دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۹۱۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کسی جلودارشان در آتش زدن مزارع نیست!

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان این که دستگاه دولتی نهاد ناظر و مقابله کننده با آتش زدن بقایای گیاهی مشخص نیست، تصریح کرد: هر چند مبحث حقوقی آن مربوط به اداره محیط زیست است اما اطلاع رسانی کارشناسان و مردم باید به گونه ای باشد که کشاورز هرگز اقدام به چنین کاری نکند.

مجید بهادری با بیان این‌که باید برای مصرف کاه و کلش باقیمانده از زراعت، محل مصرف و کاربردی مشخص شود، خاطرنشان کرد: لزوم ورود محققان و پژوهشگران در این بخش ضروری است تا با عملیاتی کردن مصرف آن به عنوان مثال در صنعت به شکل خمیر کاغذ یا مواردی این چنین از این موهبت به نحو احسن بهره برداری کرد.
وی در رابطه با آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت در مزارع یادآور شد: متاسفانه کشاورزان برای سهولت در کار و تسریع در زمان آماده سازی زمین زراعی برای کشت‌های دوم و متوالی اقدام به این کار می‌کنند که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و از نظر محیط زیستی هم منع قانونی دارد. آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت در مزارع اقدام مناسبی نیست زیرا بقایای به جا مانده از کشت گیاهان سبب بهبود عناصر خاک می‌شود.
 بهادری با بیان این‌که دانش محور بودن کشاورزی سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد در این بخش می‌شود، اظهار کرد: محقق شدن اقتصاد مقاومتی و به دنبال آن تحقق شعار امسال یعنی تولید کالای با کیفیت ایرانی همراه با خودکفایی در صنعت کشاورزی و همچنین امنیت غذایی ثمره توسعه کشاورزی دانش محور است.
وی با یادآوری این‌که بقایای گیاهی می‌تواند سبب بهبود عناصر خاک شود، تاکید کرد: وجود این قبیل مواد آلی در خاک سبب تقویت حاصلخیزی و افزایش قدرت نگهداشت آب در خاک، افزایش مقاومت گیاه و در نتیجه افزایش کیفیت و کمیت در عملکرد محصول زراعی خواهد شد. زمانی که مواد آلی خاک افزایش یابد، مصرف کود به مراتب کمتر شده که این موارد بخشی از فواید بقایای گیاهی موجود در زمین پس از برداشت محصول است.
وی با اشاره به وقوع این پدیده با بیان این‌که در حال حاضر تنها رسالت ما اطلاع رسانی و بالابردن سطح آگاهی کشاورزان است، خاطرنشان کرد: کلاس‌های ترویجی و آموزشی سازمان جهاد کشاورزی از ابتدای ماه رمضان شروع شده و تاکنون بیش از 2000 کلاس در سطح روستاها در مساجد برگزار شده است که البته باید توجه داشت که امر آموزش به شکل کامل مشمول دوره زمانی بوده و فعلی زمان بر است.
بهادری با اشاره به ظرفیت استان مازندران با داشتن آب، هوا و شرایط مطلوب کشاورزی، تنوع محصولات در تمام شاخه‌های کشاورزی نظیر زراعی، باغی و دامی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: وسعت کاشت محصولات کشاورزی از 50 متری سواحل شروع شده و تا ارتفاع 1500 متری از سطح دریا انواع کاشت در استان صورت می‌گیرد.
بهادری ضمن بیان این که کشت غالب استان، برنج است، به کشت بیش از 210 هزار هکتار از مزارع برنج در استان اشاره کرد و در مورد تنوع محصولات کشاورزی گفت: در امتداد جلگه مازندران از غرب تا شرق انواع محصولات نظیر مرکبات، کیوی، جو، گندم و حتی دانه روغنی کلزا که امسال به 20 هزار هکتار رسید در استان کاشت می شود.
مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان با نگاهی به قابلیت منحصر به فرد مازندران به لحاظ تولید و اقتصاد با ابراز رضایت از گستردگی کشت گیاهان دارویی در مازندران یادآور شد: از شرق تا غرب مازندران کاشت انواع گیاهان دارویی رونق ویژه‌ای یافته و تنوع این گیاهان نیز در استان بسیار خوب است.
بهادری، فعالیت کشاورزی زارعین را متناسب با همان منطقه و شرایط آن دانست و با یادآوری اینکه ظرفیت گیاهان دارویی فرصتی است که در اختیار ما قرار گرفته خاطرنشان کرد: به لحاظ آمار کلی اکنون بیش از 500 نمونه در استان وجود دارد و حدود 10 تا 15 نمونه هم در جهاد کشاورزی زیر کشت و مطالعه قرار گرفته است.
وی با اشاره به 1000 هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان مازندران به برخی از انواع آن اشاره کرد و گفت: کشت گل محمدی در ساری و بهشهر، گل گاوزبان در ارتفاعات رامسر و انواع دیگری مانند به ‎لیمو، رازیانه، بادرنجبویه و نعناع در سطح استان صورت گرفته که بازار خوبی را هم عاید این بخش کرده است.

(دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷) ۰۹:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها