دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۹۱۷۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کشور چقدر نیاز به واردات دام زنده دارد؟

رئیس اتحادیه دامداران ایران، گفت: کارشناسان براین باروند که با توجه به سیاست ارزی جدید دولت و شرایط تحریم، واردات گاو صرفه اقتصادی ندارد.

حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران ایران درباره آخرین وضعیت واردات 20 هزار رأس گاو از فرانسه، اظهار کرد: با توجه به تصمیم جدید دولت، امکان تخصیص ارز به  واردات گاو وجود ندارد و دیگر واردات مقرون به صرفه نخواهد بود.
وی افزود: با اعمال تحریم‌های جدید، امکان صدور حواله  و خرید با دلار از طریق سیستم بانکی وجود ندارد و چنین امری واقعیت ندارد که واردات احشام شامل تحریم نشود.
نعمتی با اشاره به اینکه 10 تا 15 درصد گوشت مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود، بیان کرد: با توجه به آنکه 85 درصد گوشت مورد نیاز از تولید داخل تامین می شود و نیاز حیاتی به واردات نداریم ولی باید سیاست گذاری درستی نسبت به این موضوعات اتخاد کنیم.
این مقام مسئول واردات گاو برای تأمین مابقی نیاز گوشت کشور در داخل را ضروری دانست و افزود: اگر امکان اختصاص ارز و حواله بانکی وجود ندارد،به نظر می رسد باید به قدری امکانات در اختیار پرواربندها گذاشت تا مابقی نیاز کشور نیز در داخل تولید شود.
بیشتر بخوانید: واردات دام زنده با شعار حمایت از تولید داخل،در تضاد است
92 درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود
احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: در سنوات گذشته تحریم شامل بخش کشاورزی که تامین کننده امنیت غذایی کشور است، نبود اما با اعمال تحریم های جدید فرانسوی ها به سبب برخی مسائل از صادرات 20 هزار راس گاو گوشتی به ایران اجتناب می کنند.
به گفته وی با وجود انکه در سال های اخیر در شرایط تحریم تمامی اقلام از جمله تخم مرغ، گوشت، نهاده های دامی و حتی اسپرم وارد کشور می شد حال جای این سوال مطرح است که چرا با اعمال تحریم های جدید صادرات گاو را ممنوع کردند.
مقدسی  در پایان در پاسخ به این سوال که آیا نیازی به واردات 20 هزار راس گاو از فرانسه داریم، بیان کرد: به اعتقاد بنده کشوری که بالغ بر 92 درصد گوشت مورد نیاز خود را در داخل تولید می کند، در صورت داشتن صرفه اقتصادی برای تولیدکننده مشکلی در تامین مابقی آن وجود ندارد اما به هر حال واردات گاو از فرانسه سیاست وزارت جهاد کشاورزی است در حالیکه واردات گوشت فرصت اشتغال در دامداری ها را سلب می‌کند.
گفتنی است، صادرات گاو زنده به ایران بخشی از پروژه های کشاورزی بود که پس از توافق بین المللی میان ایران و فرانسه در سال 2015 توافق شد که  خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موجب شد تا بسیاری از کشورها از تجارت با ایران امتناع کنند.

(دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها