سه شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۹۱۹۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

بررسی عوامل موثر در گرانی میوه/درآمد افزایش قیمت میوه به جیب کشاورز نرفته است

کارشناسان معتقدند سرمازدگی، سودجویی دلالان،افزایش هزینه های تولید و تنظیم بازار نامناسب از جمله دلایل گرانی میوه به شمار می رود.

شاعری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص عوامل افزایش قیمت میوه ، تصریح کرد:یکی از علل افزایش قیمت میوه و تورم اخیر، جو روانی در جامعه ناشی از اتفاقات اقتصادی و سیاسی اخیر است.

شاعری افزود:هزینه حمل و نقل، هزینه نهاده های کشاورزی همچون کود و سم افزایش پیدا کرده و تلاطم قیمت ارز را هم طی چند ماه گذشته داشته ایم .

وی ادامه داد: همچنین سرمازدگی امسال خسارت 8 هزار میلیارد تومان  به باغداران تحمیل کرده و هم افزایی این عوامل سبب افزایش قیمت میوه شده است.

وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار، خوب عمل نکرده است

این عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت:بازار تابع عرضه و تقاضاست امسال جهاد کشاورزی در تنظیم بازار خوب عمل نکرده است و کمبود عرضه سبب بروز نابسامانی در بخش میوه شده است.

وی تصریح کرد:امسال شرایط اقتصادی خاصی پیش آمد و تولید به دلیل سرمازدگی کمتر شد که سبب افزایش قیمت ها شد، سال های گذشته هم دلال ها بودند اما امسال عوامل دیگر در گرانی موثر بود.

ضرورت اصلاح سیستم توزیع میوه
بر اساس این گزارش در ادامه  یداللهی برنامه رئیس هیئت‌ مدیره اتحادیه سراسری باغداران کشور با اشاره به نقش واسطه ها در نابسامانی بازار میوه گفت: درآمد افزایش قیمت میوه به جیب کشاورز نرفته است.

وی از ارائه نشدن برچسب بر روی میوه در مراکز خرید و فروش انتقاد کرد و افزود: سیستم توزیع میوه باید از تولید به مصرف اصلاح و حق العمل حذف شود و محصول متناسب با کیفیت آن قیمت گذاری و از باغدار خریداری شود.

میزان محصولات تولیدی بیش از نیاز داخل است
بر اساس این گزارش  رادفر مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی گفت: دولت از طریق پرداخت یارانه به حلقه های تولید از جمله کود ، بذر و سم مانع از افزایش قیمت محصولات باغی شده است.
وی  افزود: گرانی قیمت میوه ارتباطی به تولید ندارد و در سال آینده تلاش این است که دلالی های کاذب حذف شود.

رادفر تصریح کرد: ایران در تولید محصولات باغی جزو ده کشور اول است و 3 درصد تولید دنیا را دارد و میزان محصولات تولیدی کشور بیش از نیاز کشور است.
 
سرمازدگی عامل اصلی گرانی میوه

بر اساس این گزارش صابری رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفتگوی تلفنی با برنامه گفت: علت اصلی  افزایش قیمت میوه  سرمازدگی محصولات در فصل گذشته است.
 
صابری افزود: در حال حاضر  3 تا 10 درصد بعنوان حق العمل کار بارفروشان بر قیمت میوه اضافه می شود.
 
وی تصریح کرد: شغل ما خرید میوه از کشاورز و باغدار و با کشیدن کمترین سود ممکن به قیمت میوه آنرا به دست مصرف کننده رساندن است، قیمت را میزان عرضه و تقاضا تنظیم می کند.
 
صابری از آفت پرتقال های شمال کشور  در سال گذشته خبر داد و گفت: مقدار و کیفیت میوه در صورت کنترل نشدن آفت محصول کاهش یافته و در اثر کمبود آن در بازار ، قیمت افزایش خواهد یافت.
 
وی در خصوص قیمت میوه گفت: به طور مثال قیمت سیب در بازار از 5 هزار تومان تا 15 هزار تومان است که خرده فروشان قیمت  را برحسب نوع میوه بر روی آن درج کرده اند و باید توسط بازرسان نظارت شود.

(سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷) ۱۵:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها