیغات زیادی از سود سرشار این حرفه نوظهور می شود، نبود شغل مناسب و بازار کار اشباع شده دیگر مشاغل موجب شده تا جوانان به این مشاغل نوظهور ترغیب شوند تا از بازار بکر آن سهم بیشتری کسب کنند.

زالو پروری نیز یکی از مشاغلی است که این روزها علاقه مندان زیادی پیدا کرده که خواهان شرکت در دوره های آموزشی قبل از کار هستند. یقینا ورود به مشاغل نوظهور که علم و اطلاعات کافی آن نیز در کشور وجود ندارد نیاز به مشاوره و شرکت در دوره های آموزشی مربیانی است که از قبل در این حرفه کار کرده و همچنان مشغول به کار هستند. متاسفانه رغبت زیاد مردم در ورود به این دوره ها موجب بروز کلاهبرداری های زیادی شده است که باید هوشیار بود.  برای اطلاع بیشتر و بهتر از از وضعیت بازار این حرفه نو ظهور و پیامدهای شغلی آن، با چند تن از افراد شهیر برگزار کننده و مدرس دوره های زالو پروری به گفت و گو نشستیم.
مجری دوره های آموزشی و تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری دوره های متعدد زالو پروری در مازندران اظهار کرد : پرورش زالوی طبی صنعتی نوپا است اما بازار خوبی پیش رو دارد، زالو پروری از مشاغلی است که می تواند در بخش اقتصاد مقاومتی مشاغل پایدار زیادی به وجود آورد.
علی حاجیان در ادامه سخنانش ورود به حرفه زالو پروری را نیاز به آموزش های تخصصی دانست و افزود : از سال ۹۴ فعالیت این ضنعت در کشور به صورت جدی و فعال افزایش داشته و علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است همچنین در مازندران نیز شاهد درخواست بالای مردم به خصوص جوانان برای ورود به این حرفه هستیم.
مجری دوره های آموزشی و تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان احساس نیاز به دوره های آموزشی و پژوهشی قبل از ورود به دنیای کار و اشتغال تصریح کرد : با همکاری سازمان ها و نهاد های مختلف به این نتیجه رسیدیم که آموزش و پژوهش قبل از ورود به مشاغل بسیار مهم است چون قبل از ورود به مشاغل باید اطلاعات به روز داشت تا بتوان در امور فنی و اجرایی، بازرگانی و حتی تولید گام های موثری برداشت.
وی با اشاره به کارگاه های آموزشی برگزار شده در حوزه زالو پروری گفت: سعی کردیم همزمان با دوره های آموزشی تئوری، کارگاه های علمی نیز داشته باشیم همچنین به عنوان پشتیبان هنرجو، پس از ورود آن ها به عرصه بازار در کنارشان هستیم.
حاجیان با اشاره به مشکلات پیش روی این صنعت نوپای زالو پروری گفت: همچنان مشکلاتی در بازار فروش زالو وجود دارد از این رو پرورش دهندگان برای فروش زالو باید ابتکارعمل داشته باشند، متاسفانه قیمت گذاری زالو نیز نابسامان و متولی خاصی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه دوره های کاربردی مشاغل کشاورزی و منابع طبیعی همچون زالو پروری و پرورش جلبک اسپرولینا باید با نظارت و مساعدت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و همکاری مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی برگزار شود، اظهار کرد: این مهم را در دوره های آموزشی خود در نظر گرفته ایم به طوریکه به شرکت کنندگان مدرک معتبر از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اعطا خواهد شد. 
حاجیان در ادامه سخنانش بر لزوم توجه به مشاغل نوظهور کشاورزی تاکید کرد و گفت: پرورش زالو پیشرفت خوبی در کشور و استان داشته است، متاسفانه برای این مشاغل نوپا حمایت های تسهیلاتی کمی در نظر می گیرند حتی در زمینه صدور مجوز نیز سخت گیری های بی موردی صورت گرفته که باید تسهیل شود.
مدرس پرورش زالو طبی با بیان اینکه صنف زالو حرفه ای نوپا است، اظهار کرد: پرورش زالو بسیار پیچیده تر از پرورش قارچ و کمپوست است و ورد به این عرصه بدون اطلاع و دانش یقینا خطر پذیری تحمیل خسارت را بسیار بالا می برد.
بیدمال پرورش زالو را شغلی نوپا در دنیا دانست و تصریح کرد: تاکنون در ایران نیز به صورت علمی در حوزه زالو فعالیت چشم گیری صورت نگرفته است و اگر فردی علاقه مند ورود به این حرفه است به هیچ وجه نباید به اطلاعات اینترنتی بسنده کند چرا که این حرفه پیچیدگی های خاص خودش را دارد.
وی با بیان اینکه فقط  چهار کشور به صورت استراتژیک روی زالو ها کار کرده اند، تاکید کرد: این کشورها نیز تاکنون هیچ اطلاعاتی در زمینه پرورش زالوها به بیرون نشر نداده اند از این رو اطلاعات موجود در پایگاه های اینترنتی اصلا مورد تایید نیست .
بیدمال با اشاره به کلاهبرداری های اینتنرتی در ارائه اطلاعات و امکانات دوره های پرورشی زالو، گفت: متاسفانه اطلاعات اشتباه در اختیار متقاضیان قرار می دهند و  پول های هنگفت برای مشاوره می گیرند که کارایی درست را ندارند.
مدرس پرورش زالو طبی در مورد بازار زالو بیان کرد: به دلیل کاهش زالوی طبیعی و کاهش صید طبیعی آن ، پرورش زالو رونق خوبی گرفته است از این رو بازار به نسبت مناسبی در کشور دارد .
وی صادرات زالو را سودآور با ارزش افزوده بالا برشمرد و خاطر نشان کرد: مقایسه کردن تعداد زالو با بشکه های نفت را قبول ندارم اما ارزش افزوده زالو در صادرات قابل توجه است هر چند نیاز به یک پیشنیه مطالعاتی و حرفه ای قوی در تولید و صادرات دارد.
بیدمال با اشاره به ظرفیت بازار زالو در کشور ، اظهار کرد: طبیعی است که هر بازارای ظرفیت اشباع دارد اما متاسفانه اکثر افرادی که در این عرصه ورود پیدا کردند به دلیل نبود علم و آگاهی تخصصی از پرورش زالو، بعد از چند ماه و تحمیل خسارت های مالی از ادامه کار منصرف شدند.
وی به مخاطرات پرورش زالو اشاره کرد و گفت: برخی با شنیدن عدد و رقم ها مالی وسوسه می شوند که به این عرصه ورود پیدا کنند اما پرورش زالو پیچیدگی های زیادی دارد، زالو یعنی موجود زنده ای که نیاز غذایی دارد، امکان مرگ و میر با بروز هر گونه مشکلی بسیار زیاد است، اگر آب و یا برق برای مدتی قطع شود تلفات زیادی را به همراه خواهد داشت.
مدرس دوره های آموزشی پرورش زالو در مورد میزان درآمد زایی این حرفه گفت: اگر در این حرفه سرمایه گذاری 200 تا 250 میلیون تومانی صورت گیرد ماهیانه 3 تا 4 میلیون درآمد زایی خواهد داشت اما در حد پرورش خانگی نیاز به سرمایه 30 تا 35 میلیون تومانی را می طلبد که درآمدی زیر یک میلیون تومان به همراه دارد.
بیدمال تاکید کرد: زالو پروری  شغل بسیار سختی است چرا که با موجود زنده سر و کار داریم اگر گستره کار در حد پرورش خانگی باشد روزی 3 تا 4 ساعت وقت می برد اما در گستره صنعتی و بزرگ 24 ساعته درگیری می طلبد.

(یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷) ۲۱:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها