پنج شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ / ۲۰:۵۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۹۲۴۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورز در زیر چکمه‌های صاحبان سرمایه در حال له شدن

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش کشاورزی شناسنامه نداریم و کشاورز واقعی در زیر چکمه های صاحبان سرمایه در حال له شدن است.

یحیی کمالی پور امروز ۲۵ مردادماه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار کرد: همه عوامل و دست اندرکاران بخش کشاورزی باید در جایگاه خود واجد سهمی شوند که تامین کننده آنها باشد اما با وجود همه تلاش ها، در جنوب کرمان نتوانستیم الگوی موفقی از کشاورزی را به منصه ظهور برسانیم و هر ساله شاهد مشکلاتی هستیم.
وی با بیان اینکه نتوانستیم برنامه ریزی منسجمی در بخش کشاورزی به ویژه در جنوب استان کرمان باشیم، افزود: در ۸۰ درصد اسناد کشاورزی جنوب استان کرمان نقش حقابه هلیل رود مشخص شده است اما متاسفانه وزارت نیرو بدون توجه به این اسناد، سدی در بالادست این مجموعه ساخته و مردم برای حفظ زندگی خود اقدام به حفر چاه کرده اند و ۱۲ هزار چاه غیرمجاز داریم.
وی بیان کرد: ظرفیت کشاورزی ما رقابت با بازارهای دنیا را ندارد و حتی برای نهاده های کشاورزی در کشور برنامه ریزی نداشته و تولید و بهره وری لازم را نداریم.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با طرح این پرسش که نقش ترویج در حوزه کشاورزی کجا قرار دارد؟ گفت: ترویج باید متناسب با نیازها فعالیت کند.
عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تضادی با قانون ارث ندارد و باید فرهنگسازی کنیم تا وارثان در تجمیع اراضی کار را به شیوه اجرایی یکسان انجام دهند گفت: ضمانت اجرای لازم را برای دستورالعمل های دولت در بخش کشاورزی نداریم که با این وصف قطعا دورباره به جایگاه اول خود بر خواهیم گشت.
از ۳۴ هزار حلقه چاه کشاورزی در استان کرمان فقط ۴ هزار مورد کنتور حجمی دارند
سرپرست استانداری کرمان نیز گفت: حاضر هستیم هزینه کنتورها را تامین کنیم و یکی از مصوبات این جلسه، تجهیز چاه های مجاز به کنتور هوشمند است که باید در بازه زمانی مشخص تعداد نصب شده این کنتورها توسط سازمان جهادکشاورزی شمال و جنوب استان اعلام شود.
دکتر محمدجواد فدایی امروز ۲۵ مردادماه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار کرد: از ۳۴ هزار حلقه چاه کشاورزی در استان فقط 4000 مورد کنتور حجمی دارند که باید این عدد را افزایش دهیم تا مصرف آب در سطح استان در حوزه کشاورزی کنترل شود.
وی با تاکید بر اینکه باید برای حل مشکلات، کار کرده زیرا جلسه گذاشتن و حرف زدن مشکلی را حل نخواهد کرد تصریح کرد: باید از امروز مجهز کردن چاه ها به کنتور حجمی آغاز شده و اعلام شود تا پایان سال به چه عددی در این راستا خواهیم رسید؟
فدایی با تاکید بر تدوین نقشه اراضی کشاورزی در شهرستان جیرفت و مشخص شدن کاشت محصولات کشاورزی در هر منطقه تا مهرماه سال جاری گفت: باید حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی کنترل شده و طبق پروانه، آب برداشت شود.
وی با تاکید بر استفاده مناسب از منابع مالی در اجرای سیستم آبیاری نوین و ترویج این اقدام در بین کشاورزان بیان کرد: برای کشت گلخانه‌ای به مجوز محیط زیست، آب و زمین نیاز نیست و جهاد کشاورزی مجوز می دهد.
به اصلاح برخی قوانین در بحث کشاورزی نیازمندیم
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز تاکید کرد: به اصلاح برخی قوانین در بحث کشاورزی نیاز داریم.
سیدمهدی طبیب زاده در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی نقش بهره وری در بخش کشاورزی اظهار کرد: وجه غالب اقتصاد استان و مصرف آب در بخش کشاورزی است و طبق آمار ۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به این بخش است.
وی با انتقاد از اینکه حدود ۹۳ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما تنها ۳۲ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده و بهره وری قابل چشمگیری نیز ندارد تصریح کرد: بخش دولتی و غیردولتی کشاورزی با هم همراه هستند و تشکل های قوی در این بخش وجود دارد که می توان کار اساسی در راستای بهره وری انجام شود.
طبیب زاده بیان کرد: عمده فعالیت های تولیدی در بخش کشاورزی خصوصی است و باید بتوانیم فعالیت ها را قابل اندازه گیری کنیم ضمن آنکه باید تاکید کرد که کارها دارد انجام می شود و قوانین وجود دارد، اما خروجی باید بیشتر باشد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه دست ما به دولت نمی رسد، اما انتظار می رود نمایندگان استان در خانه ملت صدای این حوزه را به گوش دولتمردان برسانند افزود: مجلس باید در نظارت بر اجرای قوانین وارد شود که چرا قانون اجرا نمی شود؟ باید اراده ای بر اجرا باشد تا مشکلات حل شود.
اشتغال 34.1 درصدی بخش کشاورزی در استان کرمان
رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز گفت: طرح تجمیع مدیریت فنی واحدهای تولیدی کشاورزی، طرح همیاران آب، طرح مدیریت کشت محصولات اساسی زراعی و باغی بر پایه بازار از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.
عباس سعیدی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار کرد: اشتغال بخش کشاورزی در کشور ۱۸ درصد و در استان کرمان ۳۴.۱ درصد است. در کشورهای دیگر اشتغال در حوزه کشاورزی در حدود ۳.۴ درصد است. استان کرمان در سطح زیرکشت و تولید پسته، خرما، آرتیمیا، گردو، کرک و محصولات جالیزی رتبه اول کشور را دارد ضمن اینکه رتبه سوم مرکبات و رتبه چهارم تولید بادام و زعفران را نیز به خود اختصاص داده است
سعیدی تصریح کرد: ۳۹۰ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی و ۲۸۵ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی استان کرمان است و ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار جمعیت دامی با تولید ۳۵۴ هزار تن فرآورده های دامی و ۴۱۰۰ تن ماهی داریم.
وی با اشاره به مشکل خرده مالکی و نبود بهره‌وری آب در کشاورزی استان اظهار کرد: از ۳۴ هزار حلقه چاه کشاورزی استان، فقط 4000 مورد کنتور دارند. باید مواد ۲۷ و ۲۸ قانون در استان کرمان در موضوع آب کشاورزی رعایت شود.
علیبرز بختیاری، نماینده بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس اظهار کرد: در مسائل مختلف فشارهای غیراصولی به کشاورزان وارد می شود اما از طرف دیگر برای حل مشکلات آنها اقدامی صورت نمی‌گیرد به عنوان مثال در وام های خشکسالی و سیل چندین قانون و طرح دو فوریتی مصوب شده اما هیچ کدام اجرا نشده است یا در پرداخت بیمه کشاورزی چه عددی به کشاورزان پرداخت شده است؟
وی با بیان اینکه در خرید گندم، چند ماه بعد مطالبه کشاورز پرداخت و در این چند ماه سود ۲۴ درصدی به کشاورز تحمیل می‌شود بیان کرد: توقع بهره وری آب را داریم، در حالی که مدیریت به عهده چند گروه است و حتی چاه های مجاز کنترل نمی‌شود.
بختیاری تصریح کرد: ۸۰۰ هزار چاه حفر شده در کشور وجود دارد که بیش از ۳۰۰ هزار مورد آن غیرمجاز است. ضمن اینکه مجازها باید مجهز به کنتور شوند که این کار هم  انجام نشده است. مانع قانونی نداریم اما تداخل رفتاری و تضاد در استفاده از آب مشکل ایجاد کرده است.
بختیاری اظهار کرد: اجرای ماده ۵۶ دارد دامدار را از سیستم حذف می کند و اسناد رسمی که به کشاورزان واگذار شده، یا دارد حذف می شود یا به کشاورز سند ارایه نمی شود که همین عوامل سبب شده هزاران مشکل در بخش کشاورزی به وجود آید. قانون می گوید بخش کشاورزی از مالیات معاف است اما مالیات پرونده ها را مطرح می کند.
حسین امیری، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز اظهار کرد: در جابه جایی آب از اراضی کم بازده به پربازده وزارت نیرو مجوز می‌دهد و اگر مشکلی وجود دارد باید آب منطقه‌ای استان پیگیری کند.
نماینده زرند و کوهبنان در مجلس بیان کرد: امهال وام های کشاورزی در دولت تصویب شده اما به بانک ها ابلاغ نشده که باید این موضوع پیگیری شود.

(پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷) ۲۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها