سه شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۹۲۰۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خرید تضمینی گندم از 8 میلیون و 600 هزارتن گذشت

یک مقام مسئول گفت: براساس آخرین آمار بیش از 8 میلیون و 600 هزارتن گندم با ارزش بالغ بر 11 هزار و 400 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا تاریخ 19 مرداد،  بیش از 8 میلیون و 600 هزارتن گندم با ارزش بالغ بر 11 هزار و 400 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 130 هزارتن افزایش داشته است.

وی از پرداخت 6 هزار و 700 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: براین اساس گندمکارانی که تا تاریخ پانزدهم مرداد اطلاعاتشان در سامانه خرید ثبت شده صددرصد مطالبات  خود را دریافت کرده‌اند، ضمن آنکه 50 درصد مطالبات گندمکاران که تا 19 مرداد گندم تولیدی خود را تحویل سیلوهای دولتی دادند ، پرداخت شده است.

به گفته اسفندیاری‌پور طی چند روز آینده بخشی دیگر از مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد و انتظار می‌رود کشاورزان گندم مازاد بر مصرف خود را تحویل مراکز دولتی دهند چرا که شرکت بازرگانی دولتی تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا پرداخت‌ها به موقع صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: خرید 7 میلیون و 500 هزارتن گندم از کشاورزان/کیفیت گندم تولیدی افزایش یافت

مجری طرح گندم ادامه داد: عملکرد خرید و تولید در استان‌های دارای اقلیم سرد و شمال غرب در مقایسه با سال گذشته از وضعیت مساعدتری برخوردار است که انتظار می‌رود  تا پایان فصل برداشت میزان خرید به بیش از 9 تا 9.5 میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه تا اواسط شهریور برداشت گندم در استان‌های دارای اقلیم سرد ادامه دارد، بیان کرد: البته دریافت و تحویل گندم از کشاورزان تا پایان آبان صورت می‌گیرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از  آغاز کشت زراعی گندم برای سال آینده از دهه سوم شهریور در اقلیم سرد و شمال غرب کشور خبر داد و گفت: بذور گندم از 90 لاین و رقم به میزان کافی تهیه شده  و هم اکنون در مرحله فرآوری، بوجاری، ضد عفونی و غنی سازی است تا به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد، ضمن آنکه شرکت خدمات حمایتی در حال تدارک کود شیمیایی مورد نیاز است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز خرید گندم توسط دلالان و مرغداران از کشاورزان انجام می‌شود، افزود: سالانه یک میلیون و 200  هزارتن گندم خود مصرفی در میان عشایر و دامداران است، ضمن آنکه بخشی از گندم تولیدی در بخش صنف و صنعت و خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد که آمار خرید گندم در سال جاری نشان می دهد که میزان مازاد گندم بر مصرف پیشی گرفته است و در چند روز آینده احتمالا خرید باز هم افزایش می یابد اما با این وجود به کشاورزان توصیه می شود که گندم مصرف انسانی را تنها تحویل سیلوها و مراکز دولتی دهند.

اسفندیاری‌پور در پایان تصریح کرد: برای سال زراعی آینده تقاضا دارم که غنی‌سازی دانه‌های گندم از کودهای دارای عنصر روی براساس توصیه کارخانه های تولیدکننده صورت گیرد چرا که این امر علاوه بر قدرت جوانه زنی و استقرار گیاه منجر به غنی شدن محصول تولیدی می‌شود.

(سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷) ۱۵:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها